HJÄLP vad ska jag använda för bett?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TieepEmyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 894
T

TieepEmyy

Hejsan allihopa.

Jag behöver verkligen hjälp, jag har en fjording som är hård i munnen. Jag rider henne på en körbett just nu men hon drar bara tyglarna ur mina händer...
Hon går jättefint i skritt och jobbar med böjd nacke och så men sen när jag ska börja trava och galoppera så kör hon upp huvudet och drar..

Jag tror inte hon tycker om det bettet riktigt för jag hade ett tre - delat äpple bett förut som hon gick jättefint på men det va för litet så hon fick skav så jag bytte tillbaka igen.

Vet ni vilket bett jag borde använda på denna starka fjording?

Tacksam för svar! :)

Sv: HJÄLP vad ska jag använda för bett?!

Vill första klargöra att bara för att hästen går med böjd nacke så jobbar den inte i form.

Om hon gick bra på det tredelade kanske det är en bra idé att prova ett tredelat som passar? Kanske ett tredelat med fasta ringar. Generellt sett finns det många hästar som bara blir ännu starkare och hårdare ju skarpare bett du rider på, och då är lösningen helt enkelt ett mildare bett.

Tycker du ska testa med ett tredelat med fasta ringar, eller ett rakt odelat med fasta ringar. Sen om hon vill ha med äppelsmak eller utan, det får du prova dig fram till. Generellt är jag personligen inte så förtjust i den typen av bett som ska smaka äpple och allt vad det är. Hästen ska inte acceptera bettet för att det smakar äpple utan för att den tycker det är behagligt att ha i munnen. Sen att vissa hästar trivs på äppelbett, ja så är det bara och då får man acceptera det.

Sen tycker jag en tränare är en bra idé så du får hjälp med formen, bjudningen och hur du ska inverka för att hästen ska trivas med arbetet.

Tack så mkt för svar! :D

Ingen mer som har något förslag? :)

Precis som tidigare nämnt, försök hitta VARFÖR hästen gör som den gör. Ta hjälp av en tränare eller annan duktig person som kan hjälpa dig med det :)

Dessutom är hästar väldig individuella och olika hästar trivs med olika bett beroende på massvis av saker. T ex deras byggning, munnens utforming, utbildningsnivå, ryttaren osv. Därför är det omöjligt utifrån en text att bedöma vad som skulle kunna passa för dig och din häst.

Det är bara att prova sig fram och se vad som känns bäst, och om du vill ha hjälp så kontakta en duktig person som kan se er live.

Vad är de för körbett?

Finns ju från raka milda körbett till väldigt skarpa stångbett

Vet tyvärr allt för väll hur de är att rida fjording som drar :D. Den halsen är inte att leka med om man vill få till ett one-rein-stop på en enveten sak som inte har en tanke på att stanna.

Tyvärr funkar inte genvägarna i längden utan vill man få de att funka så är de att gå tillbaka och få allt inkl lydnaden att funka. Tråkigt ett tag men man får igen de i massor senare.

Det är ett tvådelat med shänklar (stavning) neråt :)

Ja det är sant! :D

När de inte var något starkt stångbett så håller jag med iNHALE och plussar på med ett fullcheck bett som ger en lite svänghjälp.

Har du någon du tränar för?

Okej, ne det har jag ju inte :/

Jag instämmer i flera andra svar - prova ett enkelt tredelat bett igen, helst med fasta ringar. Och det viktigaste av allt, SE TILL ATT DET PASSAR! Lagom längd på bettet är a och o. Mät hästen inne i munnen, över lanerna. Mät alltså från käke till käke, inte mjukdelarna. Det är väldigt vanligt att man använder för långa bett och det kan skapa stort obehag och skador i munnen.

Ett annat bett värt att testa är ett rakt, alltså oledat, med fasta ringar. Syntetbett skulle jag nog inte rekommendera, de skapar friktion som många hästar ogillar och så är de väldigt tjocka. Lite smalare bett brukar vara att föredra, speciellt på hästar med trånga munnar. Välj ett bett i rostfritt stål. Annars kan bett i specialmetall vara värt att testa, i till exempel aurigan. Dock är dessa bett avsevärt mycket dyrare. Tredelade bett med mittdel i koppar kan också upplevas som positivt av hästen.

Lycka till! Och läs gärna på om hästmunnar och betsel, det är en hel (intressant) vetenskap. Förresten, tänk på att det är superbra att byta bett ofta. Det finns de som rekommenderar att man växlar bett mellan varje pass.

tack så mkt fick en hel del fakta! :D

Ja hade samma problem med fjordingen jag rider för ett tag sen. Men det slutade efter att ja bytte bett samt nosgrimma för varje pass.

Numera har ja ett två-delat bett med lösa ringar alt tre-delat fullchek och remont när ja rider ut eller löshoppar henne.
Ett tredelat med lösa ringar och aachen nosgrimma när ja rider dressyr.
Och när ja hoppar rider ja på ett rakt syntet bett med äpple smak med lösa ringar och mexikansk nosgrimma.

För tillfället funkar detta bra. Rider ja på samma bett två dagar i rad så blir hon sur och dummar sig. Hon gillar omväxling med både bett och nosgrimma och sadel med för den delen.

Ja tycker du ska testa de snälla betten som ledat och oledat med både fasta och lösa ringar samt med parerstänger. Testa också att byta nosgrimma. Det kan vara den som hästen inte gillar med.

Hoppas du finner en lösning!

Jag håller med de andra, pröva ett tredelat i lagom storlek eftersom du skrev att hon trivdes med ett sådant. Och kanske är det dags att kontrollera hennes tänder? När är det gjort senast?

Det första jag tänkte på var

- Kolla munnen!
- Köp ett tredelat som passar, prova gärna både med och utan äppelsmak
- Skaffa en tränare som både du och hästen trivs med så att ni kommer tillbaka i ridningen och gör rätt från början (Var inte rädd för att prova på några westernlektioner också :D)

åhh gud va kul att det rullar in så mycket svar :) ! tack så mkt fortsätt gärna skriva mera! :D

Använder nu ett tvådelat pelham och hon går superfint på det! :D

Bett med hävstång ska ALLTID vara odelade, annars viker de sig uppåt i gommen. Anledningen till att du tycker att hon går super på det är förmodligen på grund av att hon helt enkelt inte kan bli stark på det bettet eftersom det är obehagligt för henne.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
474
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 863
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Behöver lite hjälp. Rider en fjording som är väldigt stark och het och gärna vill springa på men samtidigt så är hon känslig i...
Svar
1
· Visningar
3 471
Senast: Chewal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka