hjälp! sadel tum

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare the_worldzatar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 8 384
T

the_worldzatar

hej jag undrar om det finns någon som vet hur man mäter vilken sadel tum din häst passar?

Sv: hjälp! sadel tum

tumstorleken är sätesstorleken och till för ryttarens bakdel. inte för hästen. (om jag uppfattat frågan rätt)

..Dock är det inte bra för hästen att ha en för lång sadel.

TS: Ryttaren avgör främst vilken storlek som är lagom till denne. Behöver ryttaren en 17.5 sadel och tänkt att rida i denna på en B-ponny är det nog dags att skaffa större ponny eller en häst. En för lång sadel kan orsaka ryggsmärtor hos hästen då de klämmer på de bakre ryggkotorna. Dock finns det sadlar som är ovanligt korta eller långa i storleken beroende på hur långa bossorna under sadeln är.
Det Det är som sagt väldigt individuellt vad som passar både häst och ryttare.

På ett ungefär kan man ungefär beräkna:

B-ponny: ponnyputa/safarisadel eller 14.5-16.5"

c-ponny ca: 15.5-17"

D-ponny ca: 15.5-18"

Det är som sagt högst individuellt. Hästar är olika långa i ryggarna och olika ryttare har olika stora rumpor, det är dock viktigt att man inte trycker ner sig i en på tok för liten sadel.

Nej hästen ska inte ha för lång sadel, men just tumstorleken är ju ett mått som är till för ryttaren. De mått du angivit verkar dock vara alldeles för långa åt ponnyerna. Ponnyputorna eller safarisadlarna är på 10" och 12". En 16,5"sadel kan inte få plats på många B-ponnyers ryggar. C-ponny som kan ha 17"sadel har jag aldrig stött på. Klart det är individuellt, men jag tycker du tog till lite väl mycket. Om ryttaren fö drar 17,5" så kan denne knappast vara lagom för en B-ponny. (lååång därifrån)

Som sagt, det är individuellt, har också haft C-ponny som har haft 17" med god marginal. Det spelar roll om det är en maxad C-ponny eller inte.
Det finns visst då maxade B-ponnyer som kan ha 16.5. Det finns 16.5" sadlar som är väldigt korta i anläggningsytan. Alla b-ponnyer är inte shettisar och russ utan det finns B-ponnyer som är ganska smäckra och långryggade.

..Dock är det inte bra för hästen att ha en för lång sadel.

Det är inte heller bra för hästen att ha för kort sadel något många missar. Det optimala är att ha en sadel som precis täcker det sadelläge hästen har utan att vare sig vara för kort eller för lång. För kort sadel gör att trycket fördelar sig på väldigt liten yta och det är många hästar som är känsliga för den biten också.
Men tyvärr är det inte lika välkänt som problem med för lång sadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Puh
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka