Problem med bett

ponnyjunioren

Trådstartare
Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp.
Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år. När jag köpte henne blev jag rekommenderad att skaffa ett vanligt tredelat med lösa ringar då hon trivdes bäst på det. Jag har ridit på det enda sedan dess, men nyligen har hon blivit så himla ryckig med det bettet så jag bytte till ett rakt bett med lösa ringar och det trivs hon bra på. Jag brukar pendla bett genom att jag har ett när jag rider ut och ett när jag rider pass i paddocken osv. Det tredelade har jag nu när jag rider ut men det går inte längre, det är skitjobbigt. Hon rycker så oerhört mycket med huvudet och drar ur tyglarna på mig, speciellt när jag tar stöd på bettet. Jag skulle gärna vilja byta till ett annat bett men jag vet inte vilket, har ni något bett ni skulle kunna rekommendera, eller hjälper det att byta till äpplebett? Vad har ni för förslag? Helst inget som kostar skjortan heller. Är som sagt inte alls kunnig inom detta område och uppskattar all hjälp :)
 
Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp.
Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år. När jag köpte henne blev jag rekommenderad att skaffa ett vanligt tredelat med lösa ringar då hon trivdes bäst på det. Jag har ridit på det enda sedan dess, men nyligen har hon blivit så himla ryckig med det bettet så jag bytte till ett rakt bett med lösa ringar och det trivs hon bra på. Jag brukar pendla bett genom att jag har ett när jag rider ut och ett när jag rider pass i paddocken osv. Det tredelade har jag nu när jag rider ut men det går inte längre, det är skitjobbigt. Hon rycker så oerhört mycket med huvudet och drar ur tyglarna på mig, speciellt när jag tar stöd på bettet. Jag skulle gärna vilja byta till ett annat bett men jag vet inte vilket, har ni något bett ni skulle kunna rekommendera, eller hjälper det att byta till äpplebett? Vad har ni för förslag? Helst inget som kostar skjortan heller. Är som sagt inte alls kunnig inom detta område och uppskattar all hjälp :)
Jag hade åkt på vetcheck och tandkoll ifall det inte är gjort senaste året, innan jag bytte bett igen.
 
Två månader sedan. Även har en equiterapeut varit hit samt att vi har kollat sadeln. Blev rekommenderad rakt bett och det är hon nöjd med. Samt att jag skulle byta mellan två olika bett men hästen verkar ju hata det tredelade nu.
 
Två månader sedan. Även har en equiterapeut varit hit samt att vi har kollat sadeln. Blev rekommenderad rakt bett och det är hon nöjd med. Samt att jag skulle byta mellan två olika bett men hästen verkar ju hata det tredelade nu.
If it's not broken, don't fix it 🤷‍♀️ i den bästa av världar kan man alternera bett för att variera tryckpunkter men om hästen nu gillar rakt men inte gillar delat så låt den gå på rakt.
 
Båda mina hästar reagerar med att rycka och slita i betten om de inte trivs med dem. Vissa hästar älskar tredelat, andra hästar tycker det blir jobbigt med såpass mycket tryck på tungan, särskilt i kombination med en mindre följsam hand.

Den ena gillar anatomiskt böjda tredelade bett, medan den andra inte tolererar 3-delat alls. Båda funkar bra och vågar ta stöd på milda bett som novabettet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
887
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 686
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp