hjälp mig nu...om sadeln

mag

Trådstartare
har just inskaffat en Wintec allround cair sadel, nu sitter det ett normalt koppjärn i. Sadeln är kanon, fast jag skulle vilja ha upp bakvalvet något. Om jag nu sätter i ett bredare koppjärn så måste ju framvavet sänkas något och då bör ju följden bli att bakvalvet kommer "högre" fattar ni vad jag menar. Hur högt är lämpligt att framvalvet är till manken egentligen ??

Sv: hjälp mig nu...om sadeln

brukar man inte säg typ tre fingrar lr nå sånt..? Det var nåt sånt, men jag kommer inte ihåg exact hur mycket det var...

Så länge manke och ryggrad går fri när du rider i sadeln så är det ok. Jag får två fingrar mellan framvalvet och min hästs manke när jag rider och det funkar. Man säger att det inte bör vara fler fingrar än tre då det kan betyda att bommen är för smal.

men då kanske jag är rätt ute, för det är typ 4-5 fingrar mellan framvalv o manke, känns som jag skulle vilja "sänka" sadeln lite och om jag får den bredare så blir det ju automatiskt så. tror jag ska prova det

Får du 4-5 fingrar mellan manke och framvalv så är det helt ok att sätta i ett vidare järn, då sjunker sadeln ner bättre över hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 225
Senast: Habina
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 978
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen... 2
Svar
20
· Visningar
3 397
Senast: super
·
Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka