hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?

Sv: hjälp. max släpvagnsvikt eller maxvikt vid B-kort?

kl

Nu vet jag ju inte hur pass ny bil du vill ha, men ska du ha en billig 2:a eller 3:e bil som är pålitlig, tålig, billig att reparera och en arbetshäst så slår jag ett slag för den gamla, hederliga 245:an :D

Den får dra 1450 på B-kort, har större bagageutrymme än de nyare Volvona och drar knappt en liter milen med släp o last.

Du, jag kopplade släp mellan 2-5 ggr/vecka när jag hade b-kort också - jag hade inte problem då heller.

Självklart kan tjänstevikten variera mellan olika typer av släp, men inte så himla mycket ändå.

Boggisläp brukar väl normalt sett väga 700-900 kg, alltså väldigt tunga att dra för hand oavsett om de ligger i den övre eller lägre delen av skalan.

Men nu gällde väl diskussionen huruvida ett släp med 2000 kg totalvikt är tyngre/krångligare/svårare att koppla än ett med 1200 kg?

Och som sagt, har man ingen som kan peka och visa hur man ska backa så kan man ju kliva ur bilen med jämna mellanrum för att se hur nära draget man är? Så gör jag om jag är ensam, och det skäms jag inte över. :cool:

Tycke den 100-150kg död vikt skulla vara bra att slippa.

Nej, disskussion gäller B-Kort! men vi kan ta upp BE-kort om du vill och den total "sammanlagt" vikten man för kör, 3500kg. 2000kg + bil =
(T.V. sitta på sitt beslut att höga den vikten men verka inte kunna få ur tummen)

Övning ger färdighet.

Om du inte fixar att köra hästtransport så är det ju en sak men du har faktiskt en rätt otrevlig ton mot alla som anger att de kan köra med transport på ett bra och säkert sätt här.

Jag beklagar att du tycker att det är så komplicerat. Jag tycker att det är ganska lätt men däremot är jag oerhört medveten om riskerna och kör därför inte med häst mer än jag behöver. Men det kanske vore en idé att gå en BE-kurs så att du fick hjälp med att komma tillrätta med de bekymmer du uppenbarligen har med att köra transport?

Jag har igen problem med mitt transport, igen problem att koppla, lästa och kör 6.5ton bak en Ford Excursion eller baka 35ton upp en fix ramp på en läst båt i Sandiahamnen ;)

Det är inte jag som komplicera nåt, snara Staten och dess krångliga reglar!

Du svara aldrig vad du har för häst som väger 900kg! att du MÅSTA typa upp ett tränsport som du för inte kör på B-behörighet!

...

Du svara aldrig vad du har för häst som väger 900kg! att du MÅSTA typa upp ett tränsport som du för inte kör på B-behörighet!

Det gjorde h*n visst det, i inlägg #26 :p

Det är en SHIRE, så det är ingen liten ponny :devil:

Ifor Williams HB 511 och 510 som är anpassade för stora hästar väger till exempel cirka 1000 kg.

Jag har en liten shirehäst. Han syns på min profilbild.

Här svarade jag rätt tydligt på vad jag har för häst ja. Tom är en liten men ganska grov shire. 174 cm i mankhöjd och uppskattad vikt på knappt 900 kg. Kanske lite mer just nu då han har samlat på sig lite vikt under sommaren.

Jag förstår fortfarande inte alls vad du menar. Du anger här att du inte har några problem med att dra transport men utgår från att alla vi andra ska ha det. Varför anser du att vi är mindre kompetenta än du själv vad gäller att hantera en hästtransport?

Jag passar också på att fråga i denna tråd då jag letar ny bil.

Har ett släp som har en totalvikt på 1400kg ( en lastvikt på 580kg). Jag fattar heller ingenting om vikter, allt blir bara blir kaos i mitt huvud :angel:
Har kollat på subaru, skoda, audi men vet inte vad man ska välja för bil.
Vet inte vem jag ska lyssna på för den delen heller för alla säger olika om vilken bil man får dra med och inte.

Tacksam för svar

Du behöver en bil som får dra 1400 kg på din körkortsbehörighet (B?). Det finns inga genvägar, du måste kolla just den bilen du tittar på så att den får dra just 1400 kg. Sedan kan man ju generellt säga att en viss bil en viss årsmodell får dra xxxx kg, men det stämmer inte alltid. Alltså alltid in på www.transportstyrelsen.se med det aktuella bilnumret.

Jag har igen problem med mitt transport, igen problem att koppla, lästa och kör 6.5ton bak en Ford Excursion eller baka 35ton upp en fix ramp på en läst båt i Sandiahamnen ;)

Jag antar att svenska inte är ditt modersmål men här skriver du faktiskt att du gång på gång (igen) har problem? Men jag antar det ska vara inga. Ta nu inte illa upp men om du försöker vara lite noggrannare med svenskan kommer andra att förstå dig bättre.

Tycka själv VOLVO är förtfarenda den bäste drag häst för häst äger.

Jag har kört flera volvobilar allt från gamla 140 till de nyaste modellerna och jag tycker inte bensinmodellerna är några bra dragbilar direkt, en del har faktiskt väldigt klen motor för att få dra så tungt som de faktiskt får enligt pappret. Men volvo finns ju i en mängd modeller och motoralternativ och en del får dra 1530 kg på B-kort dock så hade jag stora problem med min volvo (V70- 98) att komma upp för backar med den vikten bakom. Så enligt min erfarenhet är långt ifrån alla Volvo bra dragbilar men de med tillräckligt stark motor duger. Men man måste kolla varje bil vad den får dra och vad den har för motor.

Själv kör jag en gammal 740 årsmodell 90 med klenaste motorn, men kan lova att den går som en klocka med släp bakom. Får dra 1390 med den på b-körkort, nu är det sedan så vet inte om det man får dra mer med kombi.

Kör minst 2 gånger varje vecka med släp. nog kan det vara lite trögt sista biten i lååååånga backar. Men vi tar oss alltid fram, bara slänga i en lägre växel så tuffar den på.

Har kört bilen över ett år med släp och peppar peppar men inte har motorn rasat heller. Hederliga gamla volvos är perfekta dragbilarna :)

Ingen lyxbil, men för jäkla bra dragbil :)

Knapp

Jag kapar tråden lite.

Jag har för mig att jag fick lära mig att alla bilar fick dra ombromsat släp med totalvikt max 750 kg. Detta är uppenbarligen fel!

Pappas Audi A4 får dra:
Ombromsat: 750 kg
Bromsat B-behörighet: 1370 kg
Bromsat BE-behörighet: 1600 kg

Min Subaru outback
Obromsat: 500 kg
Bromsat B-behörighet: 1500 kg
Bromsat BE-behörighet: 1800 kg

Jag har googlat för att försöka hitta vad det är som styr hur mycket bilen får dra obromsat. Jag hittar ingenting, men min gissing är att bil+obromsat inte får kliva över en viss totalvikt, alternativt att den obromsade vikten inte får vara större än exempelvis halva bilens tjänstevikt. Är det någon som vet vad exakt det är som styr hur mycket bilen får dra obromsat? Jag är bara nyfiken.

Nej, obromsat är inte säkert. Däremot får alla bilar dra ett lätt släp, alltså 750 kg.

Tack Snowball, jag göra så gott jag kan, jag vet vissa kan har svråt att förstå, och vissa som vill inte förstå---eller lössa som dom inte förstå, men kan lika val ger svar på tal :confused:

Drag bil, du har rätt, dom gammle volvo var lite klen i motorn, men med bak hjul drivning var dom kannon att tugga sig främ. Man för komma ihåg att dom flesta hästslap var en axel som låg på 600kg-650kg tom och häster var lite mindre.
Jag tro Varmland är det enda som har kvar såna i sitt sortiment.

Är alltid ensam, backar till bilen till släpet med max ett par cm "felmarginal", behöver aldrig flytta på släpet för att koppla på det och gör det i snitt 2-3 ggr i månaden.

Samma här! Har mycket värk f f a i händerna, så jag har helt enkelt sett till att lära mig att backa så exakt att det bara är att veva ner släpet. Har periodvis kört mycket med släp tidigare. F n har jag det så förmånligt att nästan all träning sker på hemmaplan, så nu blir det inte lika ofta. Men konsten att backa är ju inget man direkt glömmer.

Volvo V70 får generellt inte dra femtonhindranågontingalls! På B-kort
Stallägaren har en V70 och hon får inte ens hänga på sitt 1400(-nånting) släp.
Däremot klarar V40 och V50 det. tror dom får dra ca 1480.
Har en 850 som får dra 1500kg samma som vår VW passat.
Det tråkiga är att samma modell men olika år kan ha olika släpvagnsvikter så det är noga att kolla upp varje enskild bil!

Vi får dra femtonhundranågonting med våran V70 årsmodell nyare. Vi har även en äldre V40 (-01) som extrabil. Den får dra exakt 1400kg. Och 1400kg drar man inte med den om man inte måste.

Det är inte bara årsmodeller som skiljer dragvikten. Saker som fyrhjulsdrft, växellåda, motor etc påverkar också.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 056
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 655
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna