Vad får min bil egentligen dra?

Farao

Trådstartare
Jag tycker att det är så svårt att tyda vad bilen får dra.
Så här ser det ut på regbeviset:

Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1600
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3295

Får bilen dra max 1400 kg, oavsett vad som står på resten av raderna, eller får den dra 1600 på B-kort?
 
Fast helt korrekt är det ju inte, för vissa bilar måste du ha B-96 för att få köra tyngre släp med, även om du lastar så det max uppgår till totalt 1400 i detta fall. Släpvagnskalkylatorn ger dig korrekt information. Min Caddy får endast dra 1300, fick ö.h.t inte dra mitt släp på 1400 med maxlast 620, men sen tog jag B-96, och får nu dra släpet med den bilen men lasta max 520kg.
 
Det är ju väldigt enkelt - bara att läsa innantill. På behörighetsraden står vad totalvikten får vara. Aldrig över det.

På raden för vad bilen får dra är det precis det: vad bilen får dra. Om den raden anger lägre vikt än behörighetsraden, får man helt enkelt inte köra med maxlast.
 
Varnar lite nu även om jag såg att andra hann före.
Att ts får koppla på ett tyngre släp men bara lasta 1400 är enbart pg av att max dragvikt är mindre än dragvikt b kort..
Detta är inte det vanliga..

Det vanliga är att det står en högre max dragvikt.. tex 2000 kg..
Och en lägre på b kort tex 1400 kg..
Då gäller det som vanligt att man absolut inte får koppla på ett tyngre släp än vad som står på max vikt b kort..

För att få dra maxlast 2000 kg behöver man skaffa större körkort..

Bara så att ni inte tror att den specialaren gäller alla ekipage.
I vanliga fall är det som sagt enbart med b96 eller BE man får koppla på ett tyngre släp men lasta upp till dragvikten.

Ber om ursäkt om jag varnar i onödan men tycker det är så tråkigt när folk åker olagligt utan att veta om det
 
Varnar lite nu även om jag såg att andra hann före.
Att ts får koppla på ett tyngre släp men bara lasta 1400 är enbart pg av att max dragvikt är mindre än dragvikt b kort..
Detta är inte det vanliga..

Det vanliga är att det står en högre max dragvikt.. tex 2000 kg..
Och en lägre på b kort tex 1400 kg..
Då gäller det som vanligt att man absolut inte får koppla på ett tyngre släp än vad som står på max vikt b kort..

För att få dra maxlast 2000 kg behöver man skaffa större körkort..

Bara så att ni inte tror att den specialaren gäller alla ekipage.
I vanliga fall är det som sagt enbart med b96 eller BE man får koppla på ett tyngre släp men lasta upp till dragvikten.

Ber om ursäkt om jag varnar i onödan men tycker det är så tråkigt när folk åker olagligt utan att veta om det

Tycker dock att den slamkryparen inte längre är så ovanlig...

Dessutom så står det ju fortfarande svart på vitt på regbeviset vad man får dra och inte.

Jag tror folk komplicerar det för sig helt i onödan :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 019
Senast: Bison
·
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 539
Senast: sjoberga
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 570
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp