Hjälp med val av första hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Molinee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 13 425
Sv: Hjälp med val av första hund

Oj vad svårt det blev att komma på ras, annars brukar det vara lätt att komma med förslag. :d

Haha, jag antar att jag har för många krav :angel:

Då verkar du vilja ha en hund som är rätt stabil, åt det lugnare hållet och självsäker.

Låter som en tämligen pricksäker förklaring ;)

Om vi då går igenom förslagen:

Pumi - "tjejig", annars rätt storlek
Foxterrier (slät- och strävhårig) - rätt utseende, men är inte de väldigt skarpa?
Schnauzer - var inne lite på de tidigare, men även här, är inte de väldigt skarpa?
Dansk/svensk gårdshund - rätt utseende, men kräver vad jag har förstått massor av aktivtet
Borderterrier - lite liten, och har blivit avrådd från dessa då de tydligen är "svåra"
Irish soft coated wheaten terrier - lite för stora och lite väl tjejiga, annars verkar det vara trevliga hundar (det lilla jag har sett)
Lagotto rogmanolo - samma som ovan (dock stämmer storleken)
Nova Scotia duck tolling retriever - tycker att de är underbart vackra, men kräver inte de väldigt mycket aktivering för att må bra?

Jag vet att jag går mycket på utseende, och jag har tidigare blivit tillsagt att detta är fel, men jag vill känna mig stolt över min hund och tycka att den är vackrast i världen.

dvärgschnauzern är en helt ljuvlig liten hund som jag tycker att du ska titta närmare på. wheatens är himla trevliga -i rätt händer. de är riktiga terriers i storlek Large. DSG'n är också supertrevlig, men min erfarenhet är att de har mer jaktlust än schnauzern.

Oj vad svårt det blev att komma på ras, annars brukar det vara lätt att komma med förslag. :d

Då verkar du vilja ha en hund som är rätt stabil, åt det lugnare hållet och självsäker.

Lite förslag:
Lagotto rogmanolo
Nova Scotia duck tolling retriever.
På båda dessa skulle jag inte vilja säga "åt det lugnare hållet". Visserligen de som får utlopp för sin energi, men båda är raser som kräver rätt mycket aktivering och hjärngympa.

West Highland white terrier? Har en gubbe på tio år och han passar bra in på beskrivning utöver att jaktanlag samt att dom skäller mycket. Dom är däremot väldigt lättlärda och lätta att fostra om man har en fast och konsekvent hand. En stor hund i liten förpackning! Robust , kompakt o tålig. Det negativa jag ser på westien är att dom kan vara överkänsliga för protein och får lätt klåda. Så kanske en väldigt nära släkting ? Cairnterrier? Dock mer jaktanlag med ska vara hälsosammare. Här är min gubbskrutt med "lillebror" dvärgtax:

hallaodoggi.jpg

o så cairnterrier:
art-cairnterrier.jpg

Jag vet att jag går mycket på utseende, och jag har tidigare blivit tillsagt att detta är fel, men jag vill känna mig stolt över min hund och tycka att den är vackrast i världen.

Jag kan nog faktiskt hålla med lite i det. Kom på alla egenskaper (utom utseende) och sätt det absolut först. Sedan kan det finnas några raser som passar på detta, sedan kan man träffa de i verkligheten så får man se vad man tycker då. Du kanske blir förvånad själv vilken du faller för till slut.. Den som du trodde var "tjejig" var inte alls det osv.
Som jag inte ens kan förstå vissa av raserna som du nämt som tjejiga, skulle jag aldrig kalla dem.
Men tror du menar en hund som i ditt tycke ser "tuff" ut.
Men tuffheten sitter ju inte i utseendet...

Det tuffaste som finns är när man väljer exakt rätt ras som passar in i ens liv.
Det är inte tufft med en hund man inte klarar av eller har tid med.

När du väl sitter där med din egna lilla valp vilken ras det än må bli i slutet, kan jag nog garantera att du kommer tycka den är vackrast i världen iaf!!

Men kan det inte vara en idé att kika runt lite på allroundhundar (främst avlade för sällskap) utan för mycket "go" i ungefär den storleken du är ute efter.

Jag vill helt enkelt inte ha en hund som är alltför "luden". Och ja, om jag skulle få en hund av ras golvmopp i famnen så skulle jag säkert säga att den är sötast i världen ändå ;) Dock jobbar jag lite med en kompromis med pojkvännen. Hans idealhund är schäfer, min är det rakt inte. Idealet för mig skulle nog nästan var en i grupp 9:os mentalitet med en kropp som en JRT eller en större ras, typ labbe.

Jag vill ha en enkel hund i en enkel förpackning. När jag tänker efter borde jag kanske överväga marthas förslag ;)

Har varit inne där, eller inte just där, men har gått igenom alla raser på SKK's sida. Kanske rent av därför som jag är så förvirrad ;)

Borderterrier - lite liten, och har blivit avrådd från dessa då de tydligen är "svåra"
Borderterriern behöver inte vara svår, men det är en jakthund med allt vad det innebär. Fast som en trevlig hund som man vill köra lite agility med är de perfekta. Min går lösa i skogen och de är ändå gryttränade. Det handlar om att jobba med kontakt, kontakt och åter kontakt.

Border terrier :love:.
De är väl inte sååå "svåra"? Klart de kräver lite aktivitet och så. De jag träffat verkar himla trevliga, de har tävlat agility som enda "aktivitet" utom det vanliga livet.

Ahh, dessa pojkvänner som alltid ska ställa till det :mad: ...:D .
De vet ju aldrig vad de vill ha egentligen. Så jag föreslåt att du kör på den rasen du gillar bäst, om du inte hade brytt dig om att det passar in i hans "de hundarna ser grymma ut-kategorin". Och släpar med honom till lite valpar, borde funka.

Sååå, nu behöver du bara bestämma efter ditt eget huvud :bump: .

KL

Jag kan ju säga såhär, att vi har bara haft hundar modell större/bruks. och jag hade bestämt mig för att titta på en DSG..Min karl tyckte nog att det var jäkligt onödigt , - Vad ska man med en sån till :confused:

Han älskar o avgudar denna hunden, han kan vara med på ALLT...ute o joggar med husse flera mil utan att ens tungan hänger utanför....Tuffa hundar men milda ändå...

Ångrar inte en dag att vi köpte en så "liten fjant" :love:

Så nu har jag en sch/bc o DSG'n ...

Om inte pojkvännen hade varit med i bilden hade jag nog skaffat mig en boston för länge sen :love: Men dels är det lång väntetid för att få en bostonvalp och dels så tycker inte pojkvännen att det är rätt tid att skaffa hund nu få vi båda pluggar och inte vet vad som kommer hända sen. Jag tycker att denna tiden vore toppen att skaffa hund då den hinner "bli vuxen" under denna tid då vi är väldigt mycket hemma.

vi behöver hjälp

hej vi är en familj på två barn och två vuxna vi behöver hjälp.Vi tänkte skaffa hund till sommaren men vet inte vilken ras.Vi vill ha en kärleksfull hund med mycket energi som gärna tränar agility.En mellan stor ras som inte fäller så mycket. Hoppas att ni har några förslag på ras det skulle vara jätte snällt.:rofl::D:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 212
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 602
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 428
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 036
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka