Hjälp med Hästtransport snarast !! UMEB60, MUSTANG lr HENRA CONTESSA XL

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare briana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 8 276
Sv: Hjälp med Hästtransport snarast !! UMEB60, MUSTANG lr HENRA CONTESSA XL

Ska jag vara ärlig så missade ni inget när ni struntade i Mustangen. Kanske var din mans känsla för det estetiska egentligen grundat på något djupare ;)

Åh, nu har du säkert räddat hans påsk :D

Alltid roligt att höra andras åsikter om saker och ting, det har ju annars mest framförts ros om Mustangen, och jag tyckte själv att det var en av de bättre av de vi tittade på (och otroligt mycket var SKIT! dyr SKIT!)

Många transporter är ju så pass nya på marknaden att det säkert finns både barnsjukdomar och dessutom för lite underlag för att göra en rättvis bedömning. Det är ju svårt att bedöma en transport om man kör 20 minuter en gång i veckan...

Någon med Ume B50/B60 som kan tala om vad hästarna tycker om att åka baklänges? Tycker det verkar bra, men har aldrig sett något sådant släp in action så att säga :)

Jag har en Mustang och jag har inte märkt av någon taskig kvalitet. Hade några småsaker som jag klagade på och dom åtgärdades på en gång utan tjafs.

Tycker den ligger bra efter bilen. Innan jag köpte den så kollade jag runt och frågade några proffsryttare som jag är bekant med som hade en Mustang och dom var jättenöjda. Dom hade åkt på tävlingar runt hela europa med den och dom tyckte att den var överlägsen, både ventilationsmässigt och komfortmässigt.

Jag har oxå åkt när det varit varmt och inte märkt att det skulle vara någon dålig ventilation, dels så är det ju luftintag ovanför dom öppningsbara fönstrena sedan så har jag satt dit taklucka samt så går det, om man vill, att ställa den övre bakluckan i olika lägen för att släppa in mer luft men den bonusen har jag aldrig behövt använda.

Nyfiken. Vad var det som du ansåg var dålig kvalitet på Mustangen och vad var det som gjorde att du upplevde att den låg dåligt bakom bilen?

Vi har ett B60PI (syns ritning på deras hemsida under nyheter) där hästarna åker diagonalt. Huvudet är längre bak på förarsidan, rumpan snett framåt efter lastning.
Dock en förutsättning att det är islandshästar eller ponnyer, annars ryms inte kusarna i släpet ...

Har kört en 60-milsresa med kamera och det funkar över förväntan. Lugnt, stillastående och sovandes hästar visade displayen.

är det bara jag som tycker UME är fuula? Alla verkar tycka dom är jättefina?! :p
Dom är nog väldigt bra men utseendet! :crazy: :D

Alltså det är ju egentligen bara UME B50 och B60 som är snygga när dom är i den nya modellen .

Nu har vi köpt en transport oxå, det slutade med en Henra :d den kommer v.21 :( dom är ju lite modernare i sitt tänkande osv. men det finns endå kvar lite av den traditionella vagnen så dom ser inte helt utflippade ut :D

Alltså det är ju egentligen bara UME B50 och B60 som är snygga när dom är i den nya modellen .

Nu har vi köpt en transport oxå, det slutade med en Henra :d den kommer v.21 :( dom är ju lite modernare i sitt tänkande osv. men det finns endå kvar lite av den traditionella vagnen så dom ser inte helt utflippade ut :D
Åh vi ska och köpa transport. Vilken modell köpte ni? Funderar också på en henra!

Jag gillar faktiskt Umes nuvarande utseende, åtminstone tillräckligt väl för att ställa den på gården ;)

För mig är dock t ex FUNKTION nåt som kommer långt före design - design i sig är inget värt om det inte funkar (och helst optimalt) i praktiken.

Vi köpte en Jubileums vagn = Henra caliber i silvermetalic för 2 hästar, med den lilla röda listen, aluminium golv med hel limmad matta, övre luckan i bak är i glasfiber, mjuk mellanvägg, speciella handtag på skötdörren osv.

tycker att Henra var jäkligt fräscha, fina och rymmliga innuti :bow: längtar tills den kommer

är det bara jag som tycker UME är fuula? Alla verkar tycka dom är jättefina?! :p
Dom är nog väldigt bra men utseendet! :crazy: :D

Jag tycker också de ser hemskt tråkiga ut....och betalar man runt 50-80 000 eller mer för ett släp vill man ju ha lite design också! De svenska hästtransporterna är kanske bäst kvalitetsmässigt (vad vet jag) men de ser tråkiga ut. Jag letar just nu efter ett släp som är både bra och snyggt och det är inte det lättaste. Helst ska det vara billigt me... inga krav alls va?:D

Åh okej :) Värsta bra priset också! Synd att dom inte hade jubileumspris på contessa :D Den är mycket finare tycker jag :angel:

Ja eller hur, jag ville ha en contessa eller contessa xl dom är dösnygga :d Men dessvärre är inte priset lika underbart :angel:

Men Calibern var faktiskt snyggare än vad jag hade fått för mej endå, iallafall när den var i silvermetalic med den lilla röda listen :angel: och att det är glasfiberlucka i bak istället för en sån där persien gör grymmt mycket! tycker dom är så tråkiga när dom ser ut som vanligt. Och man får ju väldigt mycket för pengarna endå :)

Ska säga först att jag använde den i drygt 1 månad och den hade börjat användas ungefär 3 månader innan det.

Vad jag reagerade på var sådana detaljer som gångjärn på skötardörr, sadelkammardörr, "smådörrarna alltså". De var klena och taniga, jag var livrädd att ha sönder dem eftersom att det inte var min transport. Dock kan det ju ha varit ett måndagsex eller att ägaren inte håller efter och är ordentlig. Så där kanske jag skulle varit lite försiktigare med vad jag sa, det är möjligt att den var bra egentligen, men jag blev förvånad över att en så ny transport redan var så sliten.

Ventilationen håller jag fast vid att jag inte är imponerad av. Körde med så mkt öppet man skulle (dock ej övre luckan bak då vi körde på motorväg osv) och det var ändå varmt och kvavt i transporten. Hästen var jättearg.

Att den låg taskigt har jag nu fått förklarat för mig kan bero på att hästen är "för lätt" för transporten. Vet dock inte hur jag ska ställa mig till den förklaringen. Den låg väldigt "ovanpå" vägen som jag upplevde det.

Förlåt, inte GÅNGJÄRN. Jag menade HANDTAG.

Hur länge sedan var det här? Kan dom ha bytt handtagen på dörrarna sedan dess? För jag upplever tvärtom att dom är robusta, det ända undantaget skulle vara klädkammardörren, det handtaget kan jag hålla med om är lite klent, men å andra sidan är det en ganska liten dörr som utsätts för väldigt lite påfrästning.

Om den var sliten så var det nog dålig skötsel, jag har haft min i drygt 9 månader men jag märker inget slitage el dyl ej heller någon rost som jag annars tyckte många av dom billigare transporterna var behäftade med trots att dom var nya :confused:

Låter som en konstig förklaring att din häst skulle vara för lätt för transporten??

Jag har kört den både tom och med häst och inte märkt något speciellt, det enda jag kan känna är att den förmodligen är byggd för en suv och inte för en personbil som jag har, för även om vikten på dragkulan är ok så skulle jag vilja ha upp framdelen på transporten lite grann, det blir lite lågt framtill tycker jag..
Missförstå mig inte nu det ser inte säckigt ut och jag kanske är petig mm :cool:

Här är min transport :love:
http://www.severinstransporter.nu/hasttransporter/mustang/bilder/Camp-let%20Mustang%20Allround/IMG_2670.jpg

Söker ni en stor och rymlig och rejäl transport så kan jag rekommendera Richardson eller Rice, nackdelen är väl kanske priset på dessa som ligger en bit över konkurenterna i samma klass.

Liknande trådar

Utrustning Vill ha ett släp med boogie bra fjädring, bra ventilation och inbyggd sadelkammare. Funderar på att köpa en begagnade Henra...
Svar
0
· Visningar
1 549
Senast: MiniJojsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka