K

katttja

Jag ska efter sommaren börja på gymnasiet, jag har valt NV-NV 4-årig på st:Petri i malmö och jag behöver lite hjälp. Om någon vet ... vi håller på att diskutera häst hemma jag har aldrig haft häst innan men har ridit länge, alla mina kompisar har häst(de flesta). 4-årig innebär att kursen går på 4 istället för på 3 år och jag har börjat skolan ett år tidigare. Så jag undrar om jag har tid med häst (ngn som vet )? jag vet att jag måste ha medryttare minst 2ggr i veckan och jag har också bestämt att om jag har prov så tar medryttaren hästen den dagen innan. Vad tycker ni? Jag har hela mmitt liv velat ha ponny... kommer jag klara av studierna ? Har någon gått NV-NV 4 årig Berätta om den. Tack

Sv: HjÄlp

Hade jag varit som du (det var många år sedan jag var i den sitsen!) hade jag nog väntat med att skaffa häst till skolan var avklarad.

Det finns få saker som är så frustrerande som att känna att man inte hinner med det man vill göra med sin häst. Känna att man borde plugga när man är hos hästen och att man borde vara hos hästen när man pluggar.

Många söker medryttare, det är svårt att hitta riktigt bra medryttare som man kan lita på. Tänk om du inte får den hjälp du behöver? Eller om du inte riktigt litar på medryttaren och ändå får göra allt själv?

Jag håller inte med Lovisaleonora_!
Jag har inte gått på den linjen och vet inte hur mkt hjälp du får i stallet eller hur lätt du har för studier och så men jag tycker inte att man ska vänta med häst till efter skolan ifall man har förutsättningar och vilja att ta hand om en.
Varför ska man det? Gymnasiet är ändå inte så allvarligt och det lär bli tuffare sedan om man ska plugga vidare och flytta hemifrån och jobba samtidigt :crazy: Usch.
Lycka till! ;)

Jag skaffade min första häst samtidigt som jag flyttade hemifrån och började plugga på universitetet. Det fungerade alldeles utmärkt. Har aldrig ångrat det även om det var lite fattigt ibland. Så jag tycker absolut du ska skaffa häst om du vill och har möjlighet. Man kommer alltid i livet att ha saker som tar tid och energi. Är det inte skola så är det jobb. Hästar är en livsstil och fritidssysselsättning. Vill man ha häst så hinner man med det. Lycka till med vad du än beslutar att göra.

Kan du få hjälp med fodringar,in/utsläpp mm om du vill så måste ju inte stallet ta jättemkt tid för dej om du har mkt i skolan..

Sj gjorde jag ett uppehåll under de två sista åren på gymnasiet men visst hade jag hunnit om jag inte prioriterat jobb fest kompisar o före...tur att jag tog mitt förnuft till fånga igen!:p

Just det ja!
Vi har en tjej i stallet som flyttat hit för att läsa till civilingenjör som hinner med sina två hästar,varav den ena tävlar hon..så prioriterar man rätt så hinner man nog..

Jag hade aldrig, ALDRIG, hunnit med min häst utan mamma!!
Och jag går inte ens "ren" natur, jag går hippologigymnasiet (naturvetenskap inriktning häst).

Men... Om du har möjlighet att skaffa häst nu så gör det! Jag håller med Onion!
Innan du gör det så ta reda på så att du vet aldeles säkert att du kan få hjälp om det behövs! och då menar jag utöver medryttaren.
Kan dina föräldrar åka ut och fixa lite lätt om det kör ihop sig?
Om inte så kan det vara bra att höra sig för bland de blivande stallkompisarna.

Tänk också på att du komer vara tvungen att hoppa över mycket annat pga hästen om du har den samtidigt som allt plugg!
Det är ju viktigt att du inte skaffar häst "för att alla vänner har det".
Om du aldrig har haft ansvar för en egen häst innan så kan det faktiskt vara en bra ide att ta foderhäst först...

Hoppas det löser sig! För isf kommer du ha en väldigt rolig tid framför dig!:bump:

Jag tackar jÄttemycket för alla svar. Det är ett svårt beslut och jag får se hur jag ska göra :P

min kompis som har häst går där. hon tycker det är rätt jobbigt. mycket pluggande å så. hon har medryttare 3-4 ggr i veckan. du kan väl gå en termin och se vad du tycker (du kanske tycker att det är super lätt, vem vet?) och sen kan du se om du tror att du klarar av att ha häst. annars är ett bra alternativ att ha foder ponny/häst eller bli medryttare. då har du inte lika mycket ansvar. lycka till!

Jag tycker du ska vänta, och gå ½-1 år på skolan först.
Man kan ändras MYCKET när man börjar gymnasiet, och det är inte ens säkert att du verkligen vill eller orkar med att ha en häst då.

Känner du att du fortfarande har intresset kvar, och att du har några timmar varje kväll över till annat, så varför inte?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 238
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka