Hjälp och finurliga idéer sökes på akut problem!

Larka

Trådstartare
Jo, det är nämligen så att nuvarande pollen behöver boots i hagen. Dem hon har nu är av märket professional's choice (bell boots, sånna med "plupp") och sitter superbra och still nästan jämt, FÖRUTOM när det är 40 cm snö...

Trodde inte att detta skulle bli ett problem, men fina hästen har fått ordentligt skav på karleden (på sidorna). :( Troligtvis fastnar snö på insidan av neoprenkanten och bildar sylvassa isklumpar som "sågar" in i benet på henne, inte särkilt lyckat.

Damen plågades i ett par dagar med husarrest för att såren skulle läka (det lyckades bli ganska rejäla sår bara på en dag...) och nu har vi testat att ha vetflex under bootsen, avklippt fleecelinda med vetflex, bara fleecelinda, en slags klistrig bomullslinda med vetflex över osv. Inget funkar!

Då såren blir ganska rejäla och jag givetvis inte kan bura in hästen hela vintern så bönar jag nu till er att hjäpa mig att hitta någon produkt eller grej (andra boots, benskydd av något slag, nåt fiffigt att linda runt eller vad som helst).

Stort tack för all hjälp!

Sv: Hjälp och finurliga idéer sökes på akut problem!

klapper boots kanske eller ett par i ganska mjukt gummi..

Åh men titta! Det där kanske skulle funka! Kollade upp dessa skydd och Professionals choice har ju också en variant. Tänker att PC bör ha bättre passform och hon ska ju trots allt ha dem varje dag hela vintern.

Hon har boots dels pga av broddar, men tyvärr är hon också ett fullblodssto med hyfsat taskig hovkvalitet. Hon hade en skada i hoven i somras som göra att vänstra hoven (fram) är lite extra dålig dessutom. Har generellt sett aldrig boots och annat trams ( ;) ) på mina hästars fötter men på henne funkar det verkligen inte att ta av dem. Risken är ju att hon får med sig halva hoven när hon trampar av sig skon. Dessutom har jag fått stränga order av min hovslagare att på inga villkor släppa ut henne utan. ;)

Får jag kapa din tråd en liten skvätt?

Har jätteproblem med att hitta vettiga hagboots till min Svarta Fara, just nu tvingas jag ha henne utan bara för att jag inte hittat några som håller måttet. Har provat Catagos snygga bronsfärgade i neoperon de krullade sig även nästa par från okänt märke krullade sig (även de i neoperone) Har inte provat gummiboots men jag misstänker att hon kommer få skav av det. Fast det vore kanske ändå värt ett försök?

Har funderat på Veredus Tekno Shield Boots men jag har misstankar om att min Fara är lite låg i trakterna för dom och det känns som lite för mycket pengar bara för att prova. Någon som har sådana i COB storlek som kan mäta hur höga trakterna behöver vara?

Kapa på du! :)

Kan faktiskt tipsa om Professionals choice-bootsen, trots att det funkar lite sådär på min i vintern... I övrigt är de nämligen kanon, damen har haft ett par av dem dagligen i fem månaders tid och de ser fortfarande ut att vara i riktigt kanonskick! Kostar dock en del ju, ca 300 kr/par. En stallkompis visste tydligen ett märke som ska vara likvärdigt i form och kvalitet med PC, om hon kommer på vilket det var så kan jag ju vidarebefodra det till dig! :)

Är dock också lite nyfiken på Veredus-bootsen, men fy bubblan vilka pengar att lägga ut på ett par boots, särskilt om det inte fungerar sen i alla fall...

Fick faktiskt ett tips om gummiboots, men mitt problem med dem är inte det att de skaver utan att dom liksom vänds ut och in och pekar uppåt istället (luddig förklaring) och då gör de ju ingen nytta.

Har även testat neoprenboots med fårskinn, inget vidare tyvärr.

Hittade ett par gummiboots med fårskinn för ett tag sen som skulle vara spännande, men såklart har jag glömt var. :(

Ja de är ju inte billiga precis Veredus bootsen men jag tänkte mig att de blir billigare än veterinär räkningar iallafall :D

Hur många timmar går hästen ute? för PC får väl bara sitta på ett visst antal timmar? eller är jag helt ute & cyklar nu? :)

Så resonerar jag också. Hellre mycket pengar på bra boots än en miljon kronor på veterinärräkningar...

Hästen kommer då att gå ute från ca 8 till runt 16-17. Tar så klart på skydden när hon går ut och av dem när hon går in, så hon behöver inte ha dem på sig över natten eller så.

Ska kolla upp detta med hur länge de kan ha skydden, har för mig att PC inte ska vara något större problem att ha som hagskydd.
Haken är ju att den att egentligen ska de bara vara till för att skydda skon och hoven, ville jag ha skydd i hagen så skulle jag ju kunna ha något mer haganpassat på.

Kan de skydden som kallas för typ combo boots vara ngt.:idea:
De är ju benskydd och boots i ett, då kan ju inte snön trycka in på samma sätt.

*KL*

Mitt råd är att helt enkelt prova olika boots. Försök att inte ta hänsyn till vad du sas 'tror' ska fungera. Ibland blir men nämmligen rejält förvånad =) T ex ang gummiboots och skav. Haft en som fick dryga skav av det, hon hade globus neopreneboots med konstläderutsida. Min nästa som INTE var alls skavkänslig generellt fick fula skav av neoprene, men INTE av gummi..

Vissa gummiboots vrängs ut och in i djupsnö ja, men min erfarenhet är att de mjukare konstigt nog inte alls vrängs lika ofta som de 'styvare', även om man kunde tro det var tvärtom.

Klapper funkar kasst i snö, hela tanken med klapper är att i sand/snö/etc ska flapparna vika ut sig så booten inte skjuts upp i karleden (och ger t ex skav), vilket är hemskt bra övrigt, men inte alls bra när de klampar runt i djupsnö och man inte vill de ska broddtrampa sig själv och/eller kliva av skorna.

Kolla upp det, jag har för mig att dem bara får sitta på 6h för sen så blir det blistringsskador.
Kan vara att jag tänker på ett helt anant märke.

Det finns en maxtid rekommenderad av PC.

Jag har många gånger överskridit den just när jag haft dem som hagskydd vintertid, utan minsta problem. Idag gick min L ute 05,30 - 20,30 med sina PC utan minsta problem. Och då är större delen av hans ben väldigt kort rakade med.

Däremot, är det varmt och/eller de har dem när man tränar etc, så blir det otrevligt varmt efter ett tag.

Ha, Ha, jag läste för snabbt först och tyckte det stod att hästen hade problem med pollen i hagen. Va? Är hästen pollenallergiker? Men sen läste jag ordentligt. Det finns ju skydd typ bandagetter i mjukt och följsamt material som går ända ner över ballarna. Det borde ju fungera. Vet inte märke, men det går ju att leta efter. Bra ridsportbutik vet säkert.
Annars kan ju skav komma av att skydden glider runt. Då brukar det fungera bra med sån modell som har en "klump" i karleden , men sådana hade du ju redan så då är inte det orsaken.

Senast ändrad:

Vilken typ av gummiboots ska man testa, tror du? Jag har ett par som är hyfsat mjuka, hur stor skillnad är det på gummiboots i "mjukhet"?

Testade ett par gummiboots i somras som hon glatt trampade sönder under ett ridpass, men hellre dem än skorna och fötterna såklart...

Och just det, vilken maxtid har PC själva angett?

För min del blir ju inte värme ett problem; så fort snön är borta kan hon ju ha sina vanliga boots igen.

Hahaha! Ja, jag kan ha uttryckt mig en aning luddigt också. ;)

Pollen får vi väl se hur det blir med... Gudarna ska veta att jag älskar hästen, men mer omständig häst får man leta efter! Snacka om skötebarn.

Ska kolla upp bandagetter också! Så länge det skyddar skon eller är så tunt att det går att sätta boots över så funkar det (förhoppningsvis) ju.

Oj, jag tycker det skiljer enormt i mjukhet, men är ju svårt att förklara. Vissa kan man 'skrynkla ihop' till en boll i handen utan problem. Alldeles för mjuka gillar jag inte heller, men jättesvårt förklara 'rätt' mjukhet.

Jag nödköpte ett par hos Hööks, de är lite för 'hårda', men vrängde inte och har funkar bra förutom att de trasas sönder fortare än andra, å andra sidan precis som du säger så hellre det än benen, en trasig boot och en hel häst så har ju booten gjort sitt jobb.

Kommer inte ihåg vilken tid det är, läst det i nåt finstilt nånstans, men tror det var 5 h. Men man ska betänka att dels är det ett amerikanskt företag (de har ju pippi på att stämma varandra där), och dels så likt många tillv så garderar de sig gärna. BoT ska t ex vänjas in och inte användas på dräktiga ston. Det finns inget som pekar på att det är farligt att ha på direkt över natten och/eller ha på dräktiga ston. Men då om ngt händer BoT (t ex) inte kan bevisa att det inte var deras fel, och det om det blir problem är lätt att 'skylla på' att det var det så garderar de sig.

Sen som sagt, icke vintertid blir PC väldigt varma så då skulle jag inte vilja ha dem på ens 5 h, men vintertid har jag mkt svårt se vad problemet skulle vara/bli, och inte upplevt ngt själv heller.

Ja, det är nog bara att leta vidare. PC Combo boots kostar ju nästan 1000 spänn så om billiga gummiboots kunde lösa problemet vore det ju riktigt bra. Dom vi hade i somras var från Catago, ganska mjuka (nästan lite sladdriga) och jag upplevde kvaliteten som god, särskilt med tanke på priset (89 kr/paret) så ett par sånna kan jag ju åtminstone testa! Kommer hon in med blödande sår igen så är det väl bara att öppna plånboken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka