??hjälp?? Pelham

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eemptyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 276
E

eemptyy

Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp ang. bett.
Jag har precis köpt ett rakt pelhambett till min ponny. Jag testade attt rida på det idag för fösta gången. Han såg ut att tycka det var helt okej när jag hade tyglarna hängandes osv, men när jag tog i vänstertygeln verkade han tycka det var jätte obehagligt och körde upp huvudet och började nästan lätte med frambenen. Det var endast i när jag tog i vänstertygeln, alltså INTE när jag tog i högertygeln. så jag funderar på om jag kan ha satt det lite knepigt så att det kanske nyper i väntersidan, men kan inte komma på vad som kan sitta så fel. har någon nån' aning om hur eller varför?
Tror ni att han bara inte gillar bettet och att jag ska prova något annat istället?
Tacksam för ala svar!

Sv: ??hjälp?? Pelham

Titta hur bettet inverkar när du tar i tyglarna, och tycker du det är svårt att se kan du ju be någon titta när du rider.

Det kan hända att kedjekroken klämmer, eller så var kedjan snodd. Vad har du för nosgrimma? Det kan vara den som stör.

Eller så är hästen inte bra i munnen, och visar det extra tydligt med ett bett som har en hävstångsinverkan istället för tränsverkan. (Förutsatt att du red på tränsbett innan, såklart.)

Jag har vanlig engelsk nosgrimma. Brukar rida med aachen men tog bort snokremmen när jag satte på pelhamet. Och vetrinären var och kikade på hans tänder förra veckan utan anmärkningar..
Hm, kan ju be någon titta när jag rider :)

Är du oliksidig och tar hårdare i vänster tygel? Eftersom att bettet är så mycket skarpare kan det ge liknande reaktioner.

Ett tips, rid pelham på två tyglar! :idea: Då kan du rida som på ett tränsbett när hästen känns bra och ta till stångtygeln vid behov :)

jag är väldigt liksidig, torr inte det handlar om det, för det var knappt ett tygeltag. Jag skrittade bara på långa tyglar, men så fort jag kortsade dem och tog i vänstertygeln började han hålla på. Kom alltså aldrig till något arbete utan han reagerade direkt när jag kortade tygeln :confused:
Känns ju inte som om han kan hata bettet så mycket då han typ älskar bett överhuvud taget.. ;O

det kan va hästen som är oiksidig också... vilket jag tror att det handlar om i det här fallet...
betsla ner och rakrikta för att göra honom mer liksidig.

Är hästen oliksidig i vanliga fall?
Det kan vara en låsning eller spänning som gör sig tydlig nu. Fortsätter det så kanske det är läge för en massör?

Jaa, faktiskt så är han lite oliksidig men det har knappt märkts av något innan. Han har fått sitt högra bogblad krossat så han har masssa plattor och spikar där. Han har inga hinder av det, men han har kompenserat upp så att han är starkare på vänstersidan.. Vi hade faktiskt precis uppe en naprapat för några sedan. Vi ska köra utraljud tre gånger över den bogen. Hmm, kanske blir det bätte då tror ni?

då har du nog ditt problem där...
ultraljud hjälper nog knappast, det är ju ingen behandling, bara en undersökning? blandar du ihop ultraljud med något annat?
men jobba med rakriktningen istället så han blir mer liksidig, och plocka bort pelhamet och ta mitt råd i den andra tråden istället :)

Jag tror som apollo, att hans gamla skada gör sig påmind.
Sedan om det är för att han har ont, eller för att han är oliksidig som han beter sig som han gör kan jag inte svara på. Det kan vara en idé att undersöka det dock, att sitta och träna en häst som har ont är inte så schysst.

Jag skulle råda dig att snacka med en veterinär, och byta tillbaka till ditt gamla bett och jobba på att få honom liksidig.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 153
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 916
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 178
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 350
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka