Hjälp med att välja ett stort och lätt släp!

mariaeri

Trådstartare
Är det någon som kan tipsa mig om ett släp med en totalvikt på max 1570kg som det går att lasta upp till 900 kg i? Vill slippa ta E-kort... Gärna ett som är högt i tak då jag har en väldigt stor häst. Har hittat ett Henra Easyline XL som har innermåtten längd:334x bredd:170x höjd:235 cm, vilket är betydligt rymligare än många andra släp. Helst ska det ju inte vara så dyrt heller:)

Sv: Hjälp med att välja ett stort och lätt släp!

Känns nog som en svår kombination, om du inte tittar på enhästarssläp. Lastvikt 900 kg ger ju tjänstevikt 670 kg med totalvikt 1570 kg. D v s väldigt låg tjänstevikt, och det blir nog en jobbig ekvation om du dessutom vill ha extra högt.

Dom håller för övrigt på att omforma uppkörningen för e kort till en betydligt lättare variant... om det gör någon skillnad :)

Källa, tack.

Det som talas om är en behörighet för alla släp över 750 kg. Däremot kommer BE alltid att vara högsta behörighet för personbil/lättlastbil med tungt släp.

Ärligt talat kan inte uppkörningen bli enklare, om man ska bevisa att man kan framföra ett släp.

Senast ändrad:

Det som ska ändras på uppkörningen (har precis tagit e-kort och detta sa dom på transportstyrelsen när jag körde upp) är den "bana" där man backar och kör runt en viss väg.
Istället för att göra den "banan" så ska man nu antingen göra en vinkelparkering (börjar med att backa rakt och kör sen in i en vinklad "parkeringsficka", ELLER göra en paralellförflyttning, dvs man backar släpet från en parkeringsruta till en annan som ligger snett bakom, släpet och bilen ska vara rakt parkerade.
Anledningen till detat är plats och tidsbrist, många kommuner hade tydligen problem att få plats att bygga upp konbanan, samt de vill få det mer effektivt.

Detta ska börja gälla från och med 1 APRIL, så rätt snart alltså.
Dock är det väl inte direkt lättare än det som är nu, det handlar ju som sagt om att man ska kunna hantera släpet så då spelar det väl eg ingen roll hur man får backa det?

Säkerhetskontroll, funktionsbeskrivning, stads och landsvägskörning som vanligt.

Ah, du menar så. Det blir enklare för den som arrangerar uppkörningsprovet, men inte direkt för den som kör upp.

Inte som på den gamla goda tiden när det var slalom. Det var faktiskt lite trixigt, även om det var framåt :D

Är glad att jag slapp slalom isf! :o:p

En stalkamrat kände sig kaxig på sin uppkörning, och allt flöt på bra. Inspektören kontrade med att begära fickparkering i backe...
Mest på skoj tror jag, men jag hade då inte varit så kaxig längre i det läget. :D

Jag testade faktiskt, det gick åt skogen med slalomkonerna första gången. Andra gången perfekt, trots pickup som jag inte kört med släp tidigare. Samma resultat som dåvarande sambon, vars bil jag provade med och som innehar fullt körkort. Lite kaxig var jag då. Faktiskt :D

å jag glömde kolla lasten på min uppkörning :o :rofl:

tur att man är charmig och kvick i alla fall så jag fick behörigheten :D

min kille håller precis på att ta sitt e kort och de måste vänta med att boka uppkörningen eftersom de håller på att omforma backprovet till en enklare variant. Var vad bilskolan sa till oss iaf :)

Jag testade faktiskt, det gick åt skogen med slalomkonerna första gången. Andra gången perfekt, trots pickup som jag inte kört med släp tidigare. Samma resultat som dåvarande sambon, vars bil jag provade med och som innehar fullt körkort. Lite kaxig var jag då. Faktiskt :D

Jag tränade faktiskt med mitt eget ekipage på den lutande stallplanen. Viss skillnad att backa uppåt och nedåt jämfört med plan mark.
Sedan körde jag upp med körskolans ekipage med längre dragstång, kortare bil etc....men det gick det också, tack och lov.

Liknande trådar

P
Utrustning Mitt släp är sålt, så idag bestämde jag mig för vad jag ska ha för nåt... Det blev ett Boj (inte så svårt val, värre vad man skulle ha... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 567
Senast: Joura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka