Hjälp med att hitta tränsmodell som passar?

Sv: Hjälp med att hitta tränsmodell som passar?

Hästen ser ut att ha ganska så långt huvud och därför ser det lite 'klent' ut med smalare remmar tror jag, det passar bättre på en häst med mindre och ädlare huvud.

Så välj ett träns med lite bredare nosgrimma helt enkelt. Sedan är det ju en smaksak om man föredrar aachen, engelsk eller remont osv. Själv skulle jag nog satsa på en lite bredare engelsk nosgrimma till din häst.

För att ge flera tips om speciellt märke osv. beror det lite på vilken prisram du har tänkt hålla dig inom.

Vad lik hon är mitt fullblodssto! :)
DSC04448.jpg

Jag tycker mitt fullblod är väldigt fin i det mesta jag sätter på hennes huvud :p Men som sagt, breda nosgrimmor är snyggt samt pullarnosgrimma! :idea:

DSC04727.jpg

Jo, jag tycker ju att hennes huvud kräver lite bredare nosgrimma + pannband. Har tyvärr inget sånt att prova..eller hmm, kanske..ska kika i gömmorna. Men araberna ser ju inte sluga ut i breda remmar, så har ju bara träns med smala, nätta remmar. Och tydligen är det 'inne nu', för det haglade inte direkt av de med breda remmar om man kollar på exvis Hööks..

Jag vill ha engelsk nosgrimma, GÄRNA med löstagbart aachenremsfäste, eller inget alls. Men kan godta ett 'fast' fäste med.

Ska vara svart med silverspännen. Prisklass upp till femhundringen ungefär? Jag är *harkel* svag för strass ska tilläggas :angel:

Som på det här pannbandet (det är btw den bredaste nosgrimma jag har, passar inte alls den hästen och är dessutom snedsydd.. Ska kika om jag kastat den eller om jag kan prova den på fullblodet och se hur det ser ut, om den är bred nog eller krävs bredare)

http://hem.passagen.se/xyplex/k060714.htm

Vad lik hon är mitt fullblodssto! :)
DSC04448.jpg

Jag tycker mitt fullblod är väldigt fin i det mesta jag sätter på hennes huvud :p Men som sagt, breda nosgrimmor är snyggt samt pullarnosgrimma! :idea:

DSC04727.jpg

Jo de var ganska lika, min dam är mörkare och lite mer 'ponnyuppsyn' bara. Men helt klart slående likheter! (Vad är det för stam?)

Jag tror min dam skulle bli fin i pullarnosgrimma - MEN, matte tycker iiinte om de. Så jag vill börja med en engelsk. Behöver hon nedre rem ska jag överväga pullar (remont skulle hon se hemsk ut i), men det blir isf om det behövs, inte annars. Så engelsk nosgrimma.

tror jag inte..
kan jag har bred nosgrimma på min lilla häst så kan du nog ha det på din lite större häst =)

Näää, inte med vit fodring.. Grå fodring däremot går bra.

Och se där, nu såg de ju ännu mer lika ut!! (Stam? *tjat*)

Jacson har ett träns med bred nosgrimma. Det är i helt OK läder och under 500kr när jag kikade på det sist. Silverspännen finns.

Näää, inte med vit fodring.. Grå fodring däremot går bra.

Och se där, nu såg de ju ännu mer lika ut!! (Stam? *tjat*)

OK! Du kanske kan hitta ett begagnat Horsehead träns som H**ks sålde för ett tag sedan? Svart med grå fodring?

Min :love:
Eko Santa Catalina
*2001
e. Cajun Cadet (GB) - Prince Mab (FR)

Det där tränset hade ju breda remmar, och en smal nosgrimma? :p Kör tvärtom, t ex ett rundsytt träns med bred nosgrimma, så ser huvudet inte så avlångt och skumt ut.

Håller med. Du har ju bredare pannband än nosgrimma, det är typ en dödssynd!! :eek: ;)

Håller med. Du har ju bredare pannband än nosgrimma, det är typ en dödssynd!! :eek: ;)

*skrattar* Det beror på att nosgrimman och pannbandet och tränset inte hör ihop, och sällan används ihop heller. Valacken går utan nosgrimma ju, men jag ville prova även nosgrimmesize på damen =) (Sidostyckena är från ett träns, med normala remmar, nosgrimman från ett med smala remmar, och pannbandet är 'eget', dvs hör inte till nåt alls)

Jag har köpt ett 'mittemellanbrett' (eller normalbrett kanske det heter) idag. Ska prova ikväll, foton lär komma. Men kände att kan lika gärna köpa ett billigt Hööksträns nu, då jag iaf inte vill rida henne på bett innan vet kikat på tänderna, så det blir hackamore, och så blir det ju ingen nosgrimma..

Vad är det för häst du hittat förresten? *nyfiken*

Det bästa man kan göra om man vill ha en engelsk nosgrimma är ju att köpa ett kandar och plocka bort nackremmen. :) Tyvärr har ju alla träns aachengrimma. :crazy:

Det där passade hon inte alls i.
Först tycker jag att hon ska ha en aachenrem, eller ett pullarträns.

CH på Hööks har bra och billiga träns!

Varför inte skaffa ett svart träns med vitt foder? :)
Jag äslakr dom! :love:

Det där passade hon inte alls i.
Först tycker jag att hon ska ha en aachenrem, eller ett pullarträns.

CH på Hööks har bra och billiga träns!

Det vore jättetrevligt om du läste mina inlägg innan du svarar. Det blir lättare då, och då hade du sett att jaga bsolut inte gillar träns med vitt foder, att jag inte heller tycker hästen passar i tränset på bilden (hon ser ju fasiken ut som en åsna..), och att jag inte vill ha ett pullarträns om det inte behövs, samma sak gäller aachenrem.

Det finns liksom gränser även för mattes 'det är snyggast så', sålänge det inte inverkar negativt på hästen så kör, men jag sätter inte på en nedre rem om det inte behövs, ÄVEN fast den hästen skulle passa bäst i det. Hon skulle som jags krivit med all sannolikhet vara jättesnygg i pullar med, men JAG tycker det är fult (och soms agt, drar inte igen munnen av några estetiska skäl)

Vad är det för häst du hittat förresten? *nyfiken*

Det bästa man kan göra om man vill ha en engelsk nosgrimma är ju att köpa ett kandar och plocka bort nackremmen. :) Tyvärr har ju alla träns aachengrimma. :crazy:

jo, därför de med löstagbart fäste är trevliga ;) Sen, det är soms agt inte hela världen med 'flärp', det går utmärkt att ta bort den hos sadelmakaren om man vill.

Nosgrimman på bilden är btw från ett kandarträns, köpt just för att få en 'ren' nosgrimma till valacken. Sen, 'flärpen' är inte så ful så att jag kräks, arabstoet har flärp för jag inte säkert vet om hon kommer ha nosgrimma sen eller ej. Valacken hatar dock nedre rem, så han kommer aldrig behöva flärp =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 122
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 392
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka