Filifjonkan_

Trådstartare
Nu är det så här.

Jag skulle behöva hjälp. Rider en häst, som lätt blir framtung och går på bogarna.
Hur ska jag göra för att få honom att arbeta rätt?
Jag är inget proffs, och satsar inte ´på eliten, mena tt kunna jobba hästen rätt vore ju bra...
Så...fram med tips!!! :)

Sv: Hjälp...

Halvhalter, halvhalter, halvhalter...

Trist men sant. Och drivning för att få fart på bakbenen!

Red precis min unghäst idag som också gör så. Ändra takten så att den blir snabbare och "ärta" upp oich stressa lite, utan att han får gå fortare. Växla mellan det och takt där det tar längre tid mellan varje steg, samma tempo dock. Och mkt övergångar. Tänk på att inte hänga dig fast i munnen utan många små snabba sparkar om han börjar hänga, och pilla loss.

Halvhalter, tempoväxlingar och se till att hästen är framme för skänkel. :)

Är det mentalt att hästen är bekväm av sej skulle jag också göra tydliga halvhalter och mycket övergångar/tempoväxlingar och sånt som kommer åt bakdelen dvs skänkelvikningar, öppna/sluta, galoppfattningar osv för att "väcka upp" den så att säga.

Men man kan också fråga sej varför hästen är bogtung, ofta blir de det för att man låser dom i framdelen, eller att den inte söker sej tillräckligt ärligt framåt/nedåt utan fuskar nånstans i rygglinjen så det SER bra ut på halsen och så men om hela rygglinjen verkligen är lång och avslappnad kommer bakdelen under lite automatiskt och då räcker det faktiskt med halvhalter och övergångar för att få ännu lite mer lätthet fram.

Men den långa överlinjen är det jag skulle eftersträva först, plus att lära hästen trampa under sej med ett bakben i taget och få den att successivt vinkla om. Jättenoga med att man inte stör i handen och att man t ex inte sadlat för långt fram vid bogbladen.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V