Hjälptyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 1 725
Sv: Hjälptyglar!

du måste lägga ut den på internet först, nu ligger den bara på dig hårddisk. Gå till Photobucket.com och skaffa dig ett gratis fotoalbum!

ATT46793.jpg

Dok syns de lite dåligt vid hans manke.. han har jätte manke

Så lite så!
Han ser lite tunn ut över överlinjen. Hur länge har du haft honom, och hur vet du vad tidigare ägare har ridit honom med?
De kanske även kan förklara varför? :idea:

popeye skrev:
Så lite så!
Han ser lite tunn ut över överlinjen. Hur länge har du haft honom, och hur vet du vad tidigare ägare har ridit honom med?
De kanske även kan förklara varför? :idea:

Jo jag vet hela han e tunn... *suck* jag har ägt han knappt en månad nu.. fick tag i han på ett sk hästhem,då ägaren ej hadde tid o varken ha han el sälja han.. Fick höra av hon som ha häst hemmet att dom hadde ridit med gramantyglar o martingal..
Dok e han ej riden så mycket på senare tid...
Nu har jag ej hunnit sätta igång han då han hadde stora hovproblem när han kom till mig

ah, jag förstår!
efter lite tid kommer han säkert bli jättefin!

popeye skrev:
ah, jag förstår!
efter lite tid kommer han säkert bli jättefin!

:) Tack.. :)

Du vet inge man kan göra för o bygga upp han runta manken o så

Det är populärt i vissa stall (och i perioder) att använda graman för att gå genvägar (tror man) för att få hästen i form. Jag tror att din häst kanske är (har varit) het och kört upp huvudet och sänkt ryggen. Resultatet är inga ryggmuskler men underhals. Att sätta på graman är ofta för att bromsa såna hästar, eller för att hindra bockningar tex.
En het häst måste ridas "lugnande" istället och med mycket säte och ben. Den ska inte hetsas och börja gärna arbeta från skritt, om den hetsar upp sig, ta tillbaka, börja om. Försök vara lugn och stadig, sitta djupt, och få den att söka sig fram själv på bettet. Bra med ridhus (helt ensam i det) eller annan plats utan en massa stärningar. En hoppglad häst blir tex hetare om det står hinder framme.
Mycket vikthjälper, och mycket lugn. Klättra för att stärka ryggen. osv. Trava långa lugna pass.
Så fort den hetsar (om den gör det) så ta tillbaka, lugna, börja om.

minimi skrev:
Det är populärt i vissa stall (och i perioder) att använda graman för att gå genvägar (tror man) för att få hästen i form. Jag tror att din häst kanske är (har varit) het och kört upp huvudet och sänkt ryggen. Resultatet är inga ryggmuskler men underhals. Att sätta på graman är ofta för att bromsa såna hästar, eller för att hindra bockningar tex.
En het häst måste ridas "lugnande" istället och med mycket säte och ben. Den ska inte hetsas och börja gärna arbeta från skritt, om den hetsar upp sig, ta tillbaka, börja om. Försök vara lugn och stadig, sitta djupt, och få den att söka sig fram själv på bettet. Bra med ridhus (helt ensam i det) eller annan plats utan en massa stärningar. En hoppglad häst blir tex hetare om det står hinder framme.
Mycket vikthjälper, och mycket lugn. Klättra för att stärka ryggen. osv. Trava långa lugna pass.
Så fort den hetsar (om den gör det) så ta tillbaka, lugna, börja om.

Mitt i prick... han e "pigg" o slåt gärna upp huvudet.. gärna så man blir nockad. Tack för dina tips jag ska testa detta.. :) Dok har vi inget ridhus men paddok... får testa o se vad som händer..

Tusen tack :banana:

Lycka till och kämpa på, det kommer inte att gå så lätt om hästen är felriden länge, men ge inte upp!

Jag kanske ska lägga till att: behåll martingalen, gärna lite kort om risken är att du får halsen i ansiktet när din häst slår upp huvudet. Håll hästens hjärna lagom sysselsatt genom volter, åttvolter, mm och försök att inte bli irriterad om det inte fungerar förrän efter 25:e gången. (Man blir irriterad men visar man det hetsar hästen upp sig igen. En av dem jag rider är sån, och man får bita ihop och sitta djupt i sadeln och andas lugnt) . Belöna när den varvar ner och sänker huvudet, genom att berömma och försöka lätta ännu mer i handen.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: Pegasus63
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 437
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka