Hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 1 725
T

Tilla

Hm... Lite fundersam... Kan någon beskriva för mig vad GRAMANTYGLAR hjälper för?? Förra ägaren till min nuvarande har kört han både på GRAMANTYGLAR O MARTINGAL... Kan någon hjälpa mig o förklara för mig vad man anv GRAMANTYGLAR till ??? *NYF* ;)

Sv: Hjälptyglar!

Gramantyglarna fäster du i sadelgjorden, sedan genom bettringarna och tillslut håller du dem i handen som en tredje tygel. Används till att få hästen att gå "rätt" med huvudet.

Scarlet skrev:
Gramantyglarna fäster du i sadelgjorden, sedan genom bettringarna och tillslut håller du dem i handen som en tredje tygel. Används till att få hästen att gå "rätt" med huvudet.

Hur menar du? :bump:

Förlåt.. inte tredje, andra :p
Vågar tyvärr inte förklara närmare vad den används för.

Scarlet skrev:
Förlåt.. inte tredje, andra :p
Vågar tyvärr inte förklara närmare vad den används för.

Klart du vågar... Men om du ej vågar o skriva de i forumet så skicka de på ett PM till mig.. här på buke

Den används till det alla aldra hjälptyglar används för - att hjälpa hästen till rätt form. Sen finns det vidare åsikter om hurvida det är rätt och fel att använda hjälptyglar. Sök på gamla trådar!

Tigertofflan skrev:
Den används till det alla aldra hjälptyglar används för - att hjälpa hästen till rätt form. Sen finns det vidare åsikter om hurvida det är rätt och fel att använda hjälptyglar. Sök på gamla trådar!

Alla gammla trådar jag läser fattar jag ej ett jota av...Så mycket negativt o possitivt o neee... blir bara dep av o läsa... Vill bara veta varför,jag har dok hört att dom har kört han på GRAMANTYGLAR för att han slår upp huvudet o e ganska så het.. men jag vet ej..

Med en gramantygel rätt använd kan man få hästen att sänka huvudet och komma upp med ryggen, så det är nog därför din häst har körts med det.
Dessutom kan man använda gramanen som en "nödbroms" , och "servostyrning" (om den fästs i sidorna i sadelgjorden)

PrinceFair skrev:
Med en gramantygel rätt använd kan man få hästen att sänka huvudet och komma upp med ryggen, så det är nog därför din häst har körts med det.
Dessutom kan man använda gramanen som en "nödbroms" , och "servostyrning" (om den fästs i sidorna i sadelgjorden)

Nödbroms?? Servostyrning?? Vad händer om man kör detta på han?
Jag tänkte köra med martingal,men jag vet ju helt varför dom körde på GRAMANTYGLAR ... kan de vara som en Nödbroms? om han skulle bli het kan de vara därför?
jag vet inget om dessa mäniskor som hafft han...
Dok har han byggt alla muskler fel..

med en gramantygel kan man tvinga ned huvudet på hästen, en martingal tar ju bara emot om hästen verkligen slår upp huvudet.

Tilla skrev:
Nödbroms?? Servostyrning?? Vad händer om man kör detta på han?
Jag tänkte köra med martingal,men jag vet ju helt varför dom körde på GRAMANTYGLAR ... kan de vara som en Nödbroms? om han skulle bli het kan de vara därför?
jag vet inget om dessa mäniskor som hafft han...
Dok har han byggt alla muskler fel..
om hästen drar iväg rejält kan man dra tillbaka i gramanen och på så sätt tvinga ihop hästen och få stopp på den.
inget att rekommendera dock, utan ska bara användas i nödfall.

med gramanen kan man lätt få en häst som krullar ihop sig och släpper bettet om man inte lättar ordentligt, och går hästen bakom på det sättet får den inte de rätta musklerna...

PrinceFair skrev:
om hästen drar iväg rejält kan man dra tillbaka i gramanen och på så sätt tvinga ihop hästen och få stopp på den.
inget att rekommendera dock, utan ska bara användas i nödfall.

med gramanen kan man lätt få en häst som krullar ihop sig och släpper bettet om man inte lättar ordentligt, och går hästen bakom på det sättet får den inte de rätta musklerna...

Kan de vara så att han har krullat ihop sig...att de e därför han har satt alla muskler helt fel?*nyf*

Jag planerar EJ att köra med Gramantyglar men tycker de e skoj o få reda på varför dom ev har hafft de på han

Antagligen hade den tidigare ägaren svårt med att få hästen att gå med huvudet i rätt form utan att den slog upp huvudet. Därav martingalen som inte gjorde det möjligt för hästen att slå med huvudet och gramanen för att få den att gå i rätt form.

Gissningar.

svårt å veta när man inte har sett hästen, men visst kan det vara så....
en häst som går kraftigt ihopdragen bakom lod får inte med sig rygg och bakben i rörelsen, och därför bär den inte upp sig på rätt sätt och självklart påverkar det vilka muskler hästen sätter.

men som sagt, jag har ingen aning om hur hästen ser ut och är, det kan ju lika gärna bero på något helt annat.

i fel händer kan gramantygeln göra mycket skada, det verkar finnas någon sorts övertro att den är en universallösning när man stöter på problem i ridningen. :smirk:
MEN, men i rätt ögonblick och rätt hand så kan den vara till hjälp.
Fördelen är ju att du kan ta i den för att sedan släppa och bara låta den hänga där, andra hjälptyglar går inte att släppa efter på samma sätt.

PrinceFair skrev:
svårt å veta när man inte har sett hästen, men visst kan det vara så....
en häst som går kraftigt ihopdragen bakom lod får inte med sig rygg och bakben i rörelsen, och därför bär den inte upp sig på rätt sätt och självklart påverkar det vilka muskler hästen sätter.

men som sagt, jag har ingen aning om hur hästen ser ut och är, det kan ju lika gärna bero på något helt annat.

har en ganska bra bild på han... jag kan pröva o lägga ut

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: Pegasus63
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 437
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka