G

Gibben

La handpenning på en häst och säljaren backade ut samma dag som hästen skulle åka. Påstod sig betalat tillbaka och att det skulle ta upp till tre dagar innan jag såg dom, nu gått tre dagar och inga pengar.

Vad ska jag göra? Har kvittot kvar från inbetalningen men det är allt jag har, jo och smset där hon skrev att hon gjort överföringen. Nu säger hon att de drogs i FREDAGS när hon skulle gjort det i torsdags!!

Är lite förbannad :devil:

Sv: Hjälp

La handpenning på en häst och säljaren backade ut samma dag som hästen skulle åka. Påstod sig betalat tillbaka och att det skulle ta upp till tre dagar innan jag såg dom, nu gått tre dagar och inga pengar.

Vad ska jag göra? Har kvittot kvar från inbetalningen men det är allt jag har, jo och smset där hon skrev att hon gjort överföringen. Nu säger hon att de drogs i FREDAGS när hon skulle gjort det i torsdags!!

Är lite förbannad :devil:

begär kvitto på att hon satt in pengarna åt dig!! kolla på internetbanken (om du har) aktuella händelser osv...fyfan vilken idiot:S

Helgdagar går bort när man räknar tid på banktransaktioner endast vardagar räknas.
Lägger man in en överföring via internet efter att banken har haft sin transaktionstid tex 16.00 så dras de mkt riktigt inte förrän dagen efter.
Så har pengarna inte dragits förrän i fredags och det tar 3 dagar mellan era banker (olika mellan olika banker) så borde ju inte pengarna vara hos dig förrän tidigast imorgon tisdag.

Helgdagar går bort när man räknar tid på banktransaktioner endast vardagar räknas.
Lägger man in en överföring via internet efter att banken har haft sin transaktionstid tex 16.00 så dras de mkt riktigt inte förrän dagen efter.
Så har pengarna inte dragits förrän i fredags och det tar 3 dagar mellan era banker (olika mellan olika banker) så borde ju inte pengarna vara hos dig förrän tidigast imorgon tisdag.
vi får verkligen hoppas att det är så enkelt alltså:)

Får verkligen hoppas det!! Men eftersom hon sa att hon skulle göra det i torsdags och idag när jag sa att dom inte kommit sa att hon gjorde det i fredags.... hon ändrar historien så blir jag mycket fundersam! :(

Har du ingen mer dokumentation? Köpeavtal, avbetalningskontrakt el liknande?
Ingat som visar något om varför du betalat en handpenning? :confused:

Vill du ha hästen, dvs genomföra köpet?

LIA

Nej för inte fått tillbaka min kopia för det skulle komam ihop med hästen upp.

Nu säger hon att pengarna kommit tillbaka till henne för hon skrivit en 2a för mycket så hon säger att hon ska gå och göra en direktöverföring i morgon. Har jag dom inte 12 i morgon ringer jag polisen!!

Hon kan alltid be sin bank att ringa över pengarna till din bank, det blir iofs en liten extra kostnad för henne men då har du pengarna på kontot direkt.

Har ni inte samma bank så spelar det ingen roll om banken eller hon själv för över pengarna, det tar lika lång tid.

Är handpenningen ditt huvudproblem?
Eller att säljaren inte vill fullfölja affären?

Om jag förstod dig rätt, så har du inga skrivna handlingar över den affär ni gjort?
"Nej för inte fått tillbaka min kopia för det skulle komam ihop med hästen upp"
Kopia på vad?

Obs! Ta inte det följande personligt!
Är det möjligt att man idag gör affärer på ganska betydande belopp och med stora ansvar involverade- utan att ha dokumentation (dvs av samtliga parter underskrivna avtalshandlingar)? :eek:
Skulle någon här "köpa" en TV för 15.000:-, betala summan och åka hem utan vare sig apparat eller papper? Dom kommer senare ... :angel:

Om det är så verkligheten ser ut, varför denna slappa och dumma (ursäkta) attityd när det är fråga om hästar?

LIA

:bow: :bow: :bow:
Mycket bra skrivet!

Massor av alla trådar här inne (känns det som iallafall) handlar om folk som blivit lurade, köpt trasiga hästar, gjort affärer dom ångrat osv. Och nästan alla de köparna är överens om att det är en oseriös säljare, de tänker ALDRIG tanken att de kanske är de som brister i sin undersökningsplikt/skriver kontrakt som inte håller m m och att det i många fall är köparna som handlar oseriöst.

Det finns hjälp att få hur man skriver kontrakt och går tillväga rent praktiskt när man köper häst, fler borde använda den hjälpen.
OBS! Mitt inlägg är inte heller personligen riktat mot TS utan en allmän uppmaning till alla som köper häst...

/Sydney

VARNING!!

Denna säljare verkar veta hru man tjänar pengar!!

Så här står längst ner i kontraktet:
"Skulle affären ej genomföras trots erlagd handpenning behålls 3000:- som skadestånd av säljaren. "

Jo men tjena!! Klart hon behåller hästen, hon tjänar 3000 på varje person som skriver kontrakt och betalar som hon inte skickar hästen till sen! ! Så fick allt utom 3000 tillbaka!

Förstod det som om jag backar ut så får hon behålla 3000 som ersättning och det var ok men tydligen gäller det om hon backar ut med!

Att en sådan sak verkar få gälla när köparen backar ur och försöker mygla på en en annan häst är sjukt :(

Tycker du ska rådfråga en advokat om detta....aldrig att jag bara skulle acceptera oavsett om jag skulle ha skrivit under denna paragraf.

De finns de advokater som har gratis råd per telefon....men nu är jö inte tretusen en världskatastrof--men men---du har säkert lärt dig nåt om hästförsäljare....

VARNING!!

Denna säljare verkar veta hru man tjänar pengar!!

Så här står längst ner i kontraktet:
"Skulle affären ej genomföras trots erlagd handpenning behålls 3000:- som skadestånd av säljaren. "

Jo men tjena!! Klart hon behåller hästen, hon tjänar 3000 på varje person som skriver kontrakt och betalar som hon inte skickar hästen till sen! ! Så fick allt utom 3000 tillbaka!

Förstod det som om jag backar ut så får hon behålla 3000 som ersättning och det var ok men tydligen gäller det om hon backar ut med!

Att en sådan sak verkar få gälla när köparen backar ur och försöker mygla på en en annan häst är sjukt :(

Tja, du har ju faktiskt godkänt det eftersom du skrev på avtalet.

Det är svårt att komma med synpunkter här eftersom du inte svarar på frågor eller lämnar relevant information.

Men OM det är säljaren som vägrat fullfölja affären, kan vederbörande knappast åberopa ett skadestånd.

Som det ser ut här i tråden, har du rätt att få tillbaka även dom 3.000:-. Med all reservation för info vi inte vet något om.

LIA

men men---du har säkert lärt dig nåt om hästförsäljare....
Jag tror inte att "hästförsäljare" är varken bättre eller sämre än försäljare inom vilket annat område som helst. Detsamma gäller även "hästinköpare". ;)

Förhoppningsvis har många lärt sig att inte göra affärer på lösa boliner.
För att citera Sidney:
"Det finns hjälp att få hur man skriver kontrakt och går tillväga rent praktiskt när man köper häst, fler borde använda den hjälpen." Instämmer helt!

LIA

Advokat och polis inblandat då denne ej har ett fullgodkänt avtal då denne ej lämnat alla uppgifter skyldiga i kontrakt (har en kopia i mailen) samt ej klargjort avtal innan denne tog pengar och dessutom backade ur efter allt var klart.

Advokaten har klargjort att denne säljare gjort sig skyldig till stöld och bedrägeri och hon är numera anmäld.

Efter att ha läst den här tråden och en del andra trådar börjar man fundera på om man vågar sälja hästen..

Om det är något som strular till det minsta lilla och man kanske inte hinner till banken den dag det är utlovat och man missat nån punkt i kontraktet riskerar man att bli polisanmäld av köparen.

Nu vet jag inte om du blivit lurad på riktigt, det kan mycket väl vara att säljaren i det här är oärlig, men kan också vara okunnig vad gäller kontraktsskrivning.

Självklart är det tråkigt att du blivit lurad, men jag har svårt att tro att man drar det här vidare till rättegång, det handlar enbart om 3000:- och en rättegång kostar långt mycket mer än så.

kl

det som jag tycker låter mest skumt är att hon "fick tillbaka pengarna" för att hon skrivit en siffra fel.. för man över via internetbank så får man reda på det direkt eftersom det inte går att föra över då! det tar inte någon dag innan man får ett felmeddelande!

och går man till banken så ser dom direkt att det är fel konto. dom ringer ju inte efter någon dag och säger det direkt...

har du betalat handpenning kan inte säljaren häva köpet utan anledning o du kan alltså kräva att köpet genomförs vänd dej till en av sveriges hästjurister. Köplagen gäller!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Bullen22
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka