HJÄLP!!! hästen blir sönderbiten!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare devil_flickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 795
D

devil_flickan

min 16 val har uv huva + flugtäcke på sig i hagen, men dom små elakingarna (myggen, knotten) kommer in under hans flugtäcke ! :mad: nu undrar jag om det finns något bra flugtäcke på marknaden??:) då jag har ett hööks flugtäcke nu !

Sv: HJÄLP!!! hästen blir sönderbiten!

Har du Hööks flugtäcke eller eksemtäcke?
Eksemtäcket har resår och grejer, skyddar bättre mot kryp som vill krypa in :idea:

Jag har ett superbra insäktstäcke men - knott går inte att skydda hästen från med ett sådant, de är ju pyttesmå och kryper in överallt. Ta lite hederlig gammal tjärsalva och smörj in där det är som värst. På våra hästar är det bröstkorgen och skapet som är helt buligt av alla små vidriga bett. Tjärsalvan hjälper faktiskt!!!! Täcket är en senare fråga, när bromsjäklarna kommer.....

Flugtäcke skyddar inte mot knott, där skall du köpa ett täcke som heter just eksemtäcke. Finns bl a på Boett och Hööks.

Mygg kräver tjockare täcken och där behövs om hästen verkligen är allergisk mot mygg, annars räcker det med eksemtäcke.

Kan du tänka dig ett flytande medel mot mygg, knott och fästing? Isåfall rekommenderar jag Switch Pour on.

Har haft Bucas BUzz Off flugtäcken i många år, och aldrig något som krupit in.

Däremot biter bromsen igenom, och mygg och knott biter på de oskyddade områdena. Men aldrig haft flygfän innanför täcket.

Så skulle fundera på hur passformen är? Eller om ni har extremt hårt insektstryck vad gäller mygg/knott, och isf köpa ett eksemtäcke.

Dock, flugtäcken och eksemtäcken måste kombineras med smörja/spray på utsatta områden.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 256
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 375
Senast: Kilauea
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 246
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31