Hjälp med bett...

godishanna

Trådstartare
Vet inte om denna tråden ska va här eller under ridning...
Har lite problem med pållen på uteritterna, iaf när flera hästar är med... Han blir väldigt jobbig i munnen när jag vill hålla in honom och kastar med huvet och försöker ibland dra tyglarna ur händerna på mig. Jag är nog envisast för jag får stopp på honom men tyvärr inte utan att dra (läs: plocka/slita/såga) HÅRT och det är egentligen helt mot mina principer att va hård i händerna. Frågan är nu om någon har nåt tips på bett som han kan svara bättre på utan att jag måste bli hård i händerna. Känns som om det är snällare med ett skarpare bett som man inte behöver ta hårt i än ett snällt där man måste slita häststackarn i munnen... Kanske pullarnosrem räcker...
Just nu har han ett tredelat tränsbett i sötmalm/koppar som funkar bra på banan (dressyr/hopp).
Jätteglad för tips. :rofl:

Sv: Hjälp med bett...

Ett kimblewick kanske?, en martingal skulle nog vara bra med om han kastar med huvudet. Lite lydnadsträning skulle nog sitta fint med;) Sen att du kollar så han är okej i munnen oxå om det inte är gort redan.

Jodå, martingal har vi - för min säkerhet, man vill ju inte bli knockad...:angel: igen... Vi kämpar på med dressyr också och han funkar bra där, vi tränar rörelser upp till LA och han kan skolor och så, visst han kan få sina utbrott men inte så ofta. Tränar också på att rida mest med sitsen och bara stöd på tygeln så att han inte hänger sig i handen. Men det blir så annorlunda när man kommer ut, han får liksom så mkt att tänka på att han glömmer mig :cry:
Har aldrig provat att rida med Kimblwick-bett. Är de alltid raka? Jag gissar att man sätter tygeln i någon av hålen i själva d-ringen...

Har fortfarande inte hittat ngt kimblewick att låna... de är ju rätt dyra så jag vill inte köpa ett och sen kanske det inte funkar. Sen vet jag att pålle inte gillar raka bett eller 2-delade och det enda kw jag kan hitta som är 3-delat är ky rotary-bettet... Vet ngn om det finns andra varianter. Har för mig att jag sett en bild på ett med 3-delat med koppardroppe i mitten... minns inte var...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 235
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka