Hjälp! Paketering av sadel!

Michellan95

Trådstartare
Nu är det dags! Jag ska skicka min fina sadel till sin nya ägare och nu är frågan hur den ligger på bästa sätt i kartongen?
Kan jag verkligen lägga den upp och ner?! (snälla säg att det går) eller måste den stå på framvalvet?

Sedan funderar jag på om det är okej att sadelns kåpor ligger lite tajt an mot kartongväggarna? (sadeln ska stoppas om hos den nya ägaren)

Usch vad förvirrande, jag vill ju att hon ska få en fin och fräsh sadel och inte en som är helt demolerad vid uppackning!

Är det något annat jag ska tänka på?

Tack på hörhand för svar :bow:

Sv: Hjälp! Paketering av sadel!

när jag skickade iväg min sadel, dock en lite äldre sadel som redan hade sina skavanker.

la ett schabrak i botten. hade sadelskydd på sadeln, la den med framvalvet först.. kunde inte komma på något vettigare :p

Jag la sadeln först på framvalvet men då blev kartongen för låg (fattades ca 5 cm) så då funderar jag på om man kan ha den upp och ner?
Annars får jag helt enkelt ringa henne och säga att jag inte kan skicka sadeln för den får inte plats i min kartong utan jag får leta upp en ny kartong.

:confused:

Jag har skickat sadel upp och ner vänd. Lade först i frigolitfyllning (hade sådan hemma) och sedan virade jag in sadeln i en filt också. Sedan såg jag till att den låg still i kartongen genom att lägga hopvikta tidningar mellan sadel och kartongsidorna så att sadeln skulle ligga så stilla som möjligt.

Då kanske jag också kan skicka min upp och ner :) eller lättare sagt, har du gjort det och du inte fick några klagomål så tänker jag också göra det =)

Jag har den senaste tiden fått en sadel skickad till mig och skickat iväg den samma.
Båda gångerna har vi lagt sadeln upp och ner för annars fick den inte plats i kartongen.
Båda gångerna lindades även sadeln in i bubbelplast så den inte skulle skadas.. :idea:

Hej!

Jag har alltid lagt mina sadlar på framvalvet som stöd när jag skickat dem.
Lättast är att gå till en affär som säljer elektronik (tv m.m.)
De har alltid tomma kartonger (stora). Hör också efter om de har lite "skumgummi" stoppning.
Då skyddar du din sadel mot stötar och slag under transport.

Detta har funkat kanon för mig :D
Lycka till

Spelar nog ingen roll vilket håll du lägger den på. Den kommer förmodligen att tumla runt i rätt bra i hanteringen ändå. Bäst är att den ligger så fast som möjligt i kartongen. Fyll upp med tidningpapper eller frigolitchips eller bubbelplast eller vad du har tillgång till. Fyll upp och packa så sadeln ligger stilla i kartongen

Jag kl min egna tråd.

Nu ligger den tryggt upp och ner i sin kartong. Jag har sadelskyddet och sönderklippta sängkläder som skydd. Nu hoppas jag bara att jag inte har packat den för trångt. Kan man packa en sadel för trångt?!

Nej, det tror jag inte. Så länge du har något emellan lädret och kartongen är det ingen risk för slitage.

Men det kan väl inte bli "upp-och-ner"??? Packa klart och sen gör du stora pilar utanpå kartongen vilket som ska vara uppåt!! När jag fick en sadel skickad till mig så satt det stora lappar på där det stod "Aktas - glas" och pilar om vilken sida som ska vara uppåt! Hjälper kanske lite i alla fall!

Haha, kan inte bli upp o ner..? ;)

Skickas det med posten finns inget upp och ner. Paketen går mycket maskinellt på band osv. och staplas i burar så det finns inga möjligheter att ha ett paket vänt åt ett och samma håll hela färden genom systemet.

Nej, det vet jag. Har själv jobbat på posten några år... Men kommer det ett paket som det är pilar på och står "Aktas" så brukar det kunna sparas från några stötar i alla fall... :D

När jag skickade iväg min sadel via posten, har jag för mig att jag la den antingen på framvalvet eller upponer.

Längst ner på flyttkartongen hade jag lagt ett lager av halm, la sedan på sadeln och fyllde med halm runtomkring.
Det kändes nog skyddat för min del.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 690
Senast: Ajda
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 968
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 871
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 637
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka