Vad ska jag ta mig till med denna lilla ponny?

@Mia_R Jo. Jag har tänkt den tanken.
Jag fattar att det låter väldigt långsökt och snälla tyck inte jag är superkorkad och döm mig inte för hårt 🙏 Vår ponny var aktuell för en pilotstudie för ny medicin mot EMS. Tyvärr har vi inte hört något från medicinska-vad-det-nu-heter-forskningsinstitut (eller nåt i den stilen). Men eftersom många med EMS får äta kanagliflozin med god effekt så kanske hon kunde få det utskrivet eftersom hon inte kom med i studien. Om det skulle göra att risken för fång är lägre och hon kan gå på örtrik ängsmark, efter samtal med veterinär såklart, med betesreducerare så kan jag lösa resten av året i så fall. Jag har 100-tals lösningar på lager OM hon klarar av sommaren. Jag kan lösa det mesta, men har svårt att hitta bra lösningar så hon kan gå med de stora just nu och över sommaren.

Ponnyn fick lindrig fång förra sommaren och svarade bra på behandlingen. Kommer inte ihåg hur länge hon stod på box, men hon återhämtade sig snabbt. Sommaren innan dess lät jag ju henne gå på fri tillgång på gräs utan att hon fick fång. Missuppfatta mig rätt nu... Men hade det varit "värre" om fången var svår? Alltså jag menar risken att lättare få det igen? Förstår ni hur jag menar?
 
Ponnyn varken ska eller kan "bjuda till lite". Släpp det där, justera dina förväntningar till verkligheten för en häst.

Det lät ju nu som att skogshagen är långt bort från gården? Det är väl inte alls konstigt att hon blir panikig och skrikig då, instängd på "främmande plats" med någon som inte gillar en?

Hästar är hästar, inte människor. Dom har känslor och tankar, men på hästvis, inte på samma sätt som människor. Vi är olika typer av däggdjur med delvis olika behov.

Sälj/flytta shettisen omgående. Låt ponnyn gå i egen hage nära de stora. Medans ni funderar på hennes framtid.
Jag var nog inte så tydlig. Det var ett svar på att vi redan provat att ha halvbloden utom synhåll och att det inte fungerade. Vi tog hem dem eftersom vi inte stod ut med att se henne så upprörd, samtidigt som vi ville ge henne lite tid att gilla läget. Vi har redan konstaterat att all jobb med den hagen var förgäves.
 
@skiesabove ponnysarna är särade på sen söndagskväll. Vi släppte förvisso in dem i samma när vi kom hem från skogen, där de ju för all del också gick ihop de timmarna , men särade på dem efter 5 min.
 
@Mia_R Jo. Jag har tänkt den tanken.
Jag fattar att det låter väldigt långsökt och snälla tyck inte jag är superkorkad och döm mig inte för hårt 🙏 Vår ponny var aktuell för en pilotstudie för ny medicin mot EMS. Tyvärr har vi inte hört något från medicinska-vad-det-nu-heter-forskningsinstitut (eller nåt i den stilen). Men eftersom många med EMS får äta kanagliflozin med god effekt så kanske hon kunde få det utskrivet eftersom hon inte kom med i studien. Om det skulle göra att risken för fång är lägre och hon kan gå på örtrik ängsmark, efter samtal med veterinär såklart, med betesreducerare så kan jag lösa resten av året i så fall. Jag har 100-tals lösningar på lager OM hon klarar av sommaren. Jag kan lösa det mesta, men har svårt att hitta bra lösningar så hon kan gå med de stora just nu och över sommaren.

Ponnyn fick lindrig fång förra sommaren och svarade bra på behandlingen. Kommer inte ihåg hur länge hon stod på box, men hon återhämtade sig snabbt. Sommaren innan dess lät jag ju henne gå på fri tillgång på gräs utan att hon fick fång. Missuppfatta mig rätt nu... Men hade det varit "värre" om fången var svår? Alltså jag menar risken att lättare få det igen? Förstår ni hur jag menar?
Det är alltid en risk att det kommer tillbaka, men min shettis hade fång innan jag köpte henne som sällskap för >10 år sedan och har aldrig fått det igen. Tyvärr fick jag däremot avliva en annan shettis som kom tillsammans med henne och som jag fick men den rackaren rymde dessutom hela tiden så jag hade svårt att hålla full koll på henne.

Jag hade kontaktat de som håller i studien och frågat eftersom du inte hört något från dem, de borde ju kunnat meddela att hon inte kom med kan jag tycka.

Mina shettisar fick betesreducerare, jag har testat bägge sorter på dem. Det är ingen bra lösning dygnet runt men om de går in på natten så kan det fungera dagtid, eller gå ute nattetid och stå inne dagtid?

Torka och nedbetat gräs ger en öka risk för fång och som jag förstått det så kan det även spela roll vilken tid på dygnet de går ute. Mina hästar kommer alltid in dagtid sommartid när det är varmt pga insektstrycket och får istället gå ute över natten när det är svalare och inte en massa bromsar i farten. Örtrik ängsmark/skogsbete låter bra.
 
Det är alltid en risk att det kommer tillbaka, men min shettis hade fång innan jag köpte henne som sällskap för >10 år sedan och har aldrig fått det igen. Tyvärr fick jag däremot avliva en annan shettis som kom tillsammans med henne och som jag fick men den rackaren rymde dessutom hela tiden så jag hade svårt att hålla full koll på henne.

Jag hade kontaktat de som håller i studien och frågat eftersom du inte hört något från dem, de borde ju kunnat meddela att hon inte kom med kan jag tycka.

Mina shettisar fick betesreducerare, jag har testat bägge sorter på dem. Det är ingen bra lösning dygnet runt men om de går in på natten så kan det fungera dagtid, eller gå ute nattetid och stå inne dagtid?

Torka och nedbetat gräs ger en öka risk för fång och som jag förstått det så kan det även spela roll vilken tid på dygnet de går ute. Mina hästar kommer alltid in dagtid sommartid när det är varmt pga insektstrycket och får istället gå ute över natten när det är svalare och inte en massa bromsar i farten. Örtrik ängsmark/skogsbete låter bra.
Då har jag ju i alla fall liiiiite bättre förutsättningar. Det kanske finns lite hopp ändå om jag kan vänja in henne försiktigt och låta henne komma in i stallet halva dygnen. Jag ska förstås diskutera saken med veterinär först, se vad han säger om medicineringen och om det finns chans att det kan fungera. Hon skulle bli så mycket lyckligare om hon så bara fick gå en stund med de stora varje dag än vad hon är nu.
 
Jag säger som de andra, det är inget fel att inse att det inte går och då ta bort ponnyn. En död häst lider inte, rent krasst.

Visst skulle den kanske bli lyckligare av att gå med de stora hästarna en stund, men en dag är lång. Väger 1 timme upp mot övriga 23 när hon är stressad?
 
Jag säger som de andra, det är inget fel att inse att det inte går och då ta bort ponnyn. En död häst lider inte, rent krasst.

Visst skulle den kanske bli lyckligare av att gå med de stora hästarna en stund, men en dag är lång. Väger 1 timme upp mot övriga 23 när hon är stressad?
Tack för input! Jag förstår hur du menar och jag har även det i kalkylen.
 
Då har jag ju i alla fall liiiiite bättre förutsättningar. Det kanske finns lite hopp ändå om jag kan vänja in henne försiktigt och låta henne komma in i stallet halva dygnen. Jag ska förstås diskutera saken med veterinär först, se vad han säger om medicineringen och om det finns chans att det kan fungera. Hon skulle bli så mycket lyckligare om hon så bara fick gå en stund med de stora varje dag än vad hon är nu.

Är hon överviktig i nuläget? Vilket hull har hon enligt Henneke-skalan? Hård och tjock nacke? Hur mår hovarna?

(det är faktorer som spelar roll inför att avväga risken för återfall - är hon riktigt smärt och hovarna är perfekta är risken betydligt lägre, är hon fet och hovarna fortfarande under rehab är risken högre)
 
Är hon överviktig i nuläget? Vilket hull har hon enligt Henneke-skalan? Hård och tjock nacke? Hur mår hovarna?

(det är faktorer som spelar roll inför att avväga risken för återfall - är hon riktigt smärt och hovarna är perfekta är risken betydligt lägre, är hon fet och hovarna fortfarande under rehab är risken högre)
Jag mäter henne varje fredag och hon väger enligt bandet ca 240-245 kg och är 125 cm hög. Hon håller vikten bra! Jag har så svårt att vara helt objektiv när det gäller att skatta henne på skalan, men om man går på beskrivningen så skulle jag säga 5. Veterinären som checkade henne sist tyckte hon såg bra ut och sa att hon låg där hon skulle i vikt. Ingen tjock, hård nacke vilket veterinären också sa var jättebra. Hon har fettdepåer precis framför sadelgjordsläget som inte går bort. Hon är i helt okej kondition, men inte super efter att ha ridits sporadiskt under vintern och var avställd juli-september. Börjades sättas igång i oktober. Hon är av lite mer nättare modell.
Hovarna är fina. Förutom ränderna då. Går barfota (har gjort hela tiden hos oss) och visar inget tecken på obehag av att gå på hårdare underlag. Hovis säger att de ser fina ut i alla fall 🙈
Jag ska ställa honom mot väggen nästa gång. Jag tycker hovarna ser ut precis som innan hon fick fång. Är det något särskilt jag ska kolla efter för att själv se om de är dåliga? När jag googlar hittar jag bara extremfall av fånghovar och så ser de verkligen inte ut.

När jag misstänkte fång i somras så var det för hon var så stapplig både veterinär och hovslagare missade då att det var fång. Efter att hon stått på box några dagar fick hon komma ut igen och var som vanligt. Efter ett par veckor kom samma symtom tillbaks. Hon stod inte i fångställning, ingen feber, ingen dålig mage. Egentligen inget annat än att hon var stapplig igen och 2a gången konstaterades fång. Hon återhämtade sig snabbt. Hur snabbt minns jag inte. Eftersom hon i august fortfarande var lite lurvig ville jag ta prover för ppid och så togs det för EMS också. Båda kom tillbaka positiva. Resten av resan kan man utläsa i tråden 🫣
 
. Är det något särskilt jag ska kolla efter för att själv se om de är dåliga? När jag googlar hittar jag bara extremfall av fånghovar och så ser de verkligen inte ut.
Hur ser lamellranden ut? Där tycker jag att jag ser störst skillnad, har en shettis med fånghistorik (och sämre hovar som följd) och en utan.
 
Jag vill att vår ponny ska vara lycklig. Alla mina försök har bara varit till ponnyns bästa. En del idéer och försök har varit dåliga men ingen ska kunna säga att jag inte bryr mig. Jag försöker anpassa situationen med de tillgångar och medel jag har. Visst, jag skulle kunna lägga ännu mer pengar än jag redan gjort på en grushage mitt i gräshagen som jag har. Jag har redan lagt resurser på att bygga en anpassad hage till ponnysarna så de ska få i sig minimalt med gräs. Jag har utan att klagat en enda gång i verkliga livet eller i den här tråden strött pengar utan att blinka direkt och indirekt på den här lilla ponnyn för att jag ska känna att jag gjort ALLT om det går åt helvete. Men jag måste också tygla mig själv och inte skena iväg ännu mer än jag redan gjort. Är det värt att bygga en grushage i hagen? Hur stor är chansen att det blir bra och att hon blir nöjd? Hur mycket ska det kosta till vilken smak?
Jag har i bakhuvudet precis hela tiden att det här kanske bara kan sluta på ett sätt. Hittar jag ingen lösning, nä men då är det väl så. Jag kommer låta henne gå vidare om hon får fång igen. Jag inser att shettisen inte tycker om henne och att jag måste sälja henne. Jag undrade bara om det finns något sätt att få två hästar mer kompatibla. Jag har ingen erfarenhet av hästar som mobbar andra så det är väl ändå inte en helt orimlig fråga om någon sitter inne på ett svar OM och i så fall HUR man kan göra 2 hästar mer kompatibla. Om jag nu på något vis hittar en lösning att ponnyn åtminstone kan gå några timmar om dagen med de stora så har ju shettisen inget syfte hos mig. Och hittar jag ingen lösning så återigen... då finns det bara en sak att göra.

Jag förstår om jag verkar naiv, okunnig och att jag gör det här för mitt ego. Och ja, det är kanske så att mina känslor står ivägen ibland. För mig är döden definitivt, jag kan aldrig ångra det. Det hade varit lättare om ponnyn var utdömd, men det är en fantastisk liten individ med massor kvar att ge som ridponny trots hennes sjukdomar. Hon är en ärtig liten individ som är väldigt fräsch trots både ålder och de här jävla sjukdomarna som ställt till det så.

Med detta vill jag bara poängtera att jag inte tänker låta henne genomleva fånganfall efter fånganfall och jag vill att hon ska vara lycklig. Jag förstår att hennes liv balanserar på en skör tråd och jag tar verkligen till mig allas svar på tips, råd och tankar. Jag förstår precis vad de som tycker jag ska avliva henne menar och jag tänker jättemycket på alla svar jag fått här.
Jag förstår dig precis. :heart Du älskar ponnyn och vill så gärna att hon ska få fortsätta leva och ha det bra. Det tycker jag är hedervärt och ingenting annat. Du är ju väl medveten om problematiken och gör allt för att lösa situationen. Har nog egentligen inte så många idéer utöver mycket som redan sagts här. Vill bara säga att jag inte alls uppfattar dig som naiv eller okunnig - bara väldigt mån om en älskad ponny. Jag hoppas att det ordnar sig! :heart
 
Jag förstår dig precis. :heart Du älskar ponnyn och vill så gärna att hon ska få fortsätta leva och ha det bra. Det tycker jag är hedervärt och ingenting annat. Du är ju väl medveten om problematiken och gör allt för att lösa situationen. Har nog egentligen inte så många idéer utöver mycket som redan sagts här. Vill bara säga att jag inte alls uppfattar dig som naiv eller okunnig - bara väldigt mån om en älskad ponny. Jag hoppas att det ordnar sig! :heart
Tack snälla du ❤️
Jag har fått en telefontid nästa vecka med en veterinär och tänker ta god tid på mig hur stressad den stackarn än må vara.
Vi har släppt ut de stora till ponnyn de senaste dagarna 1 timme innan vi släpper in dem. Ponnyn blir så lycklig! Hon blir så mycket mer tillfreds med livet när hon får umgås en stund i hagen med sin älskade vän. Innan vi särade på dem i december kallade vi ponnyn för mallgrodan eftersom hon hade ett så svassigt och malligt steg som skulle passa på catwalken. Det har varit härligt att se att den där lilla mallgrodan kommit tillbaks nu efter de här månaderna utan hästen 🥰 Det är bitterljuvt att se att de där två är riktiga bästisar trots deras raka motsatser.
Vi får se vad som händer. Jag är lösningsorienterad och har alltid tänkt långt utanför boxen, det är väl en av mina bättre egenskaper. Finns det en lösning så kommer jag hitta den. Gör jag det inte så får jag acceptera att jag nåt vägs ände.
Tack för dina fina ord 💓
 
Tack snälla du ❤️
Jag har fått en telefontid nästa vecka med en veterinär och tänker ta god tid på mig hur stressad den stackarn än må vara.
Vi har släppt ut de stora till ponnyn de senaste dagarna 1 timme innan vi släpper in dem. Ponnyn blir så lycklig! Hon blir så mycket mer tillfreds med livet när hon får umgås en stund i hagen med sin älskade vän. Innan vi särade på dem i december kallade vi ponnyn för mallgrodan eftersom hon hade ett så svassigt och malligt steg som skulle passa på catwalken. Det har varit härligt att se att den där lilla mallgrodan kommit tillbaks nu efter de här månaderna utan hästen 🥰 Det är bitterljuvt att se att de där två är riktiga bästisar trots deras raka motsatser.
Vi får se vad som händer. Jag är lösningsorienterad och har alltid tänkt långt utanför boxen, det är väl en av mina bättre egenskaper. Finns det en lösning så kommer jag hitta den. Gör jag det inte så får jag acceptera att jag nåt vägs ände.
Tack för dina fina ord 💓
Jag tycker att du resonerar klokt och blir så glad över din kärlek och omtanke om ponnyn. Hoppas av hela mitt hjärta att ni hittar en lösning! :heart
 
Jag vill bara ge en liten uppdatering gällande vår ponny.
Har varit i kontakt med veterinär som förstår att jag hellre avlivar ponnyn än låter henne gå ensam och olycklig och hon förstår att jag verkligen, verkligen vill försöka prova alla sätt som går innan jag tar det beslutet. Veterinären ska kontakta ytterligare en veterinär om ponnyn kan få invokana utskrivet som ett sista försök att få ihop det till ett värdigt liv för vår ponny. Det skulle betyda att risken för fång minskar drastiskt och att jag förmodligen skulle kunna ha ponnyn tillsammans med mina stora hästar åtminstone halva dygn. Eftersom jag ändå visat att jag är en engagerad hästägare som är mycket angelägen om att vår ponny ska ha det så bra som möjligt verkar det som att ponnyn har goda chanser att få prova medicinen, vilket skulle göra att glukosnivåerna sjunker drastiskt. Jag vet att det finns risk för biverkningar och att det kanske ändå inte blir bra i sista änden, men jag känner ändå ett stort hopp till detta.
Min dotter har fått upp gnistan och självförtroende på ponnyryggen igen och de två har nu riktigt roligt ihop (med min stora häst som sällskap givetvis... annars lämnat ponnyn inte stallbacken 🤪).
Både jag och veterinären är överens om att se detta som en sista utväg. Går det så går det!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp