Sv: Hjälp snälla!!
Det beror lite på hur länge hon har stått, om hon har haft skrittvila eller stått still. Om din häst har stått still hela vintern skulle jag börja med korta skrittrundor, senare lägga på klättring och skogsridning. Grundkonditionen kommer främst när hästen får kämpa sig igenom terräng, och inte bara valsa runt på bana. När du gjort detta några veckor skulle jag börja med traven. Trava kanske 3minuter skitta 6minuter, trava 3minuter, skritta 6minuter. var nog med att hästen skrittar dubbelt så långe som den travar. När hästen travar ska det inte vara slängtrav, det sliter bara på leder, utan den ska jobba på bra utan att stressa.
När den klarar detta bra, kan du göra samma sak med galoppen, men då ska du helst inte trava, utan bara galopp (samma med trav, endast skritt och trav). Om du gör detta kommer din häst att ha tävlingskondis till mitten av sommaren kanske. Att bygga upp muskler och kondition tar tid, speciellt på en äldre häst.
Jag försöker rida så varierad ridning jag kan, även om det mest har blivit skritt och lite trav på grusvägar, nu när det vart så pass halt, men annars rider jag i skogen, klättrar, rider ett dressyrpass i paddocken, hoppar lite lättare terränghinder. min häst är 17år i år, men han har vart relativt lätt att bygga upp konditionen på, men det är ju olika från häst till häst.
En äldre häst har svårare att bygga upp muskler än vad en ung häst har.
Eftersom din häst inte är ungdom längre, kanske du inte ska starta så svåra klasser ändå, och då behöver du inte träna allt för hårt heller. Se bara till att du hela tiden håller det på hästens nivå, och inte rusar fram för att tävlingen nalkas. Det mår varken du eller hästen bra av. Öka upp träningen succesivt, och ta det lugnt i början. En lite äldre häst som din har lättare av få skador, svullna ben, gallor mm. ta det lugnt bara, så ska det nog lösa sig

Se till att låta hästen vila kanske två dagar i veckan (i alla fall i början), då kanske du bara kan ta en skrittur, eller en promenad. Det är bra om hästen ändå rör på sig, så den itne stelnar till. Att slippa hårdgöra är skönt för också, och ridningen blir roligare.