Hjälp med framridning.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare zenta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 231
Z

zenta

Jag har just anmält mej till en klubbtävling i dressyr.Funderar nu över hur jag ska rida fram. Hästen är spänd tittig och bakskygg och jag nervös (vilket par). Jag är tacksam för tips från er med erfarenhet . mvh Zenta

Sv: Hjälp med framridning.

Försök att inte tänka på att du rider fram till en tävling. Fundera över hur du rider hemma för att få henne avspänd och lösgjord och gör likadant på tävling. Förutsätt inte att hästen kommer att bete sig annorlunda på tävling än hemma. Och se det som träning för framtida tävlingar. Hur du ska göra med din egen nervositet vet jag inte, är själv sällan nervös. Men tror du inte att det mesta släpper när du väl börjar rida? Det brukar det göra för det flesta. Och som sagt ändra ingent bara för att det är tävling utan rid som du gör hemma, det är det bästa tycker jag. Lycka till!!!

Tack för svaret. Det är svårt att rida som hemma för där är jag alltid ensam och när vi kommer till tävling är det ju så många andra hästar och då kommer spänndheten. Jag känner att jag måste hålla koll nästan mer på dom andra än på oss själva. Kanske ska prova att ha röd rosett i svansen så dom inte kommer så nära. Låter nog knäppt men jag är mer nervös för framridningen än för tävlingen./ Zenta

lita på att de kan hantera sina hästar och koncentrera dig på dig och din häst och det ni ska göra så går det bra ska du se:)

Jo det förstår jag men försök ändå att inte ändra på för mkt i din ridning det brukar bara bidra till spänningarna, ändrar du för mkt i din ridning känner sig häste otrygg. Rider du som vanligt så känner hästen ofta igen sig och känner sig trygg med det. Möjligtvis kan du försöka rida lite mer framåt eftersom spänningar brukar släppa på de flesta hästar om de får gå i lite bättre tempo. Ha gärna rosett i svansen. Och tänka på att du har lika stor rätt att vara på framridningen som alla andra, har själv varit den som alltid höll mig undan och lät alla andra gå före. Väldigt lätt att bara sitta och kocenterara sig var alla andra är men håll koll och håll höger regeln så löser det sig.

Ja ha då var det gjort. Framridningen gick sådär men tävlingen gick bra fick 66% i LC.2 .:)

Gratulerar!

Jag tycker framridningen är jobbigare än själva tävlandet, just för att det aldrig finns någon plats!! Känns som att jag är den enda som visar hänsyn och väjar, för alla andra rider som om de vore ensamma på banan :devil:

*kl*

En liten parentes bara, aningens OT, men ändå...

Nu var det "bara" klubbtävling det här gällde, men om du/ni åker på riktiga tävlingar framöver; kom ihåg att ta bort den röda rosetten innan du går in på banan!
Tyvärr är TR så dumt att även röd rosett, som ska varna för sparkar, kan klassas som sk "utsmyckning". Och det får man som bekant inte ha i dressyr...
Har varit med om att domare uteslutit ekipage pga den röda rosetten, och det känns ju inte så kul...

Kul att det gick bra på tävlingen för dig! Lycka till i fortsättningen!

Tack.Vad skönt att höra, jag trodde det bara var jag som kände så.
Xenon: Ska tänka på att ta bort den röda rosetten det vore ju inte så kul att bli utesluten för en sån sak om allt annat gått bra.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka