Hjälp med val av första hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Molinee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 13 425
Sv: Hjälp med val av första hund

Jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet när vi gjorde ett lappkast i val av hundras. Vi har tidigare haft två men nu ville vi ha det som verkligen passade oss men vad sjutton var det?

Först skrev vi en lista med allt vi INTE ville ha i egenskaper typ

-ej jakt
-Ej vallhund
-Massa pälsvård
osv

Sen skrev vi vad vi absolut krävde att hunden skulle ha ex

-Storlek
-Pälstyp
-Vad vad vi ville göra/träna med hunden
-Hur mycket motion vi kunde tänkas lägga per dag
osv

Detta var basen i vårt val och vi fick inte pruta på någon av pukterna. Sedan hittade vi lite rastester på nätet. SKK har ett där flera rasalternativ dyker upp. Sen är det bara att gå in på rasklubbarna och jämföra mot listan.

Vi hittade också ett simplare och lite barnsligare test men det fanns dock ändå en vink åt vilket håll det lutade i SVTs barnprogram Bulldoggs test:D. Där fick man upp ett rasalternativ.

i vårt fall blev det svaret mellanpudel överallt. Vi bara skrattade åt det för det var så långt ifrån de stora lunsar vi tidigare haft och fördommarna om pudlar var många. Men efter att ha läst på om Pudlar så inser vi att detta är ju den hund vi vill ha. Nu letar vi kennel och hoppas på valp till hösten.

Lycka till med rasval och valpis.

tack hur är den i humöret och finns det flera raser som skulle pasa:)

Sv: vi behöver hjälp

tack men hur är den i humöret och finnsdet flera raser som skulle passa

är jack russel bra :D vi är lite sugna på den

Det är väldigt, väldigt mycket hund i dem. det funkar ju om ni vill ha en viltintresserad skällig mojäng som far omkring :p Personligen hade jag aldrig i hela mitt liv skaffat en dock x)
I sådana fall är Dansk-svensk Gårdshund bättre eller kanske en Border Terrier. Schnauzer kanske också kan passa, Pincher med (vet egentligen inte så mycket om dem dock).

Jag hade nog röstat för Spaniel eller Pudel dock, man kan alltid klippa ner pälsen om man vill ha en korthårig hund. Men de är väldigt milda i sättet och är ändå aktiva och lätt tränade, passar perfekt till agility och andra liknande aktiviteter :love:

tack vi ska kolla på raserna och se vad vi tycker:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 601
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 419
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 958
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka