• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 926
M

mizz_perfect

Nu i kväll när jag skulle ta in stoet och fölet gick fölet jättekonstigt. knäna lixom darrade och åkte lite utåt när ha nskrittade. inte i traven. Vad kan det vara för fel??

kan det beror på att stoet rejsat runt i hagen oavbrutet i ca 20min? sprungit regelbundet hela dagen. fölet är 5 dagar gammal. hade inga problem alls i morrse eller tidigare.

Jag skulle tro att han är trött av allt spring, kan inte märren hålla sig lugn så bör du nog försöka lösa det på nåt sätt så inte fölis råkar illa ut med t ex ledförändringar...

hoppas på att det är så som du tror. hon har liten hage men springer som en galning ändå. kan ju inte hålla dem inne heller.. fölisen la sig ner och som direkt när dom kom in nu på kvällen. får se hur han är i morron annars ringer jag veterinären

Det kanske kan bero på insekter som hon blir irriterad på så hon inte orkar vara stilla..försök att ta reda på varför hon springer så.....det är INTE bra för fölis alls det där...tillväxtzonerna är inte slutna någonstans när den är så liten och dom skall inte överbelasta dessa så som din får göra, det kan bli inflammationer och uppdrivna kotor, pålagringar mm mm....Jag tycker det är ganska allvarligt för din fölis.

Annars kanske det går att ha stoet ute nån timme då o då under dagen, om du är hemma förstås så det är praktiskt genomförbart.

Vet du varför hon springer sådär? Brukar hon göra det?
Klart att fölis osså blir orolig om mamman racar runt, den kanske hade mjölksyra o var helt slut i benen, därav den konstiga gångstilen.
Då min bara var 5 dgr gammal låg han ner jättemkt, flera ggr i timmen, det behöver dom.

Hoppas det ordnar sig. :)

jag antar att det är för at thon inte vill gå in. springer mest när man kommer till hagen. antar att det beror på att hon är rädd omfölisen. var ett jäkla spring där av mina syskon första dagarna. trots att jag var arg som ett åskmoln varje gång. tog tex 20 min att få in henne i dag. satt mitt i hagen med havre hinken. tillslut kom fölisen fram. sen fick jag tag i stoet. hatar sånna hästar!! så gjorde hon aldrig innan.

det är inte alls mycket flygfän så det beror nog inte på det.

får låta dem stå inne längre på dagarna isåfall. vill ju inte att fölisen blir förstörd :cry:

HAr hon ändrat beteende mot er sen hon fick fölis?? Isåfall kanske det blir bättre när hon går in i brunst igen(5-9 dgr efter fölning) och hon kanske blir lugnare då också får vi hoppas :)
Men det är ju både bä o bu med fölis, den behöver ju komma ut samtidigt som det inte är bra med en mamma som lever rövare....

Är hon lugn om det inte är några människor där?
Isf skulle jag låta dom få vara ute, varför inte dygnet runt när vädret tillåter?
Och se till att allt folk håller sig därifrån. :D

Man förstår ju att alla vill komma o kolla på fölisen, men det kan faktiskt vara rätt stressande för dom båda med allt spring.

Här var det skytteltrafik första dagarna, men tack o lov tog mina det bra. Fölis vilade då han behövde och mamman bara åt. :D

innan hon fick fölet kom hon springadne när man kom till hagen. efter fölning som en helt annan häst. springer så fort man kommer innom synhåll.

det är ju inte bra för fölet att behöva stå inne men vad gör man när man har en knäpp mamma som rejsar hela tiden. så var hon inte med de andra fölen

hon är något lugnare när det inte är folk där men det är nästan bara springa av ändå. när hon är still är nästan bara när fölet lagt sig ner.

tyvärr så har det regnat oavbrutet nästna se nhan föddes så jag har inte velat ha dem ute på natten.

mm knäpp häst :mad:

hoppas de inte är något allvarligt utan att han bara är överansträngd. det har inte vart så alls innan. upptäckte de nu i kväll när jag tog in dem

har hon någon bästa kompis som hon saknar att gå med. Mitt ena sto har alltid en kompis med sig, stona ser inte fölen som sällskap utan brukar sakna sina kompisar.
Jag brrukar låta stona gå ensamma i ca 10 dgr sedan släpper jag dem med en kompis, men mitt ena Hbl sto får gå med sin kompis redan efter 4-6 dgr då hon blir mycket lugnare. Nu vet jag att kompisen är världens bästa med andra föl. Det har hänt att ston springer ned sina föl mm. så försök att kom på en lösning som kanske passar ditt sto.

nu på morgonen när jag tog ut hästarna gick han helt osm vanligt igen. stoet jättelugn i hagen (longerade lite innan) men fölet däremot hade eld i baken :crazy:

pratade med strömsholm, dom trodde att han var så trött i benen och därför gick så. får hoppas på det.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 109
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 321
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka