Hjälp mig !!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare plastprodukt_2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 656
Sv: Hjälp mig !!

nancy skrev:
Håller med! En tränare som drar fram gramanen istället för att göra sitt jobb hamnar inte på någon topp-10-lista i min bok i alla fall... (Fattar f ö inte det där med "en av de 10 bästa i Sverige". Enligt vem då? Menar du att hon är A-tränare och att det inte finns så många sådana, eller vad?)

Allt jag säger är: släng gramanen! Du lurar bara dig själv och din ponny (som uppenbarligen är lite äldre eftersom han kan skolor och byten och verkar vara alldeles för väl förtrogen med hur en graman funkar) lurar dig. Allt du uppnår medan du rider med gramanen på är inte värt någonting, inte för dig, inte för ponnyn, om du inte kan göra det lika bra (eller bättre) utan hjälptyglar. Vet att det låter hårt men om du tänker på saken...? Eftersom du är ung ponnytjej borde ditt enda fokus i det här stadiet vara att skaffa DIG SJÄLV en bra utbildning och mer ridskicklighet, inte att förtvivlat sitta och försöka få ponnyn att "se fin ut" inför (ev. avundsjuka och missunsamma) kompisar på läktaren, för dina föräldrar eller din tränare. Din ponny är uppenbarligen redan utbildad, nu gäller det för dig att lära dig att hitta rätt "knappar" (och grunden till allting är ju en bra sits, så det är bra att du är medveten om att den kräver jobb).

Tyvärr verkar ni ha kommit in i en lite ond cirkel som börjar med att du blir osäker och känner att du inte klarar av att få ponnyn att gå som du vill utan graman, vilket ponnyn naturligtvis märker och spänner sig, vilket du känner av och låser dig ännu mer, osv... Misstänker sedan också att du kanske drabbas av lite prestationsångest när du rider? Du vill kanske gärna att det ska se bra ut inför andra? I det stora hela är det en bra egenskap, att vilja visa vad man kan, men det kan lätt gå i baklås också. Så försök (vet att det verkligen inte är lätt, men tyvärr nödvändigt) att lägga ner tankarna på att hästen ska gå på ett visst sätt ett tag och koncentrera dig istället till 100% på att du ska göra, och sitta, rätt! Vill ponnyn under tiden pinna runt med huvudet rakt upp så låt honom göra det (så länge han inte skenar, bockar eller stegrar sig förstås, men det är väl inget ha direkt ägnar sig åt som jag har förstått det?), för poängen är: när du väl kommer i balans så kommer din ponny också att hamna i balans och du får möjlighet att påverka på det sätt du vill! Det är en underbar känsla när man når dit, men kräver mycket jobb...

Ett annat tips, även om du inte vill byta tränare, skulle kunna vara att du även tränar för någon annan, kanske 1 ggn i månaden eller så? Man kan alltid lära sig olika saker från olika människor och man vill ju lära sig så mycket som möjligt, inte sant? Jag själv och de flesta av mina kompisar som tävlade på högsta nivå i ponnydressyr för några år sedan gjorde det och det är något jag verkligen kan rekommendera! Om en tränare kör fast i något avseende kan ofta någon annan ha en annorlunda lösning på problemet.

Vill till sist berömma dig för att du verkar vara så ambitiös med din ridning! Att träna för tränare verkar vara ett utdöende fenomen bland många ponnyryttare (och även juniorer) undantaget de som tävlar på lite högre nivå. Det är i alla fall så jag upplever det nu, i jämförelse med mina egna ponnyår, och tycker det är en mycket märklig utveckling... Sedan bör du faktiskt vara glad över att ha fått en lite "svårare" ponny som inte låter dig komma undan med vad som helst. Kan vara frustrerande ibland, visst, men är övertygad om att du kommer att lära dig enormt mycket på vägen och det kommer du att ha nytta av längre fram i ditt "hästliv". Lycka till i framtiden!

(Oj, blev väldigt långt det här... Ber om ursäkt för det! :angel: )

tack för att du tog dig tid att försöka hjälpa mig med mitt problem, ska verkligen använda mig av dina tips..:idea:
tack så jätte mkt :) ;)

plastprodukt_2 skrev:
kära rumpnissen, jag använder gramanen exemplariskt,inte för tajt, så att han spänner sig, inte för löst så att han går undertygeln. jag har koll på bogarna när jag sitter rätt, å jag sitter rätt när jag har gramanen, för då kan jag koncentrera mig på annat än formen. och jag ska inte byta tränare, hon är nämnligen en av sveriges 10 bästa tränare. jätte nöjd med henne.
har snackat med henne idag, hon sa att jag kan i början av ridpasset rida med gramanen, sen när det känns bra kan jag plocka bort den en stund, och sen på slutet ska jag sätta dit gramanen igen. Ska försöka tänka som "ridtravare" sa, tänka posetivt, att jag kan klara av d och att det är kul å rida;)

tack för alla svar

"jag har koll på bogarna när jag sitter rätt, å jag sitter rätt när jag har gramanen, för då kan jag koncentrera mig på annat än formen."

Du verkar tro att formen är när hästen kröker på nacken eftersom det är vad gramanen gör, alltså den hjälper hästen att komma ner med nacken, ungefär. Gramanen hjälper ju inte till att få hästen att trampa under sig :p eller jag kanske missuppfatta dig? :o :cool:

egentligen kan du ju inte säga att hon är en av sveriges bästa, det är ju individuellt vad man gillar för sorts tränare, vissa kanske skulle tycka att din tränare var en av sveriges bästa medans andra skulle tycka sveriges sämsta, faktiskt.

Kasta grammanen åt all världens väg!!

Du måste själv lära dig att rida, och den tiden som du har suttit och ridit på gramman nu är tid som du har förlorat, för om du hade fortsatt att jobba utan gramman innan så hade du kanske fått rätt på det nu, nu ska du både hitta tillbaka OCH du får jobba ännu mer eftersom ponnyn har lärt sig att bara knäppa av nacken, för det är det dom gör med gramman..

Jag tror att en del av ditt problem är just det att gramanen hjälper en att glömma hästens huvud. Det jag menar är att gramanen gör att hästen hålls i ett visst läge och du själv kan tänka på ridvägar, skänkelhjälper o s v. Plötsligt känns det mycket lättare för att man har en sak mindre att bry sig om, dessutom den del av hästen som vi ju ser eftersom den är framför våra ögon. Det blir också lättare att lyfta blicken eftersom vi vet att inget kommer att hända när hästen är som gjuten i en form.

Gramanens problem förutom eventuella fysiska aspekter på hästen är att den inte hjälper när man tar bort den. Varje dag med graman är så att säga ogjord, du är ju tillbaka på noll när du tar av den. Tänk dig att du ritar en cirkel med hjälp av en passare. Du gör detta 1000 gånger, sen tar du bort passaren och ritar på fri hand. Det blir inte mycket till cirkel. Hade du istället använt det 1000 träningstillfällena till att rita cirkeln på fri hand hade nog cirkel nr 1001 varit rätt så bra.

Jag förstår precis din frustration och att du samtidigt litar på din tränare. Fundera lite när du inte sitter till häst vad det är som händer när du rider och vad du stärvar efter. Som någon annan skrev, det handlar en del om mental träning. Att du skrev frågan här tyder ju på att du sjäv börjar fundera och det är ju första steget till förändring. Lycka till med träningen, jag tror att det kommer att gå bra i sinom tid.

Nu har jag haft min ponny i ca 1 år, han har gjort ett underverk med min sits Det tackar jag honom jätte mycket för
Jag har börjat rida honom på graman, det har jag gjort i nästan 2 månader nu,och med den blir han jätte fin i formen, han gör alla skolor, galoppombyten, övergångar, ALLT helt perfekt, och jag håller inte änns i gramanen, den finns bara som stöd, men hängade.
Men, direkt när jag tar av den så kraschar allt
Han går ur form och jag kan inte sitta på samma fina sätt som med gramanen.

Hmm... Hur kan din ponny ha gjort underverk med din sits om du måste ha graman för att rida den i form? Då känns det lite, som att du kanske borde få lite mer hjälp med din sits så att du kan rida den i form, även utan graman.

Jag har alltid tyckt att "fel användning av hjäptyglar blir stjäptyglar".

Be din tränare att hon/han longerar dig en stund inför varje ridpass. Då kan hästen gärna få vara lätt inspänd. Men sen bör inriktingen vara, att rida hästen utan hjälptyglar om det är dressyr du vil syssla med.

"Hjälptyglar kan vara genväg rätt använd... men det kan också vara en himla senväg."

Jag använder själv hjälptyglar emellanåt, men ytterst ogärna.

Lycka till och hoppas att du snart kommer till rätta med problemet. :bow:

Själv har jag aldrig ridigt med graman och tänker inte göra det men jag tror att det är så att när du rider med gramanen så går hästen med huvuder på "rätt plats" och då sitter du ite och plockar på samma sätt som du förmodligen görnär du rider utan den. Jag säger inte att du sågar el. nått men du sa ju att du spänner dig och drar upp knäna, och då blir oftast att tygeltagen blir lite stelare och då blir ju hästen störd och börjar tjafsa.
Har nämligen liknande ploblen då jag köpte en ny häst för ett år sen och han var en betong klump om man får säga så. han var bakåt, han röde sig knappt fram han lyssnade varken på skänklar, sporrar eller spö och då har han även varigt hård i munen, och det har tatt mig ca 1 år att lära mig hans knappar. Men man hittar inte hästens knappar med hjälp av inspännings tyglar! tex min häst går som en DRÖM med ett rakt pelham, men va fan skall jag göra det för? Jag kommer ju inte framår i ridningen och som någon sa det är ett mentalt problem. du tänker förmodligen när du rider utan hur jobbig hästen är utan, och då blir oftast hästen det.
Man ser det ofta, folk riktar in sig på huvudet först och sedan på framåtbjudningen.
men jag hoppas att du lägger gramanen på hyllan och tar tag i problemet, men varför började du andvända gramanen från början?? var hästen tjafsig, eller vad var det?? :confused:
Lycka till med din häst...

Det handlar inte om att ha koll på bogarna, utan att ha koll på rumpan.
Kan du det så är bogarna rätt av bara farten;)

Bara för att du bara kan se bogar, halsen o nacken innebär inte det att det är hela hästen.
Du får skaffa backspeglar:D

Det är en konst att rda rätt men G. o det är få som behärskar det.
Om du nu måste få ner huvudet på hästen så använd en rätt inställd Thiedemanntygel.

Den slutar att verka när hästen går med nosen lite framför lodplanet.

Ville oxå bara påpeka att en graman är ingenting man ska rida med i flera månader. En graman är en väldigt stark hjälptygel som man bara bör använda ibland. Om man har blivit beroende av den så har det gått för långt.
Du säger att du sitter korrekt när du rider på gramanen, men inte annars. Och det kanske är det som det handlar om. För att få hästen att gå i form krävs det att ryttaren sitter korekt och ger rätt slags hjälper. Det kanske är som det nämns här ovan, du behöver sitsträning under longering.
Rider själv en häst som är väldigt stark i munnen, och vissa dagar känns han helt omöjlig. Men det krävs ben och kom ihåg att det finns ingenting som inte går, vissta grejjer är bara lite svårare ;)

keramin skrev:
Jag tror att en del av ditt problem är just det att gramanen hjälper en att glömma hästens huvud. Det jag menar är att gramanen gör att hästen hålls i ett visst läge och du själv kan tänka på ridvägar, skänkelhjälper o s v. Plötsligt känns det mycket lättare för att man har en sak mindre att bry sig om, dessutom den del av hästen som vi ju ser eftersom den är framför våra ögon. Det blir också lättare att lyfta blicken eftersom vi vet att inget kommer att hända när hästen är som gjuten i en form.

Gramanens problem förutom eventuella fysiska aspekter på hästen är att den inte hjälper när man tar bort den. Varje dag med graman är så att säga ogjord, du är ju tillbaka på noll när du tar av den. Tänk dig att du ritar en cirkel med hjälp av en passare. Du gör detta 1000 gånger, sen tar du bort passaren och ritar på fri hand. Det blir inte mycket till cirkel. Hade du istället använt det 1000 träningstillfällena till att rita cirkeln på fri hand hade nog cirkel nr 1001 varit rätt så bra.

Jag förstår precis din frustration och att du samtidigt litar på din tränare. Fundera lite när du inte sitter till häst vad det är som händer när du rider och vad du stärvar efter. Som någon annan skrev, det handlar en del om mental träning. Att du skrev frågan här tyder ju på att du sjäv börjar fundera och det är ju första steget till förändring. Lycka till med träningen, jag tror att det kommer att gå bra i sinom tid.

Tack:) , jag tror att dt du skriver kan vara helt sant.
Jag ska försöka tänka på det när jag rider idag.
tack ännu en gång ;)

Det är bara att träna, gramanen är ingen lösning på det, man blir ju bättre och bättre. Börja med att hitta sits och annat i skritt och trava korta sträckor. Idag kanske du fixar tre steg, om en vecka är du uppe på 10 steg som är riktigt bra. Men om du fortsätter sitta med gramanen så blir det aldrig bättre...

Man ska inte byta till gramman om det inte känns bra med vanligt bett. det ska gå bra med vanligt bett först innan man byter.

Hmm, graman är inget bett utan en hjälptygel. :P Och det finns ingen som helst anledning att rida på den om häsen fungerar bra på bara ett vanligt bett. =)

Jag hade typ samma problem som du... Hästen gick kanon med hängade graman men när man tog av den skit sig allt.
Jag gjorde så att jag red bara fram med gramanen och efter typ 10 minuter i trav så tar jag bort den. Sen så är det bara att jobba på till man kommer i samma arbete som med gramanen..
Jag rider fram ibland med gramenen nu oxå men det är inte så att jag sitter med den ett helt pass.
Min häst är sån att hon går extremt bra med tex martingal men när hon är #naken" (utan martingal) så gör hon upp huvudet..
Men nu så har jag kommit på hur jag får henne till en stadig balans igen... Nu så är vi på god väg till den formen som vi vill hålla hela passet, men det tar tid.
Jag tycker att man kan rida med graman men det får inte bli så att när man tar av den så skiter allt sig. Då får man lägga undan den ett tag och sitta och jobba i gångarterna till det går.
Jag brukar göra att jag går över till nästa gångart då tex skritten är bra och hästen går i form och i balans, då går jag över till traven osv.

Jag tycker att din träanre ska hjälpa dig med ridningen utan graman. Att du kanske rider fram med den men sen tar du av den.
Lycka till..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 202
Senast: skuggi
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger... 2
Svar
20
· Visningar
2 645
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 145
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka