• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare hejsansvejsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 150
H

hejsansvejsan

HEj jag undara vad som menas med a-trändare b-tränare osv. och jag undrar på vilken nivå är man på om man har ridit i ca 4 år?
tack på förhand:laugh:

Sv: Hjälp?

Tränare går utbildningar för att få kalla sig c/b/a-tränare. C är första steget. Hänger på vilken nivå man tagit sina elever till bl a.

Helt omöjligt att svara på din andra fråga. Ganska stor skillnad att ha ridit ut i skogen i 4 år och ha ridit flera hästar om dagen i lika lång tid.

Jag har ridit i fyra år på ridskolan med ca 6 andra hästar vi har tränat både dressyr och hoppning och vi rider 1 timme i veckan

Beror på ändå. Alla ridskolor är ju inte likadana. Har du tagit några märken? Vad övar ni på? Och vad menar du med nivå?

Jag vill hävda att de flesta som ridit på ridskola, totalt en timme per vecka, i fyra år (med uppehåll för terminsuppehåll och liknande) är på nybörjarnivå.

Någon person som har talang och som har turen att rida på en mycket bra ridskola med mycket bra lärare, kan ha kommit en bit på väg.

Men en timmes ridning i veckan är inte mycket.

Jag anser att jag efter 35 år med hästar, varav regelbunden träning för instruktör de senaste 6-7 åren, är på "utbildad hobbynivå" där jag själv har utbildat häst från ren grundinridning till LA dressyr på väg mot MSV samt C/B-nivå inom western.
Hoppning däremot kan jag inte alls.

Om nu detta svaret är något slags ledning och beroende på vad man menar med "nivå".

För att jag som ryttare ska kunna säga att jag är på en viss nivå, tycker jag att ´jag ska ha utbildat en häst till den nivån.

Om jag exempelvis har utbildat en häst till LC nivå dressyr men tävlat någon annans välutbildade häst på LA dressyr, anser jag att jag som ryttare ligger på LC.

Men det var min åsikt, det;)

VAd menas med märken vad kan man ta för mäken och hur tar jag dom?:crazy:
jag vet inte riktigt vad jag tränar det är ju olika

Ja men vad övar ni på på lektionerna? Vad är det "svåraste" ni tränar på?

Det finns ridmärken man kan ta. Märke 1 är lättast. Cavalletti-bana, teoriprov och dressyrprogram med skritt och trav. Märke 4 är godkänt LB dressyr, 90 cm bana och teoriprov osv.

Sen håller jag med kryddelydd att en gång i veckan i fyra år är typ nybörjarnivå, undantag finns självklart.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 461
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
706
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 123
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur