Hjälp med stam.

lis

Trådstartare
Jag ska ev köpa ett 5årigt sto E:Lomitas-Diesis och nu vill jag veta allt ni vet om den stammen då jag är helt nollad på fullblodsstam. Jag ska ev använda henne i avel men i första hand som ridhäst.Så kläm fram med allt ni vet.

Sv: Hjälp med stam.

Normalt brukar vi inom galoppen vilja veta vem som är mamman.

Du har angivet Far och Morfar.

Har luskat lite och kommit fram till att din 5-åring förmodligen är Lady Lomitas!

Lady Lomitas har själv inga fantominsatser på banan (Nådde max 64 i formtal och sprang in knappa 30.000 SEK).

Det finns dock en riktigt bra halvbror efter samma mamma och med Shinko Forest som pappa. Den heter Omashariff (IRL) och var mest verksam i Tyskland. Sprinter (1100-1300) och vinnare av Listedlöpning samt placerad i Gr2. Såvitt jag hittat sprang denna kuse in dryga 130 tusen Euro.

Lodi heter en annan halvbror med Bertolini som far. Tävlar fortfarande (född2005) i England och har sprungit in 12.000 Pund (Formtal dryga 80 med våra siffror). mestadels på kort distans 1200-1400m.

Lady Lomitas har dock en annan avelsprofil då pappan Lomitas mestadels lämnar avkommor med distansförmåga och betydligt mindre speed i sig. Detta har den förmodligen efter sin far Niniski vars avkommor brukar stå derbydistans utan att blinka.

Bland Lomitas bästa avkommor hittar vi Silvano (2000-2400m) vinnare av Gr1 i Hong Kong. Silvano´s morfar är Beaus Eagle en liten udda variant av Hyperionlinjen som mig veterligen inte finns i skandinavien.

Belenus (Vinnare av 659.000 Euro) är också efter Lomitas och vinnare av Gr.1 i Tyskland (2400m). Belenus morfar är Lord Udo en ren Tysk hingstfamilj de sista 100 åren. Belenius är nu avelshingst i Polen.

Om du nu ska använda Lady Lomitas i avel så blir ju Lomitas morfar till avkommorna. Lomitas framgångar som morfar är dock än så länge väldigt ringa. I england har avkommorna med Lomitas som morfar en vinstprocent på 4 vilket får anses som lågt, dock är urvalet klent. Möjligen att Tysk statistik är mer talande har dock inte den tillgängligt just nu.

Ditt syfte var ju att använda märren i halvblodsavel och om dessa kriterier kan jag inte hjälpa till alls. Hoppas du i alla fall fått lite kött på benen avseende hästens stam ur ett galopperspektiv.

Liknande trådar

Relationer Jag har en granne som ska flytta, en granne jag gillar mycket så blir tomt utan hen. Bara i vintras mötte jag grannen i tvättstugan som...
Svar
12
· Visningar
515
Senast: _Elly_
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 106
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 614
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka