Hjälper glucosamin?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 045
N

nixa 324

Hjälper Glucosamin mot tex patellaupphakningar?
Någon som vet?

Sv: Hjälper glucosamin?

Ställde kanske frågan en aning konstigt?
Det jag menar är om det finns någon effekt att ge Glucosamin till en häst med patellaupphakning?
Kan det på något vis hjälpa att stärka upp benet, så upphakningen minskar? I samband med träning alltså.

Det som glucosamin ska kunna hjälp för enligt forskningen är artros. Det vill säga förslitning på ledbrosket. Det sker naturligt med stigande ålder förslitningar och det är just åldersförändringarna som ska kunna motverkas om man börjar med preparatet i tid och lindras om de redan har uppstått.

Så om upphakningen beror på det skulle det kunna hjälpa något. Men det handlar i så fall om långsiktiga behandlingar i stort sett livet ut.

Har inte läst någon vetenskaplig rapport själv, men har hört att smältbarheten för glucosamin för häst är så låg att det inte borde ha någon effekt.

Upphakningen beror på muskelns styrka och dragriktning och knäets anatomi. Finns ingen anledning att tro att glukosamin, hur bra det än skulle tas upp, kunde påverka det. HH

Vi har blivit rek. att ge våran extra b-vitamin mot patellaupphakningar , har inte hört att glukosamin ska ha ngn effekt mot det problemet.

Ok, tack för era svar. Det där med b-vitamin har jag med hört.
Har inte tänkt på det men han har faktiskt blivit bättre i hakningarna sedan jag började ge b-vitamin och jäst.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 088
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
823
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 953
Senast: tanten
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka