Hjälp mig försöka förstå???

Flummflicka

Trådstartare
Jag hittade men pojke blockhalt och supersvullen i senan vänster fram för 2.5 vecka sen. Vet var här och jag kylde 4 gånger den dagen och dagen efter och han hade även zinkabandage på natten och sen i 2 dagare efter. Hon trodde allvarligt senskada och han stod i sjukhage. Ultraljudade på klinik, senorna såg superfina ut så de misstänkte att han slagit på sig själva runt senan så den reagerat med att svullna. Åt förästen finadyne i 12 dagar. Hältar och försvann helt för 2-3 dagar sen och svullnade är mindre, men den är fortfarnde kvar och han är varm??? Kan de vara det såhär länge efteråt??? :confused: Han har stått i egen hage men igår fick han gå ut med kompisen, han trivs ine alls att stå själv. Står han still hel svullnar det mera.

Svullnaden har även gått upp och ner rätt mkt, ena dagen kan det vara lite och andra dagen är det helt svullet igen.

Ska det vara så? :confused:

Sv: Hjälp mig försöka förstå???

Ja, svullnaden kan kvarstå under lång tid, det kan till och med vara så att det blir en permanent konturförändring. Värmen tyder på att inflammationen fortfarande är aktiv och hästen bör inte ansträngas. Att svullnaden minskar när hästen rör sig beror sannolikt på att den ökade cirkulationen bidrar till att avlägsna vätskeansamlingar i området (ödem) och kan vara bra - jag tycker dock att du ska rådfråga din veterinär om lämpligheten i att hästen rör sig mer. Det kan ju tom vara så att veterinären anser att kontrollerad motion (skritt vid handen) skulle vara bra för hästen - svullnaden i sig för ju inget gott med sig. Fråga veterinären!

Tack!
Ja, vi ska tillbaka till kliniken på måndag. Tills dess får han gå i hagen med sin kompis nu. Stod själv tills igår men han trivs inte alls med det och de är lugna i hagen så jag valde att ha han där nu. De är ute dygnet runt, förutom mellan 17.00-19.30 när vi har MYGGINVASION :crazy: . På den tiden hinner han svullna men det går ner sen när han rör sig. Dock inte helt. Sista dagarna han åt finadyne tyckte jag han nästan kunde vara helt osvullen men sen när han slutade gick det upp igen. :cool:

Nu fundera jag på om jag ska ringa vet imorgon (om vi har hemma) och höra om man kan/ska g en till kur finadyne. Eller kanske ska man avvakta och se till på Måndag när vi ändå ska till klinik?

Men ja, hur som hels ringer jag nog och frågar, och lugnar mina egna nerver.

Om svullnaden blir kvar för alltid, behöver det påverkar honom ridmässigt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 900
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 519
Senast: NovaW
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka