hjälp!!Hö / hösilage??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare emmaolsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 671
E

emmaolsson

hej!

Måste ha lite hjälp...nu äter min häst, nodis (lätt att bli tjock) ca 12 kg hösilage om dagen (vet ej ts värden men bra kraft i det)
Men ska flytta honom tillnytt stall där han ska äta hö.....hur många kg ca om dagen ska han äta av hö då???

Någon som kan svara bara sådär ca kanske???

Tack för svar!!

Sv: hjälp!!Hö / hösilage??

Du menar hur mycket 12kg hösilage motsvarar i hö?
Näringsmässigt kan man inte säga utan analys... men TS mässigt kan man gissa något sånär. Är det torrt eller åt det blötare hållet?

Är det torrt, säg 70%TS, blir 12kg av det 10kg hö (84% TS).

Men jag tycker inte du ska oroa dig för att hästen får för MYCKET hö. Du kan nog gott och väl ge den 11-12kg av höet också,d et mår den bra av.
Fråga om de har analys på höet i det nya stalelt, det skulle hjälpa mycket. Då vet man hur mycket du kan ge!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 398
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka