Hjälp! Hur ligger sadeln?

SofieL

Trådstartare
Ju mer sadlar jag tittar på och läser om, ju dummare blir jag så hjälp mig nu... :crazy:
Hur ligger den här sadeln tycker ni? Dåligt el ok? (om det går att avgöra på mina bilder vill säga... )
Jag ser ju att den får lite "baklut" är det ok att padda upp eller är den för smal? Ligger den för långt fram? Jag har en förmåga att sadla för långt fram tror jag... Hästen är 3år och riden sen sep. Jag inriktar mig igentligen på western men har inte hittat någon sadel som legat bra ännu och chansar då på att det är lättare att hitta en engelsk som passar bättre.. sålänge iallafall :(

Hjälp... :confused:

391963_2045581517422_1780934778_1346198_101313430_n.jpg

166905_2045579597374_1780934778_1346196_1298740902_n.jpg

Sv: Hjälp! Hur ligger sadeln?

Ja, jag tycker att den ligger för långt fram. Den ser också ut att vara lite för smal, men det är svårt att bedöma om sadeln inte ligger korrekt i läge.

dra bak den tills den inte går längre bak, hästen har lång rygg så du kan lätt dra den bak ca 4-5?cm utan att den kommer för långt bak. är den mer i bakvikt då så är sadeln för smal, lyfter sadeln bak så är det fel bom form.
jag tror att sadeln kan ligga bra om du drar bak den lite, ser inte jätte för smal ut.

lyfter sadeln bak så är det fel bom form.

Eller så är sadeln för vid för hästen (lite beroende på hur rygg och sadel ser ut).

TS: (Svar på din fundering kring ev. pad) Är det så att sadeln är för smal, hjälper det inte att använda pad i bak. En för smal sadel trycker (oftast kring manken, i fram), och det enda en pad kan göra i det läget är att få det att se bättre ut.

Haha...okej... Antingen för vid eller för smal..check! :-) Jag ska lägga på den igen och lägga den längre ba och titta igen. Tack för svaren! :-)

Jag menade att en sadel som ligger i framvikt (tippar framåt/bakvalvet åker upp) kan vara för vid (eller som ovan sa, ha fel bomform för hästens rygg).

Den sadel du har, är nog antingen ok (om du drar bak lite) eller så är den för smal. Vore den för vid skulle ditt problem vara det motsatta - att sadeln tippar framåt ;)

Jag la den längre bak idag och tycker nog att den ligger ok, ev på gränsen till smal som flera av er säger. Ganska överraskande eftersom det är en prestige golden star strl 35 och jag har alltid trott att min häst har så smal rygg (hon har alltid varit liten och tunn) att ingen sadel lär passa men då är hon kanske hyfsat normal då :D Jag tror iof att hon borde ha en sadel som är mer takformad (?) denna är nog lite platt.

Tack för era svar :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 930
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka