Hjälp med Hoppsadel!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chippen88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 055
C

Chippen88

Behöver lite hjälp att hitta en bra sadel till min häst. Har just nu en Globus clic hoppsadel med bomvidd 36. Pållen har enligt sadelutproveren en ganska bred och rak rygg. Provade även en Albion som låg bra tror att bomvidden på den var MW. Sen trodde även utprovaren att pessoa sadlarna skulle passa min häst.

Nu så har ja bestämt mig för att köpa en ny hoppsadel + att jag vill ha en dressyrsadel. Funderar på att köpa en likadan globus fast dressyr det borde väl passa hästen eller e det nåra större skillnader mellan hopp och dressyren?

Det ja vill ha hjälp med är att hitta en bra hoppsadel. Har funderat lite på en Butet. Men e inte säker på att jag vill lägga ut så mycket.. Men kanske kan hitta nått begangnat? vet bara inte vad jag ska leta efter isf hur de är i storlekarna och om de passar raka ryggar. Har även hittat en Pariani är det någon som vet något om de sadlarna?
Eller har ni några andra förslag??

Sv: Hjälp med Hoppsadel!!

Om Globus Clic CC ligger bra hade jag också valt att köpa en dressyrmodell, så kommer du betydligt billigare undan än att köpa en Albion för 15 papp..

Pariani e väldigt sköna och ligger bra på dom flesta! Men dom e väl ganska dyra har jag för mig!

jaa globusen ligger bra på honom och eftersom jag inte tävlar så mycket dressyr så får det bli lite budget modell där. Men har hört at globusarna ska vara prisvärda.

Joo dom e ju ganska dyra men har hittat en begangnad som var billig och dom e ju billigare än butet. Men jag har funderat lite på bommen på de lite "finare" sadlarna dom e ju nästan alltid "nolmal" bom annars måste man väl special beställa. Frågan e om min häst kan ha det eftersom han har 36 på globusen och MW på Albion... det e ju mot vid...

Vi har två appaloosa sadlar(numer prestige) i bomvidd 35 (vid) Som ligger bra till alla våra hästar. Det bra med prestigesadlarna är att man kan ändra bomvidden på dom. Ska köpa en till prestige eftersom vi är så nöjd med dem. Ska nog ha en Meredith Michels. Är det någon som vet något om dem?

jag brukar gilla prestige sadlarna men dom ligger tyvärr inge bra på min häst eftersom dom e alladelas för svängda i bommen...

Men en Globus 36 är ju rejält vid. (ca 110 grader)Hur kan en sadel "mot vid" passa också? Det låter konstigt.

Normal bom kommer inte passa om Globus 36 passar.. Sen håller jag med Biggan... Albion MW är som en Globus 34 ungefär. Kanske borde kontakta ännu en sadelutprovare?

Globus prisvärd,nej tyvärr!
Riktiga skitsadlar med sneda bommar och dåliga i stoppningen.Usch och tvi!

jag upplevde globus dressyrsadel som jättehalkig att rida i!
snygg att se på men inte skön att rida i.

Menva, då har du nog stött på måndagsexemplar alla jag sett har varit jättefina i stoppningen!

Jo det e sant! Men våran hade vi på alla möjliga olika hästar och den låg faktiskt bra på alla... Även fast det var normal bom! Men nu förtiden tjatar ju alla om att man ska ha sadelutprovare osv! Men man har inte råd att ha flera olika sadlar när man köper och säljer hästar, och ärligt talat så har vi aldrig haft problem med att en sadel ligger dåligt! Fattar inte att alla har så stora problem med detta!

Detta e inget påhopp mot dig jag bara konstaterar hur det verkar vara i dagens läge=)

Nej, det har jag fasktiskt oxå funderat på dom felsta som har många hästar rider ju med samma sadel till flera olika hästar och det verkar ju inte vara något problem. Dock så känndes det att prestigen inte låg bra för den gled bara runt på ryggen på honnom men det beror ju på att han har rak rygg..

Till er andra: Det e mycket möjligt att sadelutprovaren har fel men hon kan nog iaf avgöra om bättre än vad jag kan om sadeln ligger bra eller inte.. Men om jag köper en begangnad sadel kommer jag anlite en annan utprovare som endast provar ut sadlar och inte säljer dem...

Ne det e klart att om den glider runt så passar den inte...=)

Jag e bara lite förvånad över hysterin över alla dessa sadelutprovare det var inte så för några år sedan. Men, men det e kanske bara jag som e lite långsam i utvecklingen=)

Jag har sett 4 sadlar,alla med varierande snedhet(legat på olika hästar och endast ridna i ett par månader,välskötta).
Efter att ha sett alla dessa skulle jag ALDRIG lägga en sådan sadel på mina hästar!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka