Hjälp, vad kan min bil dra?

Ottisen

Trådstartare
Hej

Har försökt leta efter ett entydigt svar på min fråga, har även ringt transportstyrelsen och de har gett mig två olika svar. Hoppas nu på att någon här är lite mer kunnig.

Jag har i min (tydligen) enfald trott att man bara kollar "Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet" för att få reda på vad ens bil kan dra vid b-behörighet. Nu har vi fastnat för en bil som har följande specifikationer:

Skattevikt, kg: 1550
Tjänstevikt, kg: 1550
Totalvikt, kg: 1930
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1550
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3330
Max lastvikt, kg: 380

Ska jag då kolla på max släpvagnsvikt säger, eller vad släpvagnsvikt vid b-behörighet säger? Skulle helst vilja kunna ha ett släp som är reggat för minst 1500 kilo. Kan jag det? Hur mycket kan jag isåfall lasta i det?

En på transportstyrelsen sa att denna bil endast kunde dra ett släp som var reggat för 1400. En annan sade att jag kunde ha ett släp som var reggat för 1550 men att jag endast kunde lasta 1550 om jag inte lastade något i bilen.
En tredje person, som dock inte jobbar på transportstyrelsen, meddelade sturskt att jag endast kunde ha ett släp reggat för 1400, annars kunde jag dessutom bli av med körkortet pga olovlig körning!

Någon som kan kasta klarhet i frågan?

MVH
Lotta

Sv: Hjälp, vad kan min bil dra?

OK, så här är det: (Lagom självsäkert...;))

Till den bilen får du koppla ett släp som har en registrerad totalvikt på max 1550 kg, MEN du får inte lasta släpet upp till den vikten, för bilen tål bara 1400 kg.

Så om släpet i sig väger (släpets tjänstevikt) 800 kg så medger bilen bara 600 kg last, inte 750 kg som släpet i sig tål.

En på transportstyrelsen sa att denna bil endast kunde dra ett släp som var reggat för 1400.
FEL!
Du kan alltså koppla ett släp med registrerad vikt på 1550kg, men du får bara lasta upp till 1400kg.
En annan sade att jag kunde ha ett släp som var reggat för 1550 men att jag endast kunde lasta 1550 om jag inte lastade något i bilen.
Också fel!
Det enda av släpets vikt som läggs på bilens lastförmåga är kultrycket, som brukar ligga på 70-90 kg. Och kultrycket får inte ändras, då kan ekipaget bli instabilt!
bilens lastvikt och släpets vikt har alltså ganska lite med varandra att göra, i praktiken.
Det kan däremot vara värt att poängtera, att av bilens maximala lastkapacitet på 380 kg så går ju alltså minst 70 kg bort när släpet kopplas på. Men det påverkar ju inte släpets lastkapacitet eller bilens släpvagnsvikt.

En tredje person, som dock inte jobbar på transportstyrelsen, meddelade sturskt att jag endast kunde ha ett släp reggat för 1400, annars kunde jag dessutom bli av med körkortet pga olovlig körning!
Fel igen!
Olovlig körning blir det om du kopplar ett släp med en registrerad totalvikt på mer än 1550kg, för det krävs BE-kort. (Om du gör det så är det samma sak som att köra lastbil på B-kort, eller för den delen köra bil helt utan körkort; du har inte behörighet att framföra fordonet.)

Senast ändrad:

Är det verkligen så? Är det inte så enkelt att det är 1400 kg som gäller vid B-kort?
Jag trodde att man aldrig fick använda sig av bruttovikt på det viset när man endast kör med B-kort, alltså i detta fallet skulle släpets totalvikt aldrig få gå över 1400 kg.

Har man däremot E-kort får man köra släp som väger mer, bara man ser till att bruttovikten aldrig går över 1400.

*under inlärning*

Som du ser på siffrorna så är max släpvagnsvikt 1550kg vid B-körkort.
Men så får bilen bara dra 1400kg.
Då får man även med B koppla på en 1550kg släp men lasta upp till 1400kg.
// Linda

Jo, visst räknas bruttovikten även när man har B-kort, men det är ju i princip bara med den typen av bil som TS anger som det omsätts praktiskt.

Ofta sammafaller "max totalvikt med B-kort" och "max släpvagnsvikt", och då behöver man ju bara se till att lasten inte överskrider släpets maxlast, men i en del fall har bilen en lägre siffra för "max släpvagnsvikt", och då får man både se till att släpets totalvikt är OK och att man inte lastar så att bruttovikten överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.

Max släpvagnsvikt som understiger max vikt vid B-kort är ett "undantag". Max vikt vid B-kort är en "pappersvikt" (dvs att man inte får dra mer än bilens tjänstevikt och max 3500kg totalt). På just den här bilen har biltillverkaren satt en gräns på 1400kg. Och då blir det så att man får dra ett släp reggat på max 1550kg på B men med en bruttovikt på max 1400kg.

:)

Tack för era förklaringar :) Nu förstår jag hur ni menar.

Tack så hemskt mycket! Nu känns det som allt klarnar även i mitt tröga pall..
Så blir det när man envisas med Alfa romeo som dragbil!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 652
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra. Så här ser det ut på regbeviset: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max...
Svar
13
· Visningar
1 835
Senast: lil-sis
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 370
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka