HjÄlp HÄvning

B

busmaja

Måste få fråga en bekants dotter har varit med styvpappan och köpt häst utan att mamman var delaktig.

Dottern är 13 år och har skrivit på köpekontraktet själv. Man FÅR ju inte handla när man är under 18 själv utan förälders medverkan eller hur?

Nu är det så att denna hästen är heltokig. De provred lite när de var där och då gick det skapligt. De tog hem hästen direkt till mammans förtret. Hästen är besiktigad u.a. Men den går inte att rida. Flickan kan inte ens kratsa hovarna och de andra hästarna i hagen vägrar vara nära hästen.

De berättade innan köp att den varit lite problemaktig för 1 år sen men nu var den OK. Den kunde ju få litet bakslag när den fllyttade. MEN såhär mycket???? Flickan r duktig med hästar och familjen har 3 hästar sen tidigare. Flickan är super på att rida.. Men denna häst går inte ens att sitta upp på . Han slängde av henne direkt när hon provade.

Jag har för deras räkning nu ringt försäljningsstället och vill att de tar tillbaka hästen men de har inte pengarna kvar???? får de göra så

Hästen har bara varit där i 5 dagar och jag anser att de har rätt att häva eller ångra köpet? Hur är det med det. och borde inte ett försäljnigsstall vara mer seriöst än såhär. Jag beskrev att flickan vägrar gå nära hästen mer.

Och de vill komma dit och försöka fixa till hästen så den blir OK igen . Men jag anser att an kan inte ha en falig häst nära barn och tonåringar i stallet och hagen. Han är strykrädd anser jag.

Han är 4 år gammal. Vallack.

HJÄLP. Någon som kan något och någon som kan råda.

Jag behöver rekommendation till hästkunnig advokat.

Vi har kontrakt skrivet MEN som sagt jag vet att enl lag så FÅR inte 13 åringar skriva under själva ett köp..

Hur är det?????

Vore tacksam om lite råd så familjen får lite julfrid. Det är turbulent nu. och ledsamt som katten.

Sv: HjÄlp HÄvning

Svar:För att ingå avtal med bindande verkan krävs att man har rättshandlingsförmåga. Fysiska personer måste uppnå viss ålder (myndighetsålder) för att få full rättslig handlingsförmåga. Myndighetsålder i Sverige är 18 år. Innan man uppnått denna ålder äger enligt huvudregeln fysiska personer inte disponera över sin egendom eller ådra sig skuld eller annan förpliktelse. Om omyndig likväl ingår rättshandling blir påföljden ogiltighet även om den andre avtalsparten var i god tro. För att handlingen skall bli gällande mot den omyndige krävs förmyndarens (vanligtvis dennes föräldrar) samtycke. Avtalet kan också bli giltigt genom att förmyndaren i efterhand godkänner avtalet - sk ratihabition.

KÄLLA: AFTONBLADET RIDSPORT JURIDIK

Avbeställa hästköp
http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel7.html

Senast ändrad:

Tack mynta

Frågan är bara hur man gör för försäljningsstallet säger att de betalat sina räkningar med pengarna och "kanske" får en häst till såld i jan/februari.

Måste man gå vidare med detta eller ska man vänta ellerr vad gör jag. Skall jag kontakta någon på agria?

/Berit

Reklamera hästen skriftligen OMGÅENDE. Gärna både via mail och som rekommenderat brev.

I brevet meddelar ni varför ni vill häva köpet och vilka åtgärder ni tänker vidta om säljaren inte går med på att hästen återlämnas och köpeskillingen återbetalas.

Att säljaren inte har pengarna kvar är DENNES problem, inte köparens. Om det finns grund för att häva köpet, får de skaffa fram pengarna bäst de kan och vill. Har ni förresten kontrollerat säljaren hos KFM? Många anmärkningar där och ingen inkomst så är det nog inte så mycket att göra...

(www.upplysning.se)

annars finns ju alltid alternativet att försöka byta ut hästen om inte pengarna finns. Om det är ett stort försäljningsstall och flickan uppenbarligen var ute efter en häst är ju chansen ganska stor att ni hittar något annar mer passande på samma ställe. Om ni nu fortfarande har förtroende för säljaren..

får man skriva ut försäljningsstallets namn här få se om någon vet något om dom?

/Berit

pust vore ju bra att få veta lite om dom.

Om de varit i blåsväder och vägrat betala tillbaka förut.

/Berit

Det kommer inte att bättra på saken att sprida en massa detaljer över ett internetforum.

Och det kommer inte att spela någon roll för ER sak om det hänt förut. Det visar bara på ett mönster, men det har ni ingen nytta av att veta förrän det kommer upp i rätten. Och då ska hästen ha varit dyr för att det ska komma så långt.

Har ni kontrollerat säljaren hos KFM?

Ok sån tur jag frågade först då innan jag la ut namnet.

Jag hoppas det löser sig verkligen för dom. Jag skall göra vad jag kan för att försöka hjälpa dom.

Bra att kunna få lite tips och råd här av Er andra.

/B

Det VIKTIGA du kan göra innan du går till advokat osv är att kontakta kommunens Konsument och ekonomi-rådgivare.
De kan mycket o vet exakt hur de ska gå till väga ang. om att ev få häva köpet. Det skrevs något tidigare om regler o så o det var jätte bra!!
Jag o många jag känner har haft kontakt med konsument rådgivare ngn gång o de har skinn på näsan må jag säga!!

LYCKA TILL O HOPPAS DET LÖSER SIG!

Ps.Personer som säljer häst på det viset hade jag aldrig gynnat genom att byta häst, men om hon verkligen inga pengar har så får man väl göra det ändå för att inte förlora för mycket..Ds

Att en hästhandlare inte skulle ha några pengar kvar är skitsnack. Klart det går att ordna, speciellt som försäljningen inte har gått rätt till. Gå inte på deras snack!

*kl*

Hmm jag tycker att det låter som att försäljaren har erbjudit sig att komma till flickan och hjälpa till med hästen, varför inte ta det erbjudandet först? Dom prov red hästen och det gick skapligt?? varför köpte dom hästen då om det inte var helt OK? Har hästen blivit helt förbytt på 5 dagar sen dom var där och provred?

Vissta är det fel att tjejen skrivit kontrakt och oseriölst av försäljaren, men hur seriöst är det om man åker och köper en häst utan förälders vetskap? och en 4:åring? har familjen tjejen kunskap till det?

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir lite tveksam när jag läser svaren i den här tråden. Men det är sak som inte kommit fram här och det är vem som har betalat hästen?
Om jag inte har helt fel för mig, det var så för ca tio år sedan i allafall. Så om det är flikan som har betalat med egna pengar, typ sålt tidningar eller tjänat ihop dem på annat sätt. Så får hon också köpa en häst för dem och skriva kontrakt. Visserligen kommer hennes målsman ändå att ha ansvaret för hästen i det långa loppet.

Det är flickan som betalat hästen japp.

MEN det gick visst lite för fort.

Japp de har provridit och då gick det bra. Hästen är som förbytt japp. Salustallet berättade för mig att hästen varit knasig för 6 månader sedan. Men varit så snäll och lugn 6 månader. Sådags att berätta detta nu......

Hade man vetat detta så hade man aldrig köpt hästen.

Att köpa en 4:åring när man är 13 och har stor häst och ridvana tycker inte jag är konstigt alls. Om hästen är sund.

Tro mig det finns många skojare som säljer hästar.

Och ja de har lovat att komma hit och försöka fixa till problemet MEN flickan är rädd för hästen och vill INTE ha den kvar. Bättre att lämna tillbaka den OMGÅENDE än att vänta ett halvår. De har varken tid eller möjlighet att fixa till hästen tillsammans med försäljaren. Så ligger det till.

Visst vissa misstag med att det gick för fort är sant. Men inte klandra dom för det nu. Har läst föräldrabalken och pratat med konsumentsekreterare och vi har rätten på vår sida.

I föräldrabalken "lagen" så står det att målsman har rätt att häva köp gjorda av omyndig.

Så det blir så. Klandra oss inte jag försöker bara fixa till det så det blir rätt för den stackars flickan. Så hon blir lycklig.

/B

Är det inte bara om man är 16 år eller äldre som man kan handla för sina egna pengar utan målsmans tillstånd? Eller blandar jag ihop det med något annat?

Vet inte hur det är nu, men när min dotter började sälja Kvällsposten var hon bara 11 och hade "rätt" till sina egna pengar. Det som kunde krävas var att hon betalade hem för kost och logi. Jag kollade upp det då för att inte riskera att hennes alkoliserade pappa, min fd, kunde ta hennes pengar eller det hon ev köpte för dem.

Vet inte hur det är nu, men när min dotter började sälja Kvällsposten var hon bara 11 och hade "rätt" till sina egna pengar. Det som kunde krävas var att hon betalade hem för kost och logi. Jag kollade upp det då för att inte riskera att hennes alkoliserade pappa, min fd, kunde ta hennes pengar eller det hon ev köpte för dem.

MEn det måste väl också bero på vad som köps, ta ett exempel om din dotter hade köpt en billig travare för pengarna och kommit hemsläpandes med den utan ditt vetande och samtycke, och att ni inte haft möjlighet att av någon orsak ha häst alls, då måste väl du som förälder ha rätt att sälja hästen mot din dotters vilja, för ett barn kan inte bekosta en häst alldeles själv.

Det scenariet har jag inte undersök men min dotter köpte häst för sina pengar. Visserligen ingen travare utan en fin tävlingsponny och med mammas medgivande. Så det jag kollade efter var att inte hennes pappa skulle kunna sälja hennes ponny och ta pengarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 822
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 251
Senast: syrran
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 765
Senast: Lobelia
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd
Tillbaka