Hjälp snälla!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jeow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 171
J

jeow

Hejsan
Jag har ett 15:årigt sto som jag ska börja tävla nu till våren. Hon är dock lite ur kondition nu efter vintern och jag undrar hur jag på bästa sätt ska träna upp henne samt "banta" henne utan att det skadar.

Har ni någon uppfattning om hur lång tid det tar att få upp en så pass gammal häst i tävlingskondition?

Har ni några tips? Allt är av värde!

Tack på förhand!!! :bow:

Sv: Hjälp snälla!!

Det beror lite på hur länge hon har stått, om hon har haft skrittvila eller stått still. Om din häst har stått still hela vintern skulle jag börja med korta skrittrundor, senare lägga på klättring och skogsridning. Grundkonditionen kommer främst när hästen får kämpa sig igenom terräng, och inte bara valsa runt på bana. När du gjort detta några veckor skulle jag börja med traven. Trava kanske 3minuter skitta 6minuter, trava 3minuter, skritta 6minuter. var nog med att hästen skrittar dubbelt så långe som den travar. När hästen travar ska det inte vara slängtrav, det sliter bara på leder, utan den ska jobba på bra utan att stressa.
När den klarar detta bra, kan du göra samma sak med galoppen, men då ska du helst inte trava, utan bara galopp (samma med trav, endast skritt och trav). Om du gör detta kommer din häst att ha tävlingskondis till mitten av sommaren kanske. Att bygga upp muskler och kondition tar tid, speciellt på en äldre häst.

Jag försöker rida så varierad ridning jag kan, även om det mest har blivit skritt och lite trav på grusvägar, nu när det vart så pass halt, men annars rider jag i skogen, klättrar, rider ett dressyrpass i paddocken, hoppar lite lättare terränghinder. min häst är 17år i år, men han har vart relativt lätt att bygga upp konditionen på, men det är ju olika från häst till häst.
En äldre häst har svårare att bygga upp muskler än vad en ung häst har.

Eftersom din häst inte är ungdom längre, kanske du inte ska starta så svåra klasser ändå, och då behöver du inte träna allt för hårt heller. Se bara till att du hela tiden håller det på hästens nivå, och inte rusar fram för att tävlingen nalkas. Det mår varken du eller hästen bra av. Öka upp träningen succesivt, och ta det lugnt i början. En lite äldre häst som din har lättare av få skador, svullna ben, gallor mm. ta det lugnt bara, så ska det nog lösa sig :)
Se till att låta hästen vila kanske två dagar i veckan (i alla fall i början), då kanske du bara kan ta en skrittur, eller en promenad. Det är bra om hästen ändå rör på sig, så den itne stelnar till. Att slippa hårdgöra är skönt för också, och ridningen blir roligare.

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Jättebra svar. :bow:

Hon tävlade i december så hon har ju lite grundkondition. Hon har inte "stått still", hela vintern, men det har ju bara kunnat bli lite skritt och så.

Hon är nu i lättare träningskondition. Har hört att det är svårt att muskla gammla hästars ryggar och länder, har du märkt av det på din häst?

Jag försöker alltid också köra med varierad träning, både för hästens hälsa och för att det blir roligare.

Tycker du att jag ska linda med back on track?

Tack på förhand :bow:

Okej, men om hon ändå har grundkonditionen kvar och du har skrittat henne nu i vinter, skulle jag börja träna lite smått. Bara skritt och trav i några veckor, till hästen har byggt upp styrka i rygg och ben.

Min häst har jättesvårt att muskla sig i ryggen och på bakpartiet. Trodde det skulle hjälpa nu när jag har bytt sadel till en som passar bättre. men det har inte hänt någonting. Nu har jag börjat träna för dressyrtränare, och ger honom lite extra e-vitamin för att binda muskler lättare. jag hoppas att det ska ge resultat nu. Men han var helt ur kondition när jag köpte hono som 15åring. han var smällfet och utan muskler. Försökt att bygga upp, och det gick rätt bra tills ryggen ändrade sig och jag råkade köpa en sadel som inte passade honom. Bytt nu i alla fall, rider med fårskinnspadd också för säkerhets skull.
men som sagt, han har väldigt svårt för att muskla sig på de ställerna. jag brukar rida så mycket jag kan med fleecefodrat ländtäcke, för att inte länden ska kylas av.
ska också maskkolla honom, för säkerhets skull. Sen analysera fodret ordentligt, så han får rätt mängd av allting.

jag har inte kommit i kontakt med back on track alls, och vet därför inte resultaten av dem. Om du tror att det hjälper kan du ju testa det, men jag använder mig inte av det, och min häst har inte tagit skada av det, vad jag vet. Men om du känner att du vill använda det, tycker jag att du ska gra det. man ska alltid lita på sig själv, om inte okunskapen tar över.

Du kanske har något tips till min pålles rygg och bakdel? kan tillägga att vi (jag) inte ligger på skyhög nivå vad gäller ridningen. :bump:

Jag har ingen större erfarenhet av gammla hästar, men har ridit i hela mitt liv.

Min d-ponny tappade oxå muyskler i ryggen när sadeln började klämma (för att han gick ner i vikt), så det var ju bra att byta och han musklade upp sig igen. Han får lucerne (hackad strå, inte i pelleterad form) för att han ska hålla hullet samt bra grov- och kraftfoder.

Jag tränar rätt mycket dressyr och försöker att så mycket som möjligt rida honom i balans och form. Detta fungerar jättebra på honom och han blir starkare för varje dag som går.

Mina bästa tips är nog:
* Rida på stranden, trava i vattnet och så...
* Klättra i backar.
* Träna dressyr och rida mycket i form
* Långa skritturer

Jag hade väldigt svårt att ha min häst i form när jag fick honom, men har så sakta tränat upp honom. Vissa tycker det är elakt mot hästen att rida den i form, men det är en sak att såga ner den på tygeln och inte ha med varken rygg eller bak, eller att faktiskt få med ryggen och baken. Det är skonsammare för hästen att ha den i form.

Lycka till :D

Skulle det vara elakt att få en häst i form? Skulle alla dressyrryttare vara elaka för att muskla upp sina hästar, så att de orkar bära sin ryttare. De du pratat med verkar inte ha koll på någonting. Det är en stor skillnad med att få hästen att kröka på nacken, och få den att arbeta rätt. Suck.. jag blir så trött.

Jag försöker rida min häst i form, men har lite svårt att få honom jobba ordentligt eftersom han hatar dressyr. Min medryttare "sågar" ner honom, vilket gör att han går helt fel med rygg och bakparti. Att bara böja på nacken hjälper ju inte mycket :crazy: Hon rider med händerna väldigt lågt och mot låren, vilket får honom att kröka på nacken och hon tycker han går i form. Jag red såhär ett tag förra året, därför jag var okunnig och tyckte det såg bra ut. Men tycker nu att det viktigaste är att han går fram ordentligt (hans svagare sida), och lyssnar bra på mina hjälper. Jag har nu börjat träna för en superduktig tränare, så jag hoppas att det ska hjälpa mig och pållen. Han går i form när man jobbat mycket med honom, men han kräver tid i uppvärmningen, och min medis har inte riktigt det tålamodet att låta honom värma upp ordentligt. Gamla hästar behöver ju emr tid att komma igång :smirk:
men när vi tränat mycket halter och överångar brukar det lossna, och han lyssnar bättre och söker sig nedåt.

Har tyvärr ingen strand vi får rida på, plus att han är livrädd för vatten. Dålig kombination med mig som badfantast :cool:
Men jag får träna honom vid det, om jag hittar en lämplig strand. en alla gapar och skriker på oss, även om vi badar med hästarna på båtplatser. suck.

Men backar försöker jag rida i så mycket det går. Nu har det i och för sig vart rätt blött i skogen, och därför svårt att rida ut. men när det börjar torka ska jag minsann ut och hårdträna :bump:

Tyckte redan igår att han redan han börjat ändra formen lite. Ryggraden står inte upp lika mycket som den gjorde förut, vilket är ett väldigt framsteg :D är nog mina e-vitaminer och den nya sadeln!

tack för tipsen :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Yääh! :bow: poäng till dej...jag håller med, jag förstår inte dem som tycker det är elakt att rida hästen i rätt form. Däremot är dom ju själva elaka (i längden) när dom låter sina hästar springa med nosen i vädret utan minsta kontroll.

En bra tränare är grunden till allt. :smirk: Ok, kanske inte, men det är viktigt med en bra tränare. Man får hellre betala lite mer och rida lite mer sällan än betala lite för någon som inte kan något.

Jag har tur som har stranden nära (300 m) där vi dessutom får rida (förutom på sommaren).

Va roligt att din häst har visat framsteg! Dom där extrapengarna för sadlen känns så himmla små då!!! (i alla fall för mig) :banana:

det är väldigt elakt, med tanke på att de blir svaga i musklerna och inte orkar bära upp sin ryttare. Då är det ju taskigt att rida de överhuvudtaget ju :mad:
Sen sliter det ju mycket på hästens leder att bara springa runt och flänga.

Jo, men faktiskt. Lärde mig hur mycket som helst, bara på en halvtimmas lektion. Det är ju itne klokt att man har suttit ett år och ridit fel liksom. Velat ha en tränare, men inte hittat någon förrän nu :D

Fy, vad mysigt. De skällde ut oss förra året när vi badade på en båtplats. Det stod ingen skylt om att vi inte fick vara där, och de vr skitsura. Gapade och skrev att det här minsann var deras badplats, och deras ungar fick in hästskit i munnen när de simmade. Min kompis frågade om de andra tyckte det var mysigt när man fick deras ungars skit i mnnen, då blev han tyst. haha :rofl:

Me nu på våren/vintern kanske man får rida på stranden, vore ju topppen.
Jomen verkligen. Min nya sadel kostade 500kr mer än min gamla. asbra! Underbar sadel också :banana:

HAHA rätt år surgubben! Förra året blev jag och min kompis oxå utskällda för att vi red på en grusväg (det var fullt av snö), då kom helt plötsligt gubben utfarande å började skälla skitmkt på oss. Men där fanns ingen skylt! Vi bara;
-Vi har precis flyttat hit och fick ett tips på att denna vägen var en jättebra ridväg. :angel:

Hata surgubbar, har dom inte hört talas om allemansrätten, det var inte ens hans väg...:mad:

Min medryttare "sågar" ner honom, vilket gör att han går helt fel med rygg och bakparti. Att bara böja på nacken hjälper ju inte mycket :crazy: Hon rider med händerna väldigt lågt och mot låren, vilket får honom att kröka på nacken och hon tycker han går i form.

och det tillåter du, bara sådär?

Nej, det gör jag faktiskt inte. Har nu satt upp tydliga regler och ramar för hur han ska ridas. Hur mycket han ska skritta fram innan träning, och att han ska gå fram ordentligt. han böjer gärna ner nacken när han vill slippa gå fram, går han fram tar han upp huvudet tills man rider korrekt. Hon sågar inte riktigt, hon lirkar mot låren och tycker han går fint. Sen rider hon bara två gånger i veckan, och han trivs bra med henne annrs och så, så jag tycker inte det är ett jätteproblem. han vet ju vad jag kräver av honom, så han går ju inte likadant för mig som för henne.

Aaaaah!!
Surgubbar är nog det värsta jag vet!! Råkar ut för de mins en gång varje månad.
de klagar för att vi rider på cykelbanorna. men folk på vägen kör i 70 (knappt man kan köra i 50 utan att sladda). Vi går ner om någon går eller cyklar på banan, och putter undan hästens skit och de nu gör något. Vad kan de klaga på? Hatar gubbstruttar, de ska dödens dö.
nej, men i alla fall få lida lite :devil:

bra :)

hoppas inte du tog illa upp men jag var tvungen att fråga för det lät så lättvindigt när du skrev det in inlägget :crazy:

Nejnej. Jag förstår att du ifrågasatte det, tänkte inte riktigt så när jag skrev det, men nu ser jag att det står på ett väldigt lättvindigt sätt.
Ledsen om jag lät som en tölp som inte bryr sig om sin häst, uppfattar inte mig sjäölv som det :crazy:

nejnej, det tror jag verkligen inte att du är!

Sommartid är det ju en sak att rida i vatten och backar, men vilka övningar är bäst för bakdelen under den delen av året när ridhus är enda rimliga alternativet?
Artiklar om att bygga upp kondition tenderar att utgå från hästar som stått i hage i evigheter, men jag letar efter idéer att jobba med när hästen redan är i normalkondis men jag vill öka på styrkan i bakdelen lite mer. Dessutom har han en ovana att inte lyfta på fötterna mer än nödvändigt (och i ridhus är det ju totalt onödigt:devil: ) men det är inte alltid man kan släpa ut bommar att kliva över.

Det tar några veckor iaf att få henne i kondidtion, mend et beror ju på hur mkt du har ridit henne, om hon har stått hela tiden eller ridits några dagar i veckan. Så här brukar iaf jag göra när jag sätter igång min häst: (Då hade hon inte blivit riden på nästan 2 år)
Jag skrittade första veckan
Andra veckan började jag trava henne lite, inte några långa sträckor
Tredje veckan började jag galoppera henne lite, inte några långa sträckor
Sedan är det bara att öka på mer och mer.
Men om du har ridit henne ganska ofta kan du ju tex. börja med att skritta två dagar och sedan börja trava. Sedan kan du ju börja galoppera och öka därefter.

Lånar tråden lite..
Vi har ett avelsto som fick föl förra året. hon var jättefin och i bra kondition när hon betäcktes och lite undertiden när hon var dräktig. vi har knappt ridit henne sen fölningen bara skrittat lite barbacka när fölis var två månader men sen har vi inte ridit något.

vi vill ju få upp henne i grundkonditon igen och det har vi lyckats med innan som sagt. när vi köpte henne hade hon inte blivit riden på två år och haft ett föl precis innan hon kom till oss.

Hur skulle ni börja bygga upp musklerna igen? gå promenader och små skritt turer?

Hästen är 12 år nu så hon är inte så jätte gammal.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 458
Senast: Edla
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 108
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka