Hjälp! Jag är visst gravid!

L

Luecca

Hej alla!
Det här blir mitt premiärinlägg på Buke men jag har läst jättelänge och har hållt till mkt i föräldradelen... Har inte känt behov av att själv skapa ett konto innan men nu känner jag att jag måste...

Jag skulle haft min mens i fredags men då den inte kommit så köpte jag RFSL:s gravtest nu i eftermiddags och den visade ett svagt streck... :eek: Jag testade med båda stickorna och det visade streck på båda!

Hur säkert är det testet? Det var ju rätt billigt... Ska jag köpa ett annat eller är ett plus ett plus liksom? :D

Vad bör jag veta? Var köper man folsyra tex? När måste jag ringa mvc?
Så här känner jag mig just nu: :eek: :confused: :grin: :o :D :love:

Sv: Hjälp! Jag är visst gravid!

Ett plus är ett plus är ett plus....

Grattis :bump:

Folsyra hittar du på närmsta apotek. Du måste inte ringa mvc förrän om ett par veckor, typ när du är i v 10 eller så, men man får såklart ringa innan om man vill. Growingpeople.se och gravid.nu och familjeliv.se är bra forum, de är stora och man kan läsa MYCKET!

Grattis får man väl säga!

Är du osäker kan du ju köpa ett Clearblue digital, dom visar "gravid" om du är det, och "inte gravid" annars.
Men jag tror nog att ett RFSU-test ska fungera lika bra som något annat.

Är ju ingen expert i ämnet, men folsyra kan du iallafall köpa på apoteket, det gjorde jag.

Ringa MVC har jag för mig att du kan göra så snart du fått vet att du är gravid.

Lycka till!:bump:

Grattis!

Folsyra kan du hitta i hälsokosthyllan i din mataffär eller i närmaste hälsokostbutik, om du inte orkar släpa dig iväg till apoteket.

Grattis :bump: RFSUs graviditetstest är känsligare än clear blues så du kan vara absolut säker på att det visar rätt.

Folsyra hittar du som sagt på apoteket och barnmorskan kan du ringa redan i morgon om du vill.

KL

Tänkte bara skriva till alla potentiella blivande föräldrar (kvinnor) som kanske läser i denna tråden. Ät folsyra oavsett om du planerar att bli gravid eller ej. Man ska helst ha ätit 2 månader innan man blir gravid för att minska risken för ryggmärgsbråck!

Till trådskaparen kan jag skriva att man inte ska oroa sig om man inte gjort det, risken att fostret råkar ut för ryggmärgsbråck det är såklart superliten och har man ätit mycket gröna grönsaker som broccoli har man säkert haft tillräckliga nivåer av sig själv...

Lycka till med graviditeten! RFSU-test, är som någon annan skrev, MER känsligt än många andra gravtest. Ett plus är ett plus oavsett! Det enda fallen man kan få plus, men inte vara gravid är om man fått missfall!

Vad gäller tid hos MVC - du behöver inte stressa men det är inget fel att ringa tidigt! Själv ringde jag dagen efter jag plussat (v4), fick tyvärr avboka sedan pga missfall... :(. Inskrivning sker ofta omkring v11. Jag skulle även ha gjort KUB-test (kolla risk för kromosomskadat barn) och det ska göras mellan vecka 9 och 14 och remiss till det får man hos MVC, så det kan ändå vara bra att inte ringa för sent...

Grattis!!

Man kan aldrig få ett "falskt plus" så har du fått plus så är du gravid! =)
och nu i efterhand... när lillan är 3 månader... NJUT !! det är faktiskt rätt häftigt att vara gravid, även om jag just då mest tyckte det var trist... njuter nästan mer av min graviditet efteråt, önskar att jag lyssnat på alla och njutit mer då....
och sen går man på snabbantning och får istället ett litet härligt knyte att njuta av :love::love::love:

Ett plus är ett plus är ett plus....

Grattis :bump:

Folsyra hittar du på närmsta apotek. Du måste inte ringa mvc förrän om ett par veckor, typ när du är i v 10 eller så, men man får såklart ringa innan om man vill. Growingpeople.se och gravid.nu och familjeliv.se är bra forum, de är stora och man kan läsa MYCKET!

Tack så mycket! Jag läser och läser så jag ser i kors snart känns det som... :rofl:

Annars så har jag nog landat lite tror jag... Sambon har inte kommit hem än så han vet ingenting. Blir spännande att tala om det... :bump:

KL

Tänkte bara skriva till alla potentiella blivande föräldrar (kvinnor) som kanske läser i denna tråden. Ät folsyra oavsett om du planerar att bli gravid eller ej. Man ska helst ha ätit 2 månader innan man blir gravid för att minska risken för ryggmärgsbråck!

Till trådskaparen kan jag skriva att man inte ska oroa sig om man inte gjort det, risken att fostret råkar ut för ryggmärgsbråck det är såklart superliten och har man ätit mycket gröna grönsaker som broccoli har man säkert haft tillräckliga nivåer av sig själv...

Lycka till med graviditeten! RFSU-test, är som någon annan skrev, MER känsligt än många andra gravtest. Ett plus är ett plus oavsett! Det enda fallen man kan få plus, men inte vara gravid är om man fått missfall!

Vad gäller tid hos MVC - du behöver inte stressa men det är inget fel att ringa tidigt! Själv ringde jag dagen efter jag plussat (v4), fick tyvärr avboka sedan pga missfall... :(. Inskrivning sker ofta omkring v11. Jag skulle även ha gjort KUB-test (kolla risk för kromosomskadat barn) och det ska göras mellan vecka 9 och 14 och remiss till det får man hos MVC, så det kan ändå vara bra att inte ringa för sent...

Jo, jag vet ju det här med folsyra så lite orolig är jag ju allt... Det här var absolut inte planerat... Jag får åka och handla i morgon.

Jag ska nog vänta lite med att boka tid... För att slippa ringa och avboka om nåt skulle hända... Det måste ju vara ett fruktansvärt jobbigt samtal...

Grattis!!

Man kan aldrig få ett "falskt plus" så har du fått plus så är du gravid! =)
och nu i efterhand... när lillan är 3 månader... NJUT !! det är faktiskt rätt häftigt att vara gravid, även om jag just då mest tyckte det var trist... njuter nästan mer av min graviditet efteråt, önskar att jag lyssnat på alla och njutit mer då....
och sen går man på snabbantning och får istället ett litet härligt knyte att njuta av :love::love::love:

delvis kl (så skriver man va? :o )

Tack alla som grattat mig! :bow: Jag känner mest för att ringa och tala om det för alla men det ska jag inte göra... Har bara sagt det till två kompisar än så länge...

Ja, jag tänker verkligen njuta! Jag har längtat efter barn rätt länge nu (även om det här inte alls är planerat och jag har bara varit sambo i en vecka)... Men det känns otroligt häftigt att det är nåt där inne... :bump:

Jag ska nog vänta lite med att boka tid... För att slippa ringa och avboka om nåt skulle hända... Det måste ju vara ett fruktansvärt jobbigt samtal...

Även om det skulle hända så kan ni ju behöva prata med en barnmorska och ibland kan man behöva göra kontroller för att se att kroppen stöter ut allting eller råkar ut för en infektion.

grattis!!
vad sa sambon då? :)

om jag skulle bli gravid så skulle jag ha så svårt att inte berätta för min sambo på stört efter ett plus, han jobbar borta hela veckorna :p
å andra sidan vill jag ju se hans reaktion hehe.

Även om det skulle hända så kan ni ju behöva prata med en barnmorska och ibland kan man behöva göra kontroller för att se att kroppen stöter ut allting eller råkar ut för en infektion.

Ja, det är ju sant... Det tänkte jag inte på. Jag tar nog och ringer rätt snart då... Tack :)

grattis!!
vad sa sambon då? :)

om jag skulle bli gravid så skulle jag ha så svårt att inte berätta för min sambo på stört efter ett plus, han jobbar borta hela veckorna :p
å andra sidan vill jag ju se hans reaktion hehe.

Han blev glad! :) Jag sa nåt i stil med "vet du vad jag har gjort idag?" och så visade jag honom kortet på stickorna... Det tog några sekunder innan han fattade vad det var för nåt :D men han blev jätteglad!

Ja, jag var ju jättesugen på att ringa direkt men insåg att jag ville berätta personligen istället, just för att se hans min. :laugh: Han har tvillingar tidigare så det blir ju hans 3:e barn men mitt första. :love:

Grattis vill jag osså säga....jag plussa för ngr veckor sedan, ska på första MVC på fredag.

Jag har köpt folsyra o käkar det men dock glömmer jag äta dem, det kan gå vissa dagar mellan jag kommer i håg o ta dem :crazy: Försöker dock äta mer grönt nu....inte mkt men mer än innan!

Men än en gång, Grattis o hoppas det går vägen!!

Grattis vill jag osså säga....jag plussa för ngr veckor sedan, ska på första MVC på fredag.

Jag har köpt folsyra o käkar det men dock glömmer jag äta dem, det kan gå vissa dagar mellan jag kommer i håg o ta dem :crazy: Försöker dock äta mer grönt nu....inte mkt men mer än innan!

Men än en gång, Grattis o hoppas det går vägen!!

Tack tack! Jag har köpt folsyra idag och tagit första tabletten. :)

Annars mår jag rätt bra... Har lite halsbränna och molande värk i magen men känner mig lycklig så det är ok ändå :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 682
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft... 2
Svar
20
· Visningar
5 716
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 273
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
2 023
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka