Hjälp!!Mager häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare emmelie_18
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 6 904
Sv: Hjälp!!Mager häst

knapplån

törs man ge lusern till en mager häst när de går på kraftigt bete?

det kan jag tyvärr intre svara på då jag inte vet vad som kan hända men jag skulle nog gör det!

emmelie_18 skrev:
då har jag kommit fram till att om jag ger honom det jag nu skrev så ska värdena vara så här.

häst ca 400kg..

TS% 4
MJg 64,6
Smb g 387
Ca g 25,8
P g 19,4
M g 9,7

vad tycker ni om detta om ni förstår?

Du menar alltså att hela foderstaten, som du tänkt ge, ger dessa värden?
Okej - en aning låg kvot kanske och du skulle ju kunna ge MER MJ till en sån tunn häst! :crazy:

Jag skulle inte gå direkt efter vad en veterinär säger vad gäller foder... min erfarenhet är iaf att de inte kan särskilt mycket om just det ämnet.

Jag tycker att du ska fälja den foderstaten jag gav dig. Om du har svårt att få tag på sojamjöl (kan finnas hos andra foderförsäljare än Granngården! Det är inte pellets och används till kor, får också) så kanske du kan få tag i bryggerijäst? Svenska Foder? Finns dom i Skara? Linfrökaka??
Du måste väl ha en bil, eller någon som kör dig, när ni ska handla foder till hästen??

hej

travare är ofta lite svårfödda o kan va svåra att hålla i bra hull.
hur mycket rids hästen?travare är gjorda för att träna hårt,asså springa.....10kg hö låter inte så mkt jag tycker du ska ge han fri tillgång på grovfoder.och testa att ge han ,2-4kg groovpellets om dagen o uppdelat på 3gånger per dag.
det är bra om du kollar upp.

.tänderna
.avmaskar som du gjort(vad avmaskade du med?)
.värderna i ditt hö,viktigare än man tror(man kan inte lägga upp en foderstat utan att veta värderna)
.gå igenom en visitering

när du gjort det o om det är som det ska o om det är bra värden i fodret så kontakta din veterinär o be om lite rådgivning.
t ex:
.berätta vad du kollat upp
.nämn om det är nåt du misstänker
.är hästen matt o glanslös i pälsen
.hur är konditionen o musklerna
.hur mår hästen allmänt(seg,trött,äter den upp sin mat och så vidare

min häst började bli seg o släpa bakbenen efter sig och orkade inte riktigt.
hon var mager ända från början jag fick henne o jag hade haft henne ett halvår då o hon fick fri tillgång på hö o 2kg pellets o 4kg havre om dagen.
hon såg trött ut o ville inte ha mat tillslut,tog en tugga o sen fick det va bra.

sen så kollade jag upp hennes tänder,och hon fick b-vitamin spruta o så tog jag ett blodprov.
fick svar efter några dagar o det visade på ''borrelia''
så hon fick behandlig.
inte särskilt dyrt allt gick på 1000 lapp.jag behandlade henne och hon blev frisk nu äter hon som en riktig häst...och hon är jättepigg.
men som sagt travare är svårfödda.

lycka till med din pålle!!!:)

du bör nog ge mer grovfoder(hö alltså)för det är ju bara om näringsbehovet i grovfodret inte räcker till.
men ge groovpellets....;)lycka

(har inte läst hela tråden så detta svar kanske redan har kommit) Lucern är väldrig bra för att få upp hullet och hålla hullet på en häst. anänder det på min som har väldigt lätt för att magra.

du bör nog ge mer grovfoder(hö alltså)för det är ju bara om näringsbehovet i grovfodret inte räcker till.
men ge groovpellets....;)lycka

vem? var det riktat till mig eller TS?

oj, vilken gammal tråd :p

TS har nog löst problemet nu :D

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 186
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 697
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 718
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025