L
lasseman
Jag tycker det är lite intressant att man inom den här sektionen är så tveksam till hjälpmedel vid inridning och utbildning av hästar. Antagligen är det så att många har erfarenheter från annan dressyrridning där dessa hjälpmedel använts på ett felaktigt sätt eller använts för att dölja problem. Ur det har det utvecklats någon filosofi att det enda rätta är att rida med så lite "tingel-tangel" som möjligt oavsett vilken nivå eller vilka problem man har. Det man missar är att det faktiskt finns korrekta användningssätt av dessa hjälpmedel och där kan de vara av stor nytta.
Jag är ingen förespråkare av att ha onödiga prylar på hästarna (har nog att göra rent och hålla reda på ändå
) Men i vissa fall är det motiverat att använda hjälpmedel och då ska man väl inte behöva be om ursäkt för sig...? Det känns så här inne.
Hjälpmedel jag syftar på är nog framför allt nosgrimmor (det var i den tråden det här slog mig) och olika hjälptyglar (chambon, graman, martingal osv.) Långa sporrar och skarpa bett är ju däremot HELT legitimt här men attans om man sätter på en graman
.
Funderingar???
Jag är ingen förespråkare av att ha onödiga prylar på hästarna (har nog att göra rent och hålla reda på ändå
Hjälpmedel jag syftar på är nog framför allt nosgrimmor (det var i den tråden det här slog mig) och olika hjälptyglar (chambon, graman, martingal osv.) Långa sporrar och skarpa bett är ju däremot HELT legitimt här men attans om man sätter på en graman
Funderingar???