Hjälp med att mäta avstånd

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Fjanton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 483
F

Fjanton

hej alla jag skulle vilja ha hjälp med att kunna räkna avstånd på tävling och hur långt är ett galopp språng för stor häst?
Tacksam för all hjälp:bow: .

Sv: Hjälp med att mäta avstånd

Menar du att du vill kunna stega??

hej alla jag skulle vilja ha hjälp med att kunna räkna avstånd på tävling och hur långt är ett galopp språng för stor häst?
Tacksam för all hjälp:bow: .

Det är väl 6 meter/långa steg på ett ungefär.

Ellen

Kan man väl säga.

Enklaste sättet är att mäta ut en linje på ett visst antal meter (säg att det är tio meter) sedan ska du kunna gå den linjen på tio lika stora steg. Man kan göra övningen på olika sett (t.ex. stega först, mäta sen osv) och göra det lite svårare :)

Lycka till! :)

Det som jag tkr är lättast är att först se hur långa dina steg är för att sedan se hur många steg du behöver gå på ett visst antal meter.
Sen kan man säga att ett galoppsprång för storhäst är ca. 3m. Sen efter lite erfarenhet vet man hur många galopp det är på vissa distanser. T.ex. 21,5m = 5 galopp.
// Thea.

Du får helt enkelt lär dig att gå en meter, det är bara att träna! Vi fick det i hemläxa efter nån träning när jag var liten och red ponny. Sen vet du exakt hur långt steg du behöver ta för att det ska vara en meter. En stor hästs galoppsprång är ca 3,5 m. Det är bara att plugga in följande: 14,5 m = 3 galoppsprång, 17,5 m = 4 galoppsprång, 21,5 m = 5 galoppsprång & 24 m = 6 galoppsprång.

Ett galoppsprång för stor häst brukar vara cirak 3,5 meter, sedan lägger man till 3,5 mellan två hinder för landning och avsprång.

Och som sagt, träna på att ta steg som är 1 meter långa så kan du enkelt stega på tävling sedan!

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
763
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022