Hjälp, mitt dräktiga sto uppträder som en hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wanilj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 249
W

Wanilj

Nu i dagarna har vårt dräktiga sto börjat uppträda mkt konstigt mot det andra stoet i hagen.. vi misstänker att den andra damen har kommit igång med sin brunst, inget "blink" men det klassiska fåniga uttrycket:o)
Vårt dräktiga sto luktar på det andra stoets urin, hon flemmar, börjar humma och brumma precis som en hingst, hon kröker nacken och blir stor och stel.. Det andra stoet blir mkt rädd! Sen går hon fram och blåser och låter, slår med frambenen och ja helknäpp!
Det ända som avslöjar henne är den enorma magen..
Kan hon ha resoberat mkt sent... eller ngt annat???
Hon är vårt första dräktiga sto och jag känner inte igen detta sätt att uppträda hos ett sto... Hon uppträdde likadant mot vår hingst när han gick i hagen brevid... mkt mkt kaxigt uppträdande!
Snälla, ngn som vet hur man ska tolka detta???

Sv: Hjälp, mitt dräktiga sto uppträder som en hingst???

Det är ganska vanligt att dräktiga ston får "hingstbeteende", det är väl hormonerna som snurrar till det. Mitt sto var också hingstig en period, fast ganska tidigt i dräktigheten. Hon uppvaktade också brunstiga ston, brummade, hade hingstnacke osv... :D

Ha ha ha! och jag som var orolig för att inte se brunst hos den andra nu när vi inte har hingst längre!!!

Mitt shettissto är precis likadan;) , hon betäcker sin bästa kompis, och går omkring och spänner upp sig.

Hon ska föla om en månad.

Har haft föl förut, men visade inget sånt här beteende då.

Vet inte om det finns vetenskapliga belägg för det, men enligt gammal folktro så könet på det kommande fölet betydelse för hur stoet uppför sig.
Själv har jag aldrig haft ett "hingstigt" sto men helt klart märkt skillnad på humör beroende på kön av det kommande fölet.

hahaa... då är hon inte "onormal" jag var lite rädd för att det var en störning..
Vad säger folktron om hur humöret är? Skulle detta kunna vara ett hingstföl då eftersom hon är "hingstig" och kaxig??

I folktron är det så om jag kommer ihåg rätt. Fast hos mig har stona istället varit mycket tjurigare när dom får stoföl.:confused:

Märriga märrar får stoföl, hingstiga märrar får hingstföl

Nej, så kan man nog inte hårddra det, men till viss del stämmer det faktiskt. En del märrar surar ihop totalt när dom väntar stoföl, och som en kompis russmärr betäcke de andra stona i hagen med stor intensitet, och mycket riktigt fick hon ett hingstföl.

Jag hoppas att min surmärr får ett stoföl, och än så länge verkar det vara så!

Detta fick jag också höra, men mitt hingstiga sto fick ett stoföl i alla fall!

Vet ston som blivit mycket hinstiga och somman tagit prover på och fått fram att testosteron halten var likvärdig med en hingsts. Självklart får dessa ston ett hingstföl.

I fjol så var mitt dräktiga sto, hingst och betäckte sin bästa kompis och mycket riktit så fick hon ett hingst föl.

Hon är även dräktig i år, men än har hon inte visat några hingst beteende, så jag hoppas det blir ett sto i år.

Då kanske min dröm om 2 sto föl i år besannas.De är inte hingstiga dock är den ena så tjurig.:smirk:

Ha ha så rolig jag var då...:D
Menade så klart att hon var sur,men lyckades få till det där.
Hingst-ig och tjur-ig.

Det här är inget ovanligt med dräktiga ston och särskilt högdräktiga sådana. Jag har också ett sådant sto, en islandshäst. Däremot måste jag varna för en sak; ston som betäcker så här kan få samma skador som en hingst pga sparkar osv. Har en kompis vars dräktiga sto rasade ner på sidan efter en "betäckning" av ett annat brunstigt sto. Hon ådrog sig meniskskador, är opererad men kan aldrig mera ridas. Hon går bara i avel numera men det var ovisst om hon ens skulle klara det från början. De är ju lite klumpiga med sin stora mage, men även hingstar kan rasa ner på det här sättet och skada sig likadant.

Beträffande könet på fölet så är det bara detta sto som gör så och hon gör så varje gång hon är dräktig och har fått både sto och hingstföl... Så jag tror inte det ligger så mycket i det där med vilket kön det är. Testosteronhalten stiger helt enkelt i slutet av dräktigheten, oavsett kön på fölet. De andra stona har också fått föl av båda könen, faktiskt mest hingstföl, men ingen av dem betäcker. Och inte är de så sura heller. Är det någon som kan vara sur så är det faktiskt samma märr som betäcker...

Senast ändrad av en moderator:

Tack så hemskt mycket för alla svar! Ngn mer med liknande erfarenheter?
Just det, vi får hem ett nytt sto om två veckor.. Vågar jag släppa ihop dem nu när hon är så här stollig?

Man släpper väl ändå inte ihop ett högdräktigt sto med en främmande häst som kommer från annan plats med tanke på smittorisken. Så det hade jag definitivt inte gjort.

håller fullständigt med dig.Inte bara smittorisken utan risken att de sparkar på varandra och kanske skadar fölungen eller det dräktiga stoet.
Hon har ju inte samma möjlighet att försvara sig heller när hon är klumpigeller komma undan.

Jag hade hållit nykomlingen i "karantän" ett par månader och sedan sett hur de reagerar på varandra om de går intill varandra, innan jag vågat släppa ihop dem och är det då nära fölning så vänta tills fölen är en månad gamla åtminstone och håll koll!

I fjol blev båda mina dräktiga ston hingstar!
Till att börja med höll dom bara på och fjantade sig mot varandra, men efterhand blev de värre. Så jag fick plocka isär dem & sätta dem i varsin hage eftersom de helst ville mörda varandra! :crazy:

Kan ju tillägga att båda fick hingstföl. :D

Upps! Så det kan bli! :crazy: Tur du var uppmärksam!

Har ett Islands sto här hemma, som alla för det mesta tror är Hingst....hon beeter sig verkligen som en hingst!!

Kröker nacken, brummar och allt möjligt, men en otroligt kaxighet!!

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 534
Senast: Lyxzen
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 113
Senast: Toudi
·
Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt... 2
Svar
28
· Visningar
5 791
Senast: sassiball
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 234
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur