Hjälp!!! Transpotering

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 957
A

Anng

Hej. Är det någon som vill ge mig tips vid lastning. Jag ska köra 20 mil i morgon med min häst (shettis) till djursjukhus och vet inte riktigt vad jag ska ha för skydd. Hade tänkt ha ett tunt täcke på henne. Men jag har inga benskydd, hon brukar bara åka i ca 2 mil som max och är lugn i transporten förutom att hon ngn gång velat gå under frambommen.

Jag har funderat på att linda benen, men har hört både för och nackdelar. Problemet, eller anledningen till att jag ska åka iväg med henne är bla att hon svettas så jag är rädd att hon får panik om hon blir varm om benen.

Skulle bli jätteglad om ngn ville ge råd. Har ni andra råd ang transportering så långa sträckor tar jag gärna emot de också :)

Sv: Hjälp!!! Transpotering

Anng skrev:
Hej. Är det någon som vill ge mig tips vid lastning. Jag ska köra 20 mil i morgon med min häst (shettis) till djursjukhus och vet inte riktigt vad jag ska ha för skydd. Hade tänkt ha ett tunt täcke på henne. Men jag har inga benskydd, hon brukar bara åka i ca 2 mil som max och är lugn i transporten förutom att hon ngn gång velat gå under frambommen.

Jag har funderat på att linda benen, men har hört både för och nackdelar. Problemet, eller anledningen till att jag ska åka iväg med henne är bla att hon svettas så jag är rädd att hon får panik om hon blir varm om benen.

Skulle bli jätteglad om ngn ville ge råd. Har ni andra råd ang transportering så långa sträckor tar jag gärna emot de också :)

Är hon klippt? Är hon inte det tycker jag inte du ska ha täcke.
Ge inte för mkt att äta före och i samband med transportering. Kan orsaka foderstrupsförstoppning (framförallt om hon hetsäter pga nervositet) eller transportsjuka.
Stanna gärna då och då och kolla till henne. Har hon svettats mkt så kan du försöka erbjuda vatten. Annars är det nog bäst för magen om hon klarar sig utan vatten tills ni kommit fram. Ger du vatten så försök att inte ge iskallt vatten, utan helst ljummet.
Du har inga vanliga transportskydd att låna heller, eller? De andas ju bättre än lindor... Men det är klart, inte många som har så små skydd... Om hon inte brukar lindas så kanske du inte bör göra det nu heller, är hon däremot van att ha lindor till vardags borde det inte vara några problem.

Lite tankar, men gör som det känns bäst för din ponny. Du känner henne, det gör inte jag! ;)

LYCKA TILL!

Nej, hon är inte van att ha ngt alls på benen. Och det där med täcke...jag vet inte eftersom hon svettas jättemycket (är blöt) när hon bara står i boxen och har täcke på sig inne i boxen dygnet runt nu. Så det är nog bäst att ha täcke ändå.

Det där med maten var ett bra tips. Hon är rätt glupsk.

Tackar!! Jättesnällt att du tipsar mig :)

Är hon skodd? Om inte tycker jag inte att du behöver ha skydd på benen på henne, särskilt som hon är lugn att köra. Jag kör ofta med mina hästar, långa och korta sträckor, och har aldrig transportskydd på om de är oskodda. Vår kolugna ponny har bara transportskydd på när han är broddad, om jag kommer ihåg det... :smirk:

Carina
www.silverarabians.com

Nej, hon har inga skor. Fick låna ett par transportskydd, men de är till en lite större ponny och jag tycker att de är för stora. Så det blir nog inga benskydd. Bättre inga benskydd än något på benen som hon kan trassla in sig i eller bli för varm av. Så får vi hoppas att transporten går bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 091
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 816
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med... 2
Svar
30
· Visningar
3 640
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
4 040
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka