Hjälp vid sadelgjordsspänning?

lady_vip

Trådstartare
En av tjejerna i mitt stall har fibro och det märks främst genom att hon har ganska kraftlösa händer. Hon har alltså problem att spänna sadelgjorden, trots lagom lång gjord och häst som inte blåser upp sig.

För fanns det sadelgjordsspännare, men jag kan inte hitta det nu. Någon som vet var det finns?

Sv: Hjälp vid sadelgjordsspänning?

har aldrig sett sadelgjordsspännare men är också intresserad isåfall.

h**ks ska ju ha ngn gjord men utåt-spännen som ska göra dte lättare att spänna. främst fårn ryggen- dressyrgjord.

jagsjälv har svag ahänder/svag kropp o brukar inte orka spänna så hårt från marken men hoppar upp från handikappramp (dvs sadeln snurrar inte) o spänner resten från sadeln, jag tycker dte känns lättare "får mer styrka" när jag är uppe o kan dra mot mig. än som det blir från marken att man drar "uppåt" från sig..
kanske ingen lösning för denna tjej, men hittils en lösning för mig.
men som sagt ska följa trådne o är också intresserad av svaren

Och vill man spänna mer innan man sitter upp så hjälper det ju en hel del om man står på en pall, tycker jag. Då känner i alla fall jag att jag får mer kraft!

Ja jag hade gärna hittat en här i sverige, har ont i händerna nu på vintern (ledproblem) så hade inte varit fel....får hålla koll här om nån hittar en!

Så här ser den ut som dom har på pegasos

spannare1_200x200.jpg

Den fungerar som en hävstång, jag har något liknande fast i metall.
Fast den där kanske också är gjord av metall vid närmare titt. Den jag har är bredare och plattare men samma princip.

Senast ändrad:

Jag funderar på om det finns nån pryl som gör att hon kan ta i med båda händerna.

Jag köpte en sadelgjordsspännare i metall av en svensk nätbutik för några år sedan. Just den spännaren var en svensk uppfinning, om jag inte minns fel - gjord som en liten platt hävstång med en pigg som man trär i sadelgjordens hål. Kanonbra att använda. Nu har jag använt den så länge att den börjar bli sliten (piggen börjar lossna) och jag gick därför in på nätet för att beställa en ny. Men tyvärr så hade butikens hemsida försvunnit från nätet - typiskt när man har hittat något som fungerar så bra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 161
Senast: Mint
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
363
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • WE-tråden