Hjälp mig bli en bättre dressyrryttare!

glitter

Trådstartare
Hade träning igår och visste inte att min tränare kunde så många superlativ!
Hästen är i en otroligt fin ny fas i sin träning och nu är det bara att gå fram på rätt sätt. Min tränare uttalade ord som jag som fälttävlansryttare knappt kan stava till!:D

Men så sitter det nån hjälmprydd dåre på ryggen som också måste träna!:angel:

Vad är era bästa tips på träning för den så viktiga överkroppen? Bål, stabilitet osv?
Tänkte skaffa lite "hemmagym" nu när jag köpt hus, så man kan träna under vintern fast man bor i det snörikaste samhället i Sverige just nu. Så kondis och så måste upp, men de grupper jag nämnt ovan? Känner att jag inte riktigt har kroppskontroll om ni förstår vad jag menar.

Sen funderar jag på sadeln. Innan hästen släppte fram denna fina gång (vi pratar BRA trav och vi ska börja trampa osv inom kort) så kände jag inte att sadeln störde,men så känns det nu...
Sadeln nu känns som den har så bred midja att lilla jag på 160cm glider från sida till sida i min jakt på mitten av sadeln/hästen. Tror ni att det är viktigt att jag hittar en sadel som JAG också trivs bra med?
Som sits/säte/kåpmässigt passar mig optimalt för att jag ska kunna blir bättre ryttare??:confused:

Väntar med spänning på era tips och funderingar!

Sv: Hjälp mig bli en bättre dressyrryttare!

Grattis! Kul att höra att det går så bra!

Bålstabiliteten är, som du säger, otroligt viktigt för att kunna sitta ner så där mjukt och följsamt. Vanliga hederliga situps, raka och på snedden, är en bra början. Jag har också haft stor nytta av min balansboll! Att sitta på den framför teven är toppen, och det finns mängder med övningar att göra till. Påminner en hel del om ridning, och jag har hittat många "nya" muskler att använda.

Vad gäller sadeln - det gör väldigt stor skillnad! När man byter till en som passar en själv kan man inte tro att man kunde rida i den förra... ;) Allvarligt talat, om du tycker det är kul med dressyr ska du absolut försöka hitta en sadel som verkligen är DU. Be din tränare om hjälp, provrid många! Jag själv, 163, passar bäst i sadlar med smal midja, djup sits och skänkelläge ganska långt bak. Bred midja upplever jag som väldigt obehagligt och svårrridet - men det är ju jag det... ;P

Lycka till (och välkommen!)

Att bli linad på häst utan tyglar eller stigbyglar är super för att få en naturlig balanserad bra sits (och därmed bålstyrka för det måste du använda för att kunna sitta kvar då haha)

annars är yoga och klippklättring (kan man göra inomhus på vintern, är skitkul och superhärliga människor!) som ultimat bålstyka och även perfekt för total kroppskontroll i alla olika lägen (i klättring så rör man sig väldigt åt alla möjliga håll och ställningar och måste ändå hålla balansen och ha styrka i hela kroppen, speiellt bålstyrka, och yoga vet väl alla hur bra det är haha)

Det är mina tips för bålstryka. Även en balansboll är bra för hemmaträning men blir snabbt för outmanande om man tränar mycket, fast bra att börja med.

Hej! (båda som skrivit) och tack för välkomnandet!:laugh:

Jag ska definitvt kasta mig ner på golvet redan nu och köra lite klassiskt!

Balansbollen låter ju spännande, vart köper man sån??
Klättring ska ja googla och se om det finns i min stad, sen ska ju tid finnas med men alla tips är välkomna!!

Sadeln ja, jag är nog som du fast söker ganska "lite" stöd vid låren, annars tippar jag fram och skänkeln bak.
Men vad vore livet utan sadeldjungeln..;)

Tack för tipsen!

I vilken sportbutik som helst! Ibland kallas de för pilatesboll. Världens bästa investering (och inte ens en dyr sådan) - när man väl blivit stark och smidig i kroppen, kan man slänga ut den i hagen i lekpresent till hästen. :)

Jag skulle vilja tipsa om att köpa en skivstång med lite olika vikter. Med en sån kan du träna hela kroppen och har du dessutom plats för en bänk hemma att ligga på så blir möjligheterna stora. Ta hjälp av nån kunnig i början så att du använder den rätt eller gå på några bodypump eller skivstångspass på nån träningsanläggning så får du många bra tips på teknik och rätt användning. Alternativt ta några gånger hos en personlig tränare på gym där de har skivstänger och säg att du vill ha ett schema för skivstång. Jag har aldrig haft så bra ridmuskler och så stark överkropp, mage och balans som när jag regelbundet tränade bodypump 2 dar per vecka. Sen får man komplettera med konditionsträning.

Vad kul att det går bra :) Läste en artikel för någon vecka sedan att om man klara köra "plankan" (stå med RAK rygg på armbågar och tår) i tre minuter så har man de musklar man behöver för ridning i mellankroppen som de uttryckte det i den artikeln. Den brukar jag köra, varierar även genom att göra armhävningar med tårna på steppall och har tårna på steppallen och köra plankan och låtsas gå men benen i slowmotion (dödar magen) i tre gånger 1 min. Viktigt att tänka på vad det gäller plankan är att inte svanka ;) Sen så tränar jag kondition det jag hinner och tycker det funkar bra :) Vill gärna tipsa om boken "Ryttare är idrottare" som har många bra övningar och som ger ett bra helhetstänk :) Lycka till!

Oj vad mycket spännande tips!

En boll blir det nog snarast, men finns det någon instruktionsbok eller så så man vet hur man ska göra??:confused:

Lite vikter äger vi, dags att använda kanske...

Plankan låter nyttig, men slowmotiongrejen gör man väl stående??:o

Tack för alla idéer!

Tipsar dig en lite läsning, en bok som gör att man få nya frågeställningar ang. sin sists - Spänst & Harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius. Där finns olika förslag om hur man genom pilatesboll och andra balansövningar kan träna upp ett strarkare bål osv.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 783
Senast: Hedinn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 838
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 961
Senast: ainasoja
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 502
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka