Bukefalos 28 år!

Hjorten som tror att den är häst

Sv: Hjorten som tror att den är häst

Awwie.

Hoppas den klarar jaktsessongen. (ingen kritik mot jakt.)
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

hmm, jag vet inte riktigt om jag håller med...eller på ett sätt men det är ett vilt djur som blivit tamt, de KAN bli aggresiva och ställa till med oreda...äsch jag vet inte riktigt. LIte fränt är det iallafall om man bortser från att den egentligen är vild!
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

o andra sidan har ju inte en människa lyft ett finger för att göra den tamt. dom har ju bara ignorerat den och det blir nog inga problem =) den flyttar nog så snart den är mogen för det =)
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Jo men att den är orädd för människor kan vara lika illa, men vi får hoppas den flyttar snart:)
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Det hade nog varit värre om det varit en älg. De kan ställa till med mycket elände om de blir aggressiva, vilket de ju ibland blir även i vilt tillstånd för att vakta sina kalvar t.ex.
Men jag har aldrig hört om en hjort som gjort något.
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Tror det rör sig om en förvirrad fjolårskalv som lämnat sin mamma men nu har hittat annat att ty sig till (hästarna) plus att den hittade mat på köpet. Hjortar är i regel inte aggressiva som t.ex. älgar, älgar är snarare medvetna om sin storlek och är inte lika sårbara. En hjort däremot är liten och ett lätt byte, därför flyr de hellre än "stannar och slåss". Så jag tror inte det skulle bli något större problem med en hjort i hagen. När könshormonerna börja spöka tror jag nog att den ger sig av, sålänge den inte hindras av stängslet.

Oerhört gulligt tycker jag dock! :love:
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Så då är det väl inget konstigt att en hjort tror att den är häst.
Jag vet inte om det är konstigt att en hjort tror att den är en häst, men det som jag tycker är konstigt är att hästarna inte "bryr sig".
Om mina hästar skulle "råka ut" för någonting liknande, då skulle dom då bli VÄLDIGT "upprörda"!
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Hästarna vänjer sig ganska snart. Hade två fjolårskalvar (älg) som gick utanför vårt staket en vår i flera veckor. Hästarna var först livrädda sedan blev dom mer och mer intresserade. Till sist gick dom nästan precis bredvid varandra fast med eltråd emellan dom.
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Ja, det är klart, det går att vänja sig med nästan allt. Men jag tycker ändå att den där vilt-vittringen skulle gör dom, i viss mån, osäker. Fast om man tänker på cirkus tex, där går ju hästar och elefenter, zebror och åsnor, sida vid sida, som om dom vore "släkt". Men inte i samma hage kanske. Jo, jag har sett åsnor och zebror i samma hage, i alla fall.
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Vad gör hjorten när hästarna går in på kvällen?:confused: :confused:
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Naj!!
Gud vad gulligt!!
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Kanske så slets hjorten ifrån sin mamma vid liten ålder och fick ett litet stöd från hästarna. :) Han kopllade kanske ihop dem med värme & mat! :)
 
Sv: Hjorten som tror att den är häst

Förra vintern hade vi en rådjurs bock som kom in till våra renar och bodde där med dom hela vintern. Han var med i gänget och fick äta med dom. När renarna släpptes på våren var han med i flyttningen ett tag men sen stack han sin egen väg...
Vi hoppades att han kanske skulle komma tillbaka den här vintern men vi har inte sett några spår efer småklövar.Kanske har han svältit i hjäl, det är inte så lätt för rådjuren här uppe...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 732
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 000
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
891
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 499
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp