Hjälp med att hitta passande hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Wassertropfen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 980
W

Wassertropfen

Hej, jag och min kille skulle vilja skaffa en liten/mellan (knähund) hund.
Vi har en schabrador tik på 1år & 3mån som gillar att busa och vi vill gärna att den lilla också ska kunna busa med henne. Hon är ca58cm hög och väger 25kg.

Vi är lite intresserade utav ex.
Dv pinscher
Cockerpoo eller engelsk cockerspaniel

Finns det fler småhundar som gärna leker med stora hundar och är ganska tuffa i en "hård" lek?? Klarar dv pinscher en "hård" lek?

Vill gärna ha en liten hund som passar till lydnad (ev.utställning) och är uppmärksam.

OBS: ni får gärna säga några Blandraser också :laugh:

Sv: Hjälp med att hitta passande hund

Min första tanke gick till terrier, finns ju ett gäng att välja på där;)

Vi har en cockerpoo på 7 månader, korsning dv.pudel/am.cocker. Perfekt storlek, vägen nästan 6 kg nu, riktigt krallig kille och mer lär det väl bli när han blir äldre. :love:

Han tycker själv att han passar bra till att leka tuffa lekar med grand danois och liknande :crazy: men det får han inte ännu då vi på valpkursen fick lära oss att de inte får leka med större hundar förrän de är fullt vuxna pga skaderisken. Så det är ju något ni måste tänka på iaf första året om ni skaffar en mindre hund, inga våldsamma lekar.
Vi var och träffade en uppfödare av mellanpudel som berättade att hennes ena tik lekt med en större hund och liksom blivit sidokrockad av den vid lek. Hon har nu obotliga skador i nacke/rygg och har ofta perioder med smärtor pga detta :cry:
Så jag håller STENHÅRT på detta med lek med större hundar, han får leka mer fysiska lekar med den när han är mer färdig i kroppen.

Men väl vuxen så tror jag det skulle bli en perfekt lekkamrat, cockerpooisarna är otroligt härliga, har en väldigt lättskött päls som inte fäller (liiiite tunt ludd hittar man i soffan och när man borstar förståss)
Det finns ett cockerpoo-forum och en förening, där kan man läsa om och snacka med folk som har dessa underbaringar, och det ordnas ganska ofta träffar så du kan få träffa flera vuxna exemplar.
Bäst med dessa är att man liksom kan få dem i valfri storlek, kan ju korsa med både storpudel och toypudel, beroende på hur stor man vill ha sin lille :idea:

Läs mer om cockerpoon är mitt råd, jag blir imponerad över den jämförelsevis seriösa blandisaveln :bow:

Såhär söta kan de va när de är små :love:
51Gimli0051.jpg

Vad har ni mer för krav på hunden då?

Kanske kan dvärgschnauzer passa, beroende på hur ni ser på pälsvård?
Tuffa hundar, min leker bra med både stora och små hundar (men på lite olika sätt, brottningsmatcher blir mest med små hundar, med stora springer de mer runt). Rolig att träna med, väldigt lättlärd men det hänger på att han själv är motiverad och vill träna.

Jag hade nog inte valt en DP.
Min weim och Kakis DP har träffats ett par gånger och jag är ärligt talat livrädd att han ska förvandla lilla söta Milla till en pannkaka. Nog för att hon säger ifrån när han blir för stökig men ändå. :crazy:

Jag hade nog valt något större i mellanklass.

Jag har en stor hund (borzoi) och han är snabb, leker ganska hårt och mycket och fäller allt och alla i hans väg;)

Av småhundar leker han bäst med jack russel, den hänger med och brottas. En av hans bästisar är en kortbent jackrussel.

Annars skulle jag vara varsam om jag vet att min hund leker "hårt". Skulle jag själv skaffa en till hund (och inte en borzoi:eek:) då skulle det bli minst mellanstorlek och gärna lite 'robust' eller snabb...:angel:

Varför inte en Australisk Terrier :idea:

Robusta, gillar att leka och vara med på det mesta. Min kör slut på kompisens golden :D

Jag har ju en dp, och jag kan ju erkänna att från början var jag också väldigt nojjig att han inte skulle tåla storhundslek. Tog dock inte lång tid innan jag förstod att jag underskattat min lilla plutt, storhundslek är ju sviinkul!
Beror kanske på vilken typ av dp man har också, den amerikanska, nättare typen skulle jag nog vara mer försiktig med.

Så länge storhunden har bra kroppskontroll och kan ta ett nej brukar det inte bli några problem.

5kg dp vs 58kg mastiff;)
DSC02669.jpg

dsc00109.jpg

dsc00089.jpg

s6303404.jpg

Jag hade nog inte valt en DP.
Min weim och Kakis DP har träffats ett par gånger och jag är ärligt talat livrädd att han ska förvandla lilla söta Milla till en pannkaka. Nog för att hon säger ifrån när han blir för stökig men ändå. :crazy:

Jag hade nog valt något större i mellanklass.

Fast det där tror jag är en fråga om vana ;)
Mina förädlrar har en rottweilerhane och jag har en mini-hund på ca 3 kg, och de har härjat runt sedan början, vår lilla tik är nu 2,5 år och de härjar fortfarande runt hej vilt! Damen säger ju ifrån om det inte passar, så att köpa liten hund behöver inte innebära något speciellt bara för att man har stor hund sedan tidigare =)

Ja, de är verkligen lekfulla.
Min älskar inte stora hanhundar från början, men när hon lärt känna dem så både leker hon med dem och sätter dem på plats.

Varför inte en staffe? :)
Tål hårda lekar, går utmärkt att ställa ut och gör ALLT för en godis eller lite beröm (i alla fall min hund) :love:
Behöver ingen speciell päsvård, älskar ALLA och de flesta brukar faktiskt älska henne med, sover under täcket varje natt och är dessutom söt som socker ;)

6922_147658898140_629298140_2703549_1739011_n.jpg

6922_147663523140_629298140_2703566_1314190_n.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 567
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 447
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 740
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 267
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka