Fager John Universal..?

mollyhast

Trådstartare
Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan?
Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal".

Bettet är 3-delat och gjort på sötmalm vilket ska vara extra "gott" i hästens mun och de ska tydligen acceptera bettet mer. Bettet har 3 ringar varav den översta sätter man sidostyckena i och sen kan man välja om man vill ha tygeln i den största eller understa ringen. Har man tygeln i den största ringen så ska bettet tydligen vara som ett helt vanligt tränsbett/baucherbett. Har man dock tygeln i nedersta ringen så ska man få lite mer hävstångseffekt. Man kan även använda med deltatygel och med/utan kindkedja. Har man kindkedja ska bettet ligga mer stilla i hästens mun och det ska upplevas som mildare för hästen enligt Fager.

Jag har beställt ett sådant men det var restnoterat och kommer någon gång i november dessvärre...
Jag skulle isf hoppa med det och jag har en ponny så jag har noga kollat upp om bettet är godkänt för ponny på hopptävling, vilket det är.
Skulle ni tro detta kommer passa min ponny?

Han är en 7 åring d-ponny valack som är superpigg och framåt i hoppningen. Han blir sjukt stark men samtidigt är han väldigt känslig om man exempelvis tar tag lite hårdare i tygeln. Känslig men stark ponny, inte direkt bästa kombinationen... Men men.
Just nu hoppas han på ett annat Fager-bett. Fager "Fanny FSS" med lösa ringar, 2-delat. Upplever att detta är lite väl milt för honom. Skulle hellre uppskatta att ha ett lite skarpare bett och slippa ta så hårt i honom än att ha ett för milt bett och behöva dra. Tror även han skulle uppskatta det mer.

Skulle bli superglad om ni ger tips angående bettet eller om ni har helt andra bett-tips som ni tror skulle passa honom enligt beskrivningen ovan, hör av dig!!






176563509-origpic-da3a94.jpg
 
Dottern har det där till hennes c ponny som är stark och rätt okänslig i munnen. Bettet gör inte underverk. Går i perioder vilket bett som fungerar bäst men vi har nog landat i att det inte spelar så stor roll vilket bett hon använder. Ponnyn är stark i hoppningen ändå.
Just nu rider hon oftast på ett rakt gummibett eller vanligt tredelat tränsbett.
 
Det är omöjligt att säga om det där bettet skulle passa din ponny eller inte. Har du ingen tränare som sett dig rida som kan hjälpa dig med att hitta ett lämpligt bett? 😊

Universalbett (om det används utan en kinnkedja) är ett hissbett precis som tex Pessoabett, men blir ett hävstångsbett om du sätter dit en kinnkedja. Hissbett används generellt när hästen drar ner huvudet och hävstångsbett när hästen drar upp huvudet. Men återigen, det absolut bästa är om du har nån kunnig som sett dig rida hästen som kan råda dig vad som är bäst. Ibland är inte ett bettbyte lösningen.
 
Har du provat ett kimblewick bett?
Om man har en lite stark häst föredrar jag kimblewick bett. Beroende på vart man sätter tyglarna i bettringen så blir det olika skarpt.
 
Har du provat ett kimblewick bett?
Om man har en lite stark häst föredrar jag kimblewick bett. Beroende på vart man sätter tyglarna i bettringen så blir det olika skarpt.
Ja, det har jag faktiskt! Min häst blev superkänslig och uppskattade det inte alls tyvärr /:
 
Ja, det har jag faktiskt! Min häst blev superkänslig och uppskattade det inte alls tyvärr /:
Antar att du hade tyglarna i översta hålet då så det blev minimalt med hävstång?
För om hästen tycker kimblewick med tyglarna fästa i översta hålet är för starkt, då tror jag bettet i ditt inlägg kommer bli för skarpt :/
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Kristall10
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp