Hjälp om systemkameror!

snurran

Trådstartare
Nu finns det en massa systemkameratrådar ute, men jag hittar inte riktigt de svar jag söker i desa, därav denna tråd.

Jag var in på en internet sida igår där de annonserar att de har billiga prylar. Hittade en EOS 450D, vilken är den modell jag är ute efter. Men hur ska jag veta vilket av alla dessa paket jag ska ha? Jag menar, visst kan jag ju slå till och ta ett med två objektiv till. Men minneskort, ingår de i alla paket? Elle måste man köpa dessa separat?
"Batterigrepp" är det nåt man måste ha? Är det bra att ha? Jag är helt nollställd :crazy: kan ju ingenting alls liksom.
Jag vill ha en bra kamera att använda mig av till en början nu i vår då jag ska vara ute i gryningen och fotografera alla söta djurbebisar :love:. Den stenåldersgamla digitalkameran jag har är inte så modern längre och till den modellen fanns minsann inte trettio miljoner extra tillbehör :crazy: Den är inte ens användarvänlig för sonen heller då batteriet räcker kanske 5 min :(

Nåja, jag länkar till sidan jag hittade. Scrollar man neråt ser man en del olika paket med olika tillbehör. Är det någon som orkar kika, snälla säg vilket jag bör investera i :bow: Otillåten länk borttagen av moderator

Eller om ni vet någon annan sida som är bättre/användarvänligare så får ni gärna tipsa om den. Jag blir gråhårig snart :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp om systemkameror!

Står det inte att minneskort följer med så gör det inte det.
Batterigrepp är absolut ingenting man måste ha. Det är ett "extragrepp" som man sätter fast på undersidan av kameran. Det gör kameran större och gör att man kan hålla kameran "åt andra hållet" och ändå hålla i den bekvämt och bra med egen avtryckare. Man kan dessutom ha i två batterier istället för ett.

Min vän som fotar med canon är glad åt att hon har batterigrepp med två batterier i. Det blir ju dubbelt så lång batteritid då.
(När hon har i två batterier i sin canon så håller den nästan lika länge som min nikon gör med ett batteri i :p)

(När hon har i två batterier i sin canon så håller den nästan lika länge som min nikon gör med ett batteri i :p)

Så lite läst mellan raderna kanske jag ska sluta vara enkelspårig och se åt andra märken oxå? :angel:

Men berätta gärna lite om din kamera också, för jag har hört gott om Nikon, men bara haft erfarenhet av Canon. Kanske därför jag är lite insnöad :crazy:

Ungefär så ja ;)

Jag har en Nikon D80 och trivs utmärkt med den. Den är större och inte lika plastig som Canon 450D, men är i övrigt likvärdig skulle jag tro. Har inte helt koll på canon-kamerorna.
När jag skulle välja kamera (för snart 2 år sedan) gick jag till en affär där man kunde klämma och känna på alla kameror. Jag klämde, kände, kollade hur menyerna var osv. Efter att ha känt igenom alla så insåg jag att jag inte skulle vara nöjd med något annat än D80. Det var den som för mig var bekvämast att hålla i (vilket är superviktigt) och verkade för mig vara den som var lättast att förstå sig på. Det är de två saker jag tycker att man ska gå på.

vilda eller tama djurbäbisar? vilda så är ju ett zoomobjektiv att föredra typ 70-300 eller liknande
Har batterigrepp till min canon och tycker det är guld värt, speciellt när dom större objektiven kommer på, får bättre "balans" på kameran.
Använder mig av 4 gb minneskort (har nåt på 1gb oxå) och jag klarar mig bra på det. Fotar oftast i jpeg på tävlingar och rymmer då över 900 bilder/kort. Till 300:an, som används som "hemma kamera" & att fota vissa bloggbilder med har jag bara ett 256 mb....

Efter att ha känt igenom alla så insåg jag att jag inte skulle vara nöjd med något annat än D80. Det var den som för mig var bekvämast att hålla i (vilket är superviktigt) och verkade för mig vara den som var lättast att förstå sig på. Det är de två saker jag tycker att man ska gå på.

Du har inte bara god smak när det gäller hundar, utan även kameror! :) Jag kände precis som du när jag var och klämde på kameror i butiken att D80 var så enkel att hantera - inte en massa hattande fram och tillbaka in i menyer.

Det kommer att bli vilda djur i första hand. De övriga vilddjuren är även aktiva och synliga även i dagsljus ;)

Låter som att ju fler tillbehör desto bättre... Tanken är ju att använda kameran flera gånger i veckan så jag har ju gott om tid att lära in många av finesserna.
Nästa vår blir nog den mest aktiva djurfoto perioden om jag lyckas få in så alla mina planer klaffar :laugh:

Jpeg, visst funkar PS att redigera det formatet i? Och verkar sidan jag länkade till ha vettiga priser?

Nja, snarare så att ju fler tillbehör desto roligare - men, hellre några få som är riktigt bra än många halvbra.

Photoshop kan nog hantera vartenda bildfilsformat som finns (säkert med undantag för vissa äldre versioner av programmet) Jpeg är det allra vanligaste bildformatet så det kan alla bildprogram hantera.

Innan du köper något, så kolla på www.prisjakt.se så hittar du billigast möjliga. Se dock till att läsa recensioner från köpare så att du inte råkar köpa från något oseriöst ställe.

och Philosophia, tack för berömmet ;) Jag kan nog säga detsamma till dig isåfall!

jag har ett (1) batteri i min 450D, och utan liveview och i programautomatik, så håller den utan problem för 14-1500 exponeringar innan det är dags att byta, om din nikon (jag förutsätter att det är en digital i samma prisklass) klarar det så är jag imponerad.

Det klarar den utan problem.
Min vän med canon och jag var ute på fotopromenader tillsammas förut när jag hälsade på henne över en helg. Efter varje fotopromenad var hon tvungen att ladda batteriet (fotade kanske 2-300 bilder per promenad). Jag har aldrig laddat mitt batteri oftare än 1 gång i veckan, inte ens när jag fotat med den varje dag.

då frågar jag genast, vad för canon? min powershot sx100 IS äter batterier utan dess like, så är det en kompaktkamera är jag beredd att hålla med dig.

Med tanke på att bekantingen hade batterigrepp på sin kamera får man väl anta att det var en systemkamera hon hade?:idea: :D

ok. det kan jag iofs också köpa. 400d har ett mycket mindre batteri. :) vad har du för kamera för övrigt?

Okay :)
Jag har en Nikon D80, än så länge.. Den har hängt med i 2 år snart och ska (så fort ekonomin tillåter) bytas ut mot D300 :d Sedan har jag 3 olika objektiv och ska införskaffa en blixt (när jag väl köpt D300 och har råd.. :angel:)

jag har ett (1) batteri i min 450D, och utan liveview och i programautomatik, så håller den utan problem för 14-1500 exponeringar innan det är dags att byta, om din nikon (jag förutsätter att det är en digital i samma prisklass) klarar det så är jag imponerad.

Min Nikon D60 håller batteriet i över 2000 exponeringar :confused: Ett batteri ska tilläggas. Är det för att jag inte har autofokusmotor i huset eller? Det sitter ju i objektiven för mig.

*kl

OT: Använder 400d utan batterigrepp, och får lätt ut 2000 exp på det. Jopplar dock inte med displayen alltför mycket under tiden jag fotar, så det sparar väl på batterierna antar jag.
Har alltid med mig ett xtra laddat batteri också men har nog aldrig behövt byta under pågående fotograferingar...

TS:
Köpte min Canon 400d för ungefär ett år sedan, och har varit väldigt nöjd med den!
Kände då att jag inte hade lust att lägga alltför mycket pengar på nåt som jag inte kunde så mycket om.

Min avsikt var att kunna ta mycket djurbilder, och därför skaffade jag objektiv med telezoom.
Har fotat främst med ett Tokina 70-400mm, och det objektivet har tagit mig nära djurlivet i Afrika.
Dock blir man ju begränsad av det också, eftersom det egentligen bara funkar på längre avstånd, men jag är ändå nöjd med det!

När det gäller vad du ska köpa så skulle jag råda dig till att skaffa ett mindre vardagsobjektiv, och ett större tele för att fota djurlivet. Generellt är dock de objektiv som följer med i paketen inte alltid av den skarpaste kvalitéen, men självklart kan du alltid testa dig fram och byta upp dig om du känner dig begränsad.

Nu börjar jag fundera på att byta hus, men jag kommer hålla mig till Canon.
Jag kikar på 50D alt 5D Mark II, men det får bli när jag hittar de där guldbyxorna...
;)

Ang det ständigt pågående "kriget" :) mellan Canon vs Nikon så är det egentligen bara vad DU gillar som spelar roll.
Nikon har vissa fördelar, medans Canon har andra.
Men, de allra flesta kameror är likvärdiga, (inom resp klass) det handlar mest om en smaksak vad man gillar...

Jag är lååångt ifrån kunnig när det gäller foto, men jag lär mig hela tiden, och det är först nu som jag börjar förstå vad jag håller på med. (Någorlunda... :) )
Därför är det egentligen först nu, efter ett intensivt år där jag fotat i stort sett varje dag, som jag börjar inse vad det är jag skulle köpa om jag skulle handla idag.
:)
Så mitt råd: skaffa dig det som du tror passar dig idag, och byt upp dig när du lärt dig vad det är du egentligen behöver...

ps. På samma sätt som man gör med pojkvänner!
:D

Mycket OT, men jag tittade nyss på din hemsida och Gud min Herre - för att använda sig av ett kraftuttryck - vilken fantastisk resa ni är ute på :love:.

All min beundran till er och bilen! Många drömmer säkert om något liknande men få förverkligar det. Respekt! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka