Hjälp mig!!! Krisläge verkligen asså!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jossan Älskar Saga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 458
J

Jossan Älskar Saga

Jag har ett new forest sto på 8 år.
Hon är vääääldigt stoig av sig (hehe typ brunstig varannan vecka), och hon är jättekonstig ibland.
Till exempelt idag; Jag och min kompis skulle rida i paddocken, och hon bara vägrara att gå framåt! Hon står bara där och det spelar ingen roll vad jag gör, jag har provat ALLT!
Min tränare säger att det bara är och driva tills det går, men när hon är där är det en annan sak.
Du tänker kanske att; Neej men det är bara att driva men det funkar inte... provat allt, jag har ofta ett spö i handen.

Vårat så lallade "rekord" är att jag har suttit i 20 minuter på samma fläck i paddocken och försökt att få henne att skritta! Alla säger att det inte är ngt fel alls på henne, för helt plötsligt kan hon gå huur bra som helst! Jag fattar verkligen inte, har ju känt henne i över två år, men jag hoppas att du gör det och kanske kan ge mig ett litet tips (a) jag uppskattar ALLT verkligen för jag vill inte ha det såhär, ridningen blir inte ens rolig om man ska tillbringa ett ridpass åt att få en häst att gå framåt!

Tack så mkt // Jossan

Sv: Hjälp mig!!! Krisläge verkligen asså!

Äh 20 minuter är ingenting! Jag har suttit 50 minuter på en väg med samma problem... varje pådrivning framåt svarades med en bockning eller en bakutspark...

Till sist bestämde sig den envisa kusen för att matte tydligen var ännu envisare och gick. Sedan dess har han inte gjort om det (ett par månader sedan nu).

Så det bistra svaret är att ALDRIG någonsin ge upp. Bara sitt där och var så förbannad att du gråter om det behövs men ge inte upp.

Äh 20 minuter är ingenting! Jag har suttit 50 minuter på en väg med samma problem... varje pådrivning framåt svarades med en bockning eller en bakutspark...

Till sist bestämde sig den envisa kusen för att matte tydligen var ännu envisare och gick. Sedan dess har han inte gjort om det (ett par månader sedan nu).

Så det bistra svaret är att ALDRIG någonsin ge upp. Bara sitt där och var så förbannad att du gråter om det behövs men ge inte upp.

okej tack,, men hon slutar aldrig med det,,, har hänt många ggr men jaja får la skämpa vidare då :P...

Tycker hon att det är roligt det ni gör när ni tränar?

Kan hon ha ont någonstans?

Hur har ni det med ledarskapet eller vad man ska kalla det - ser hon det som naturligt att det är du som ska bestämma eller vill hon bara testa om hon får ta över?

Bara några tankar... hoppas att du hittar en lösning för det där är INTE roligt...

En kompis har en häst som gör precis så och hon fick tips av sin tränare att Göra något HELT oförberett, dra i ena tygeln och låt hästen snurra snurra snurra snurra el vänd dig och och skrik från hästen (inte argt) Gör alltså hästen förvåad alltså. *Knepet som funkade för henne blev bla att så fort hästen stannade så ryggade hon hästen, långt och länge och ssen provade hon ge framåtdrivande och fungerade inte de så backade hon igen osv.

Beror det på brunsten så skulle jag sluta rida hästen tills den var över. Alternativt börja behandla så att hormonerna lugnar sig.

Att be ett brunstigt sto om att gå fram är ibland inte lönt, "don't fight nature"

En kompis har en häst som gör precis så och hon fick tips av sin tränare att Göra något HELT oförberett, dra i ena tygeln och låt hästen snurra snurra snurra snurra el vänd dig och och skrik från hästen (inte argt) Gör alltså hästen förvåad alltså. *Knepet som funkade för henne blev bla att så fort hästen stannade så ryggade hon hästen, långt och länge och ssen provade hon ge framåtdrivande och fungerade inte de så backade hon igen osv.

oki, tack så mkt för tipset :)

Beror det på brunsten så skulle jag sluta rida hästen tills den var över. Alternativt börja behandla så att hormonerna lugnar sig.

Att be ett brunstigt sto om att gå fram är ibland inte lönt, "don't fight nature"

Jag hade ju kunnat göra det men det går nog inte, då hon är brunstig mer än halva tiden typ och gillar att bli riden i övrigt :P Men tack!!

Tycker hon att det är roligt det ni gör när ni tränar?

Kan hon ha ont någonstans?

Hur har ni det med ledarskapet eller vad man ska kalla det - ser hon det som naturligt att det är du som ska bestämma eller vill hon bara testa om hon får ta över?

Bara några tankar... hoppas att du hittar en lösning för det där är INTE roligt...

Alla säger att hon inte har det, min tränare som har tränat oss i kankse 9 månader nu garanterar att det inte är ngt fel med henne.

Hon vet att det är jag som bestämmer, jag tror inte det är där problemet sitter, utan däremot har hon jättedålig respekt både i ridningen och i stallet, i stallet har det blivit sjukt mkt bättre sen vi köpte henne (1 årsen nu), så där ser man en förändring.

Tack så jättemycket för tipsen och tankarna!!

Hon vet att det är jag som bestämmer, jag tror inte det är där problemet sitter, utan däremot har hon jättedålig respekt både i ridningen och i stallet, i stallet har det blivit sjukt mkt bättre sen vi köpte henne (1 årsen nu), så där ser man en förändring.

När du säger "jättedålig respekt" är det precis samma som att du skulle säga "dåligt ledarskap". Har hästen inte respekt för dig så ser den dig inte som en ledare heller.

Du skriver att det är du som bestämmer, men direkt efter det så skriver du att hon har noll respekt för dej både vid ridning och i stallet, iofs bättre nu i stallet, men endå. Jag tror inte hon ser dig som sin ledare. En häst som ser sin matte/husse som ledare, vet vad som gäller, och visar respekt. Kliver inte över matte, klämmer inte matte, drar inte iväg med matte hängandes i grimmskaftet, osv osv osv .

Säger som ngn annan redan sagt, 20 min är ingenting. Jag har en vallack som då och då får för sej att om vi ska på utertitt utan sällskap så kommer han inte överleva, så han vägrar då gå. Där har jag många gånmger suttit och väntat ut honom, långt mer än 20 min.

Du säger du haft henne i två år. Har hon gjort så här hela tiden, lr har det börjat nu? Har ni kommit längre i utbildningen, tagit ett steg uppåt nu, som gör att hon säger ifrån, hon tycker det är jobbigt, och vägrar då att gå?

Det är heller inget vidare vare sig för henne lr för dig, att hon ska vara brunstig så ofta som hon är. Har själv haft ett ponnysto, som var fruktansvärt vid brunst. Nog för att hon rörde sig framåt, men så sakta som det gick, så syntes det nästan inte att vi rörde oss. Denna behandlades med ngt, minns tyvärr ej vad, men hon blev bra mkt bättre, mkt piggare och gladare.
Tror att Munkpeppar ska vara bra vid kraftig brunst.....men detta är jag ej säker på, får kolla upp det och återkomma.

Kanske ska ni endå kolla upp henne? Hon kan ju facktist ha ont ngnstans, kanske har hon ont i hela kroppen pga att hon brunstar mkt, de står ju och belastar kroppen på ett visst vis, när de nosar på annan häst, och skvätter o har sig. Mitt sto blev under brunstningstiden ganska så stel, spec i bakpartiet.

Så, brunsten och ev smärta, kanske smärta pga av brunsten. Tycker iaf att ngn ska få känna igenom henne, massör lr liknande. Ni misstänker ju inte att ngt skulle vara fel, men man kan aldrig veta säkert.
Visst, det kan mkt väl vara dumheter, jag har ju själv en häst som vägrar gå ibland. Men vi har kommit långt med detta, men det tar tid. Man får vara mkt lugn, tålmodig och vara otroligt övertygande.

Lycka till med hästen! Jag förstår att ridningen inte alls är rolig. Men traggla på, var lugn och bestämd, röj inte med henne, ett sto är ett sto. Jag brukar skojja och säga att ett sto får man ibland ta långa omvägar med, man får låta stot tro att hon fått som hon vill, men i själva verket så har man facktist lurat stoet en aning, för att själv få som man vill, men på ett smidigt vis:).

Kan berätta att jag haft samma problem med min häst, ett envist varmblodssto, men hon kastade sig även åt sidan och skulle springa hemåt:devil: Mitt råd till dig är att snurra henne, ta tag i ena tygel och snurra henne ordentligt, fick det tipset av en NH tränare, att varje gång det händer så snurra, snurra, snurra. en ridtur fick jag gör det 15 ggr. men idag 8 månader senare, vet hon att det inte är någon ide. Hästar har ingen relation till ryttaren, då de inte rider på varandra, så är det omöjligt för de att ha en referens. Tänk på att hästar är markbundna djur och så fort du sitter av och leder henne en bit och sitter upp, så betyder inte detta att du förlorat på något sätt, bara på ett tryggt sätt talat om att du bestämmer och visat vägen för henne. Jag tog ganska långa promenader med henne vid brunst just för att även hästar kan få ont i magen (samma som vi kan ha mensvärk) och får de värma upp lite innan brukar det bli bättre.

om nu detta beror på brunsten så är det en väldigt snäll ponny du har ;)
som bara står där och inte kastar dig åt h*lvete rent ut sagt :D
Varför sitta där och sparka i 20 min när du inte ens gjort något för att hjälpa henne vid brunsten om du nu vet att den är jobbig för henne?
Hur är du själv om du är allmänt uppsvälld i hela kroppen och jättestel? Typ vid mens? Själv har jag så ont i magen att jag knappt kan göra annat än att ligga hemma i fosterställning under täcket. Bara tanken på att ha nån som sitter och sparkar mig i magen i 20 minuter då får mig att bli lätt grinig ;)

Nej men skämt åtsido, jag tycker att det låter som att hon behöver kollas upp. Man kan ju börja med en ET och en vanlig vet. bes och om det sedan fortsätter att "bråka" så kan ju en ordentligt genomgång med röntgen vara bra att göra. Jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag bara fortsatt träna och träna min häst för att den minsann inte ser mig som sin ledare och det senare vid vet. undersökning kommit fram att hästen hela tiden har gått och haft ont.
Är hon kollad i munnen? Passar sadeln?

du skrev tidigare
"min tränare som har tränat oss i kankse 9 månader nu garanterar att det inte är ngt fel med henne"
Jag antar att din tränare inte har röntgensyn och inte kan känna hästens ev. smärta så det där är nog tyvärr inget att gå på. Är det din tränare du har köpt hästen av kanske? :cool:

Tack så mkt för alla bra svar!! Ni är verkligen jättesnälla :)

Det är så himla konstigt bara , det här med "vem som betsämmer"; Ena dagen kan hon ha respekt för mig och gå perfekt, som idag tex, och igår gick hon ju inte ens framåt på hur länge som helst.
Men jag måste säga att det är liite skönt att höra att jag inte är den enda som har det problemet, för alla jag pratat med har inte sett sånt innan.

Och nej, jag har inte köpt hästen av tränaren och nej, hon har inte nämnt ngt om att hon har röntgensyn (;
Ska kolla upp med ngn hästkunnig människa och höra om han/hon tycker att jag ska kolla upp det med vet.
Sadeln ska det inte vara ngt fel på.

Tack för alla svar!! // Jossan

Men de där "hästkunniga människorna" bör du inte lita på för mycket, även om de kan väldigt mycket om ridning och hantering gör inte det dem till veterinärer! Veterinärerna ser så mycket mer, det har jag varit med om flera gånger. Vad folk runt dig än säger, skulle det inte vara väldigt skönt att få en säker bedömning på om hon verkligen ÄR frisk eller om du sitter och sparkar på en häst som har ont?

Min första ponny gjorde samma sak första tiden jag hade henne, fast hon stod inte stilla lika länge. I vårt fall berodde det dels på att min dåliga ridning tråkade ut henne och dels på att jag inte var hennes ledare. När jag blev duktigare försvann också problemen, hon insåg att det var jag som bestämde och det blev dessutom mer omväxlande arbete för henne. Du kanske inte har fått med ledarskapsbiten, att det är du som bestämmer i alla lägen?

Om vi nu utgår från att hon inte har ont, är hon uttråkad? Stannar hon bara i paddocken, eller gör hon det när ni rider ut också? När ni rider ut i grupp? När ni hoppar?

Lycka till! :)

Jag skulle försöka flytt henne i sidled, böja hennes hals t ex till vänster och lägga på vänster skänkel så hon kommer lite ur balans och helt enkellt är tvungen att flytta någon fot åt något hål...
Samma sak som när man står på marken och själv drar frammåt och hästen drar bakåt/står still, då händer inte så mycket, men om du går ut i vinkel och "drar" hästen i sidled är den inte lika stark..

Svårt att ge råd osv i ett inlägg såhär, men det är mitt tips - lycka till;)

Jag skulle försöka flytt henne i sidled, böja hennes hals t ex till vänster och lägga på vänster skänkel så hon kommer lite ur balans och helt enkellt är tvungen att flytta någon fot åt något hål...
Samma sak som när man står på marken och själv drar frammåt och hästen drar bakåt/står still, då händer inte så mycket, men om du går ut i vinkel och "drar" hästen i sidled är den inte lika stark..

Svårt att ge råd osv i ett inlägg såhär, men det är mitt tips - lycka till;)

Ååå tack! Det ska jag verkligen prova!!

Mitt råd till dig är att snurra henne, ta tag i ena tygel och snurra henne ordentligt, fick det tipset av en NH tränare, att varje gång det händer så snurra, snurra, snurra.

Av en nh-tränare? Hade du anlitat en nh-tränare för hästen då?

Kl

Såna ston är knepiga även för vuxna många gånger, inte jättelämpliga barnhästar tycker jag. Man bör ha hjälp av vuxna som är kunniga hela tiden tills man lärt sej att hantera hästen rätt, dvs inse när man ska försöka komma runt en fråga och använda sin smarta människohjärna :idea: och när man ska markera.

Ston är lite speciella, särskilt vissa av dem, ni vet ju var man brukar säga om hingstar ston och valacker:angel:

Ston säger man varken till eller ber, till dem skickar man frågan i en inlaga i tre kopior, eller hur det var, och det stämmer väldigt bra på en del ston.

Vuxenhjälp och hitta samarbetsviljan hos hästen för den finns, även hos såna ston.:love: Man får många gånger hålla i sej och räkna till hundra men det har man igen, när man blir accepterad och stoet samarbetar är det ofta en pärla!

Jag rider en sån och vi har haft såna i familjen tidigare, bla en lite ponny och det lärde barnen mycket om hästar och hästhantering, men lätt var det inte........hon hade skrämt hela familjen som ägde henne senast....

Var envis med vad du vill, men tappa inte humöret, försök att "ha en bestämd attityd" men utan att höja rösten och såna saker. Om hon gör så på ridbanan tex kan du förekomma genom att några gånger enbart bli longerad på ridbanan, någon annan hjälper till med framåtbjudningen, du kan sitta och tex öva lite balans osv.
När hästen är igång kan ni prova att du rider lite utan den "hjälpen" och utöka de stunderna. Ute rider du med andra, då brukar de flesta hästar gå fram.

Det gäller att du växer i självfärtroende inför ponnyn genom att få nya erfarenheter av att du behärskar situationen, så var lite konsekvnet med att jobba så ett tag, även om du tror att hon går bättre. Du ska lära henne och dej själv nya vanor ihop!

Den vuxne ska på ridbanan finnas kvar och även när du "släpps lös" coacha dej för att låta dej ha kommandot, inte ponnyn.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
Ridning hej! jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med, jag har lite egna tankar och förslag på lösningar men vill även...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: soldansbarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck