HjÄlp Med MÅtt Till Plank

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dajjen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 423
D

Dajjen

Jag ska göra ett hinder, ett plank, som projekt i skolan.. så då undrar jag vad det brukar vara för mått på dessa planken.. bredd? höjd? någon som har något förslag på bra träslag?

hemskt tacksam för svar!

Sv: HjÄlp Med MÅtt Till Plank

3-4 m bred, beroende på om du ska ha hindret ute eller inne.
40-50 cm hög. Antingen med raka "pinnar" eller som på bilden
remo_2bild.gif

Detta är väl en grind??? Inte ett plank???;)
Bredden är ju bra annars... 3-4 m. 3m ute är ju lite svårt om det inte är bra inramat...
Planken brukar nog vara ca 20 cm breda, 5 cm djupa.
Vet inte om man kan ha hela bitar eller om de ska vara ihoplimmade för att inte "slå sig". Trist om hindret blir helt "buckligt" när det har torkat till...

åh till en brädgård först,
köp Plank som är 2 tum tjockt och 15-20 cm brett.. längderna bör vara 3,5 meter, och se till att få MITTBITAR, dom slår sig varken åt det ena eller det andra hållet..

sedan sågar du ur i kanterna, ca 6-8 cm av 1/3-1/4 av plankans höjd så att du får upphängningen rätt..
sedan så tar du spikband och drar runt plankan nära urgröpningen, så att hela planket hålls ihop..

fixade en bild på vart du bör sätta spikbandena.. och lite färgförslag till hindrena.. :D (inte menat att du måste ha rött vitt och rosa, men rött=mörk färg, rosa=ljusare av samma nyans eller annan nyans, vitt=ljus färg)

{DE5CA6E5-24C9-42F4-8FD2-60CA17E50034}.jpg

Senast ändrad av en moderator:

haha, självklart! Somliga har haft kortslutning på hjärnan idag.:angel:
Tyckte det var en jäkligt låg grind om den skulle vara 10 cm hög ;)

:o

Det du kan tänka på är att du gört plankorna lika breda som de bommar ni har. Så att du ev. kan kombinera planket med bommarna.

bommar har längd och diameter..
plank har längd, bredd(höjden när hindret är uppsatt) och tjocklek..

molnskimmer skrev:
Det du kan tänka på är att du gört plankorna lika breda som de bommar ni har. Så att du ev. kan kombinera planket med bommarna.
Du menar väl att plankorna ska vara lika långa som bommarna:idea:

Tack så mycket för alla svar! Nu har jag lite å fundera på :)

Har inga andra bommar eller något annat att gå efter, utan jag ska göra ett helt fristående hinder. Går estetisk så det är målandet av hindret som är det viktiga :) har dock gjort det lätt för mig och ska göra det shackrutigt (inte svartvitt) och måla fyrkanter i fyrkanter så det ser ut som om det är en boll i mitten som står ut.. en synvilla helt enkelt.

kan inte riktigt bestämma mig för hur många plank jag ska göra.. "bommar" alltså. det blir nog iof en pengafråga.. :P får la sälja det sen om det blir tajt!

tack igen för alla svar.
trodde faktiskt inte jag skulle få några, tyckte inte det var en speciellt intressant fråga :smirk:

ja, ska du göra så så är det ju en fråga om vart mitten hamnar nånstans..
om du har mitten mitt på en planka så blir hindret antingen 3 eller 5 plankor hög för att se bra ut så att säga..

du kanske ska ha plank som är 20 cm breda och räkna på ett mellanrum på 5 cm i ditt mönster.. och sammalagt göra 5 plankor.. för man kan juh använda 3 ganska länge när man höjer och lämna ganka långt mellanrum under..
eller låta centrum av illusionen antingen gå en bit upp eller nedanför centrum..

etttips är att rita boll-mönstret på papper först, skalenligt då.. och sedan rita ut plankdelarna (samma skala) på overheadpapper och lägga över tills det känns bra..

och Givetvis vill vi se resultatet hör på buke! :D

Jadå, det kommer nog dröja lite men :) klart ska det bli i alla fall!

hur går det med projektet? finns det några bilder på det hela ännu? *nyfiken i en strut*

Hehe nej, jag håller på och bygger modeller för fullt. Väntar på att hinderstöden ska komma och att bygg ska såga ut mina plankor :) sen ska jag börja måla!

Lovar höra av mig här när det blir utställning :)

FÄÄÄRDIG! :) ääääntligen.
aldrig aldrig mer chackrutigt. sååå jobbigt. åtta rullar maskeringstejp. måla i omgångar.. blablabla.

th_IMAG1899.jpg

th_IMAG1900.jpg

imorrn ska det på utställning i två veckor.. ni som bor nära tibro är hjärtligt välkomna till gamla affärn i brittgårn :)

åååå vad jag är glad at ja är färdig!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
489
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
766
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka